• Äldre 8 Nov 14:35
    7775 visningar
    15 svar
    15
    7775

    Igångsättning

    Jag ska snart få barn för andra gången och vill gärna bli igångsatt pga förlossningsrädsla. Min första förlossning var hemsk och alternativet är kejsarsnitt vilket jag fått beviljat redan.

    Vad ska man säga för att få igenom en ingångsättning? Och vilket är att föredra, kejsarsnitt eller ingångsättning?

  • Svar på tråden Igångsättning
  • Äldre 8 Nov 14:37
    #1

    Jag blev igångsatt men det slutade i kejsarsnitt. Får jag välja så gör jag helt klart kejsarsnitt igen istället för att blir utsatt för de hemska värkarna jag fick av att bli igångsatt. 

  • Äldre 8 Nov 14:42
    #2

    Okej, tack för svar!

    Varför blev du igångsatt och i vilken vecka?

  • Äldre 8 Nov 14:43
    #3

    Och var det ditt första barn?

  • Äldre 8 Nov 15:02
    #4
    ceeciiliia100 skrev 2018-11-08 14:42:02 följande:

    Okej, tack för svar!

    Varför blev du igångsatt och i vilken vecka?


    Jag blev igångsatt för att vattnet gick men värkarna inte kom igång. Var bf + 5 med första barnet.
  • Äldre 8 Nov 15:23
    #5

    Jag blev igångsatt och räknar med det denna gången också men inte pga förlossningsrädsla. Det är ju en förlossning ändå så der beror väl på vad man är rädd för

  • Äldre 8 Nov 15:27
    #6

    Jag blev igångsatt på grund av överburenhet. Det blev en väldigt lång och tuff förlossning som slutade med sugklocka. Det var dock mitt första barn, tror att igångsättningar ofta går bättre om man fött barn tidigare.

    Snitt eller inte måste du nog lyssna på din egna magkänsla. I efterhand är jag glad att jag fick föda vaginalt men det var väldigt jobbigt då och jag behövde tid att bearbeta förlossningen efteråt. Vad är det mer specifikt som skrämmer dig med förlossningen? Och vad är det som gör att du ändå överväger en igångsättning?

  • Äldre 8 Nov 16:16
    #7
    JennieLj skrev 2018-11-08 15:27:29 följande:

    Jag blev igångsatt på grund av överburenhet. Det blev en väldigt lång och tuff förlossning som slutade med sugklocka. Det var dock mitt första barn, tror att igångsättningar ofta går bättre om man fött barn tidigare.

    Snitt eller inte måste du nog lyssna på din egna magkänsla. I efterhand är jag glad att jag fick föda vaginalt men det var väldigt jobbigt då och jag behövde tid att bearbeta förlossningen efteråt. Vad är det mer specifikt som skrämmer dig med förlossningen? Och vad är det som gör att du ändå överväger en igångsättning?


    Förra gången gick det väldigt snabbt. Vi hann precis in då personalen tvingade mej stanna hemma fast jag hade väldigt ont. Jag förlorade mycket blod också och hela förloppet kändes väldigt okontrollerat.

    Vet att man i regel riskerar att förlora mer blod vid ks så det är därför jag funderar på ingångsättning då en läkare tidigare nämnt detta. Tänker också att det kanske går bättre när man fött en gång tidigare
  • Äldre 8 Nov 16:30
    #8
    ceeciiliia100 skrev 2018-11-08 16:16:56 följande:

    Förra gången gick det väldigt snabbt. Vi hann precis in då personalen tvingade mej stanna hemma fast jag hade väldigt ont. Jag förlorade mycket blod också och hela förloppet kändes väldigt okontrollerat.

    Vet att man i regel riskerar att förlora mer blod vid ks så det är därför jag funderar på ingångsättning då en läkare tidigare nämnt detta. Tänker också att det kanske går bättre när man fött en gång tidigare


    Okej, då förstår jag. Då kanske igångsättning vore något för dig! Det jag kände var positivt med igångsättning var ändå att de hade stenkoll på allt under hela förloppet. Kände mig väldigt trygg igenom hela förlossningen.
  • Anonym (bm)
    Äldre 8 Nov 23:06
    #9

    Igångsättning ökar riskerna för värksvaghet, sugklocka och kejsarsnitt. Ska du sättas igång av ickemedicinskt skäl, måste livmodertappen vara "mogen", dvs kort och att du har börjat öppna dig litegrann, Ju mer moget status, desto färre komplikationer. 

  • Äldre 9 Nov 04:46
    #10

    Om du redan blivit beviljad snitt så kanske du kan testa igångsättning först? Och bryta för snitt i god tid om det blir för tufft? Förutsatt att allt ser bra ut, du är mogen och allt tyder på att det skulle kunna bli lyckat.

  • Äldre 10 Nov 11:59
    #11

    Jag blev igångsatt med 4:ebarnet. Tappen var halv mogen. Det tog 12 timmar att få igång värkarna sedan tog det ca 3timmar. Hade hon gått fortare om honintehaft huvudet i fel position. Tror det är stor skillnad på igångsättning för förstföderskor och omföderskor som fött vaginalt tidigare.

  • Anonym (Mom)
    Äldre 10 Nov 12:03
    #12
    ceeciiliia100 skrev 2018-11-08 14:35:49 följande:

    Jag ska snart få barn för andra gången och vill gärna bli igångsatt pga förlossningsrädsla. Min första förlossning var hemsk och alternativet är kejsarsnitt vilket jag fått beviljat redan.

    Vad ska man säga för att få igenom en ingångsättning? Och vilket är att föredra, kejsarsnitt eller ingångsättning?


    Om du redan blivit beviljad kejsarsnitt så hade jag rekommenderat det.

    Jag har fött två barn vaginalt och blev igångsatt en av gångerna och Den förlossningen då jag blev igångsatt var tusen gånger värre än den då det kom igång av sig själv. Värkarna gjorde mycket ondare och förloppet var extremt utdraget. Som att göra våld på kroppen. :/
  • Anonym (Mom)
    Äldre 10 Nov 12:07
    #13

    Men beror såklart på vad det är man är rädd för.... och förloppet kan ju se olika ut....

    För mig kan det ha tagit så lång tid pga tappen var helt hård och bakåtlutad - inte alls färdig för förlossning. Jag var bf+15, hade inget fostervatten kvar.

  • Äldre 10 Nov 19:31
    #14

    Nu har jag pratat med läkaren och kom fram till att försöka vaginalt, men att jag får komma in på kontroller för att se om tappen är mogen för att sätta igång det hela när det börjar närma bf! Känns bra faktiskt. Nu hoppas jag allt går bra

  • Anonym (Flis)
    Äldre 15 Nov 23:59
    #15
    ceeciiliia100 skrev 2018-11-10 19:31:29 följande:

    Nu har jag pratat med läkaren och kom fram till att försöka vaginalt, men att jag får komma in på kontroller för att se om tappen är mogen för att sätta igång det hela när det börjar närma bf! Känns bra faktiskt. Nu hoppas jag allt går bra


    Vilken vecka är du i?

    Vet du hur de kommer sätta igång dig?
Svar på tråden Igångsättning