• Äldre 6 Nov 08:55
    5747 visningar
    6 svar
    6
    5747

    Stort barn

    Jag väntar mitt tredje barn och var på tillväxtultraljud idag pga att mitt SF mått i vecka 34 låg på 38 cm. 
    Nu är mitt barn 15% större än normalt och vad jag fatta det på ultraljudet så ligger det på gränsen till för stort och ska tillbaka om ett par veckor igen.

    Dök upp en fråga när jag gick därifrån vad som händer om man passerar gränsen? Blir man igångsatt då/snitt innan vecka 40 eller vad ärt det som kan hända? Försöker dom ändå låta förlossningen komma igång själv om det blir efter 40 veckor?

  • Svar på tråden Stort barn
  • Äldre 6 Nov 21:03
    #1

    Jag väntade ett stort barn och fick därför gå på extra ultraljud för att ha koll på hans vikt. Hade dessutom läkarsamtal med undersökning. De ville inte sätta igång mig, men ville ändå ha koll så han inte blev över 5 kilo. Att förlossningen startar av sig självt har bara fördelar. Dock tre hinnsvepningar när jag var i vecka 39. I vecka 40+3 kom han ut efter en mycket fin, bra, näst intill smärtfri (!!) förlossning, spontant startad. Sprack inte mer än normalt och ut kom en underbar kille 55 cm lång och 4,8 kilo stor.

  • Äldre 6 Nov 21:09
    #2

    blir baby större om man som mamma är stor?

  • Delila­h2001
    Äldre 6 Nov 21:29
    #3

    Har inte själv fött stora barn, men har ett par kompisar som gjort.

    Båda fick igångsättning före BF.

  • Äldre 6 Nov 21:48
    #4
    blivandemammaaa skrev 2018-11-06 21:09:13 följande:

    blir baby större om man som mamma är stor?


    Inte i mitt fall. Jag är smal och lång.
  • Äldre 7 Nov 07:32
    #5
    blivandemammaaa skrev 2018-11-06 21:09:13 följande:

    blir baby större om man som mamma är stor?


    Nej. Men äter man väldigt dålig kost under graviditeten så kan barnet blir stort, eller om man har graviddiabetes, eller om man helt enkelt har anlag för stora bebisar. Har ingen direkt koppling till mammans storlek. 
  • Äldre 7 Nov 17:21
    #6

    Hej!

    Jag är i v 36+ 3 och bebis är beräknad att väga 3500 nu så ja ett stort barn- 23,7 % över.

    Ska kolla hraviddiabetes imorgon och sedan nästa vecka prata vidare om hur vi ska göra.

    Vill helst inte igångsättning... livrädd för det!men vill helst inte snitt heller...

    Så känner mig lite maktlös...och orolig!

Svar på tråden Stort barn