• Äldre 8 Nov 20:14
    4827 visningar
    5 svar
    5
    4827

    Förlorad äggstock, ersättning.

    Hej!

    För 2 månader sedan gick jag igenom en stor operation i magen pga av 20x20 cm stor cysta på vänstra äggstocken. De var därför tvungen att ta bort äggstocken och äggledaren. 16 cm stort snitt från över naveln och rakt ner. 

    Länsförsäkringar är mitt försäkringsbolag och jag har nu fått ett besked om att ingen ersättning erhålls då de inte anses som en medicinsk invaliditet. 

    Men för mig är de en jätte stress att veta att mina chanser är kan vara sämre och hela den psykiska upplevelsen runt detta. 

    Finns de något jag kan göra? 
    Eller någon som varit i samma situation? 

    Tack för hjälpen! 

  • Svar på tråden Förlorad äggstock, ersättning.
  • Äldre 8 Nov 20:29
    #1

    Har opererat bort ena äggledaren till följd av utomkvedshavandeskap. Har Trygg hansa som försäkringsbolag. De räknar det inte som medicinsk invaliditet varför du inte kan få ersättning för det. Hos dem räknas det dock som organförlust och jag fick ersättning för det direkt.

  • Anonym (Bella­)
    Äldre 8 Nov 21:49
    #2

    Min vän opererade bort en äggledare också pga sjukdom. Jag minns inte riktigt vad hon fick i ersättning från sitt försäkringsbolag men typ 30-50 tkr.

  • Anonym (Försä­kring)
    Äldre 8 Nov 22:10
    #3
    idakarlsson1 skrev 2018-11-08 20:14:03 följande:

    Hej!

    För 2 månader sedan gick jag igenom en stor operation i magen pga av 20x20 cm stor cysta på vänstra äggstocken. De var därför tvungen att ta bort äggstocken och äggledaren. 16 cm stort snitt från över naveln och rakt ner. 

    Länsförsäkringar är mitt försäkringsbolag och jag har nu fått ett besked om att ingen ersättning erhålls då de inte anses som en medicinsk invaliditet. 

    Men för mig är de en jätte stress att veta att mina chanser är kan vara sämre och hela den psykiska upplevelsen runt detta. 

    Finns de något jag kan göra? 

    Eller någon som varit i samma situation? 

    Tack för hjälpen! 


    Vilken typ av ersättning du kan få beror på vad du har för försäkring. Det låter som du har en som ger ersättning för medicinsk invaliditet.

    Medicinsk invaliditet fastställs i medicinska tabellverk som alla försäkringsbolag använder. Dessa är framtagna av svensk försäkring och du kan själv hitta dem på svensk försäkrings hemsida.

    Förlorar man "bara" en äggstock får man ingen ersättning för det krävs att man är infertil för att få ersättning. Det blir man inte av att förlora en. Samma sak gäller vid förlust av testiklar. En ger inget men båda ger ersättning för infertilitet.

    Det är tråkigt att du inte kan få ekonomisk ersättning, men jag hoppas jag kan lugna dig med att du antagligen inte kommer ha några problem med fertiliteten på grund av detta. Prata gärna med dina läkare eller din barnmorska så du får mer medicinsk information.

    Det andra pratar om här i tråden låter som en annan typ av försäkring som ger ersättning vid vissa diagnoser, så som exempelvis organförlust.

    Kan finnas liknande i din försäkring, men det kan variera vilka saker som ersätts och min uppfattning är att med just organförlust är det färre organ som ersätts när nya villkor kommer.
  • Fri 30 Aug 2019 21:48
    #4

    Hur fick du ers ? Vilket försäkringsbolag och vilken försäkring ? Jag blev av med äggstockar och äggledare utan mitt medgivande och hörde någonstans att man kan få ers för organförlust.

  • Anonym­sju
    Fri 30 Aug 2019 22:01
    #5

    Jag fick akutoprera bort min ena äggledare pga utomkvedshavandeskap, kom på efter ca. 1 år att kolla med mitt försäkringsbolag om ersättning, fick ca. 24 tusen för organ förlust, tror jag det räknades som.

    Innan jag opererades hade jag fått 3 missfall, men 4 månader efter jag tog bort min ena öggledare blev jag gravid och nu fyller han 2 år i november. Så man kan bli gravid. Jag var också jätteorolig att mina chanser minskat, kan erkänna att jag är orolig för framtida syskon, men nu vet jag att det går.

    En läkare sa till mig att har man en "sämre" äggledare, så är det bättre att få bort den, för att chanserna ökar att bli gravid med en helt frisk äggledare, än att ha en "dålig" och en frisk. Hoppas du förstår vad jag menar och ge inte upp hoppet! :)

Svar på tråden Förlorad äggstock, ersättning.