• Anonym (Ensam­)
    Äldre 17 Nov 14:29
    892 visningar
    15 svar
    15
    892

    Hur hantera ensamhet?

    Hur hanterar ni känslan av ensamhet?

    Jag behöver verkligen lära mig att vara ensam ibland om inte bli nedstämd av det. Förr hade jag inga problem men då hade jag iaf jobbet och sen stället så jag hade inte något socialt behov utöver det. Sen träffade jag mitt ex och vi var tillsammans i tre år. Jag gjorde slut för ett år sen och sen dess har jag haft svårt för ensamheten och distraherat mig med dejting världen.

    Nu är jag åter ensam efter ett uppbrott och har lovat mig själv att inte ge mig ut i dejting världen förens jag är redo. Men att sitta hemma en hel dag gör mig galen!!! Pluggar just nu och behöver fokusera på det men min deppighet stör koncentrationen och motivationen. Kryper i hela kroppen och vill hellre hitta på saker med andra och på så vis dämpa ensamheten.

    Men vill lära mig att bli vän med ensamheten igen. Nån som har några bra tips och knep? Eller bara vill dela med sig av sin ensamhet?

  • Svar på tråden Hur hantera ensamhet?
  • Anonym (Ensam­) Trådstartaren
    Äldre 17 Nov 16:04
    #2

    Är 27. Känns också tufft att se andra par just nu. De flesta jag känner är i relationer. Vill så gärna hitta någon så mitt liv på ett sätt kan börja. Men blev rejält sårad av killen jag träffade senast så på ett sätt känner jag mig inte redo samtidigt som jag bara vill gå vidare å släppa honom. Så arg att jag öppnade upp mig för honom det var inte alls tanken när vi lärde känna varann va inte alls så intresserad då.

    Att träna brukar hjälpa. Då mår jag bättre en stund och får energi.

  • Anonym (Ensam­) Trådstartaren
    Äldre 17 Nov 18:00
    #5

    Mind games

    Har skrivit några trådar här nu de senaste två veckorna sen uppbrottet. Det hjälper att skriva av sig lite och ibland får man bra råd :)

    vi är fortfarande vänner vilket känns bra på ett sätt samtidigt är jag rädd för att det bara va något han sa för stunden då jag är den som hört av mig nu de senaste dagarna. Han är den jag kan prata om allt med men känns inte som att jag kan prata med honom nu. Vill träffas och umgås med honom inte intresserad längre av ett förhållande med honom utan saknar han som vän. Bestämt mig för att inte skriva idag till honom vilket är jobbigt och han har heller inte hört av sig.

    Mår iaf bra när jag är ute och går men det försvinner så fort jag kommer hem.

    Li

    Ligger också bara och funderar. Kan inte koncentrera mig på det jag borde för alla möjliga tankar och tristess tar över. Är van att sova borta några nätter i veckan och det är inte många veckor som jag sovit alla nätter hemma sen jag fick lägenheten i maj. Vilket känns jobbigt då jag bara vill härifrån och komma iväg en stund. Trivs hemma men ändå inte.

  • Anonym (Ensam­) Trådstartaren
    Äldre 17 Nov 20:02
    #9
    Anonym (Mind Games) skrev 2018-11-17 18:03:10 följande:

    Ska vi bli vänner?


    Vänner välkomnar jag alltid :)
  • Anonym (Ensam­) Trådstartaren
    Äldre 17 Nov 20:08
    #11
    tankfull skrev 2018-11-17 19:40:06 följande:

    Brukar du höras med ditt ex eller har du hört av dig nu för att du känner dig ensam? Förlåt om jag helt misstolkar men jag tänker att det kanske är bekräftelse av dig själv du är ute efter och inte vänskap med ditt ex? Min allra bästa väninna kan inte vara ensam och vill ständigt ha bekräftelse från män. Det är som om hon inte existerar om hon inte blir sedd genom någon annans ögon. Men du kanske inte alls är sån. 


    Jag tror att du har mycket rätt i det du säger. Har inte varit sån innan men av nån anledning så behöver jag nog mer berättelse nu. Tror nog att det handlar om att han ändå är viktig för mig och vill inte att han ska försvinna helt ur mitt liv. Vi har haft mycket kul ihop och jag trivs i hans sällskap. Ha nån att hitta på saker med även om jag har andra så trivs jag bäst i hans sällskap. Han säger att jag är viktig för honom och hans bästa vän. Men ibland känns det som att han bara säger rätt saker. Känner mig nog som din vän att jag inte existerar för honom om vi inte hörs eller ses.
  • Anonym (Ensam­) Trådstartaren
    Äldre 18 Nov 09:16
    #13
    tankfull skrev 2018-11-17 20:46:23 följande:

    Jag förstår hur du menar. Alla vill få känna sig viktiga för någon och att bli sedda. I perioder kan det kännas som att man behöver mer stöd men en vänskap ska ju vara ett utbyte av något så man får inte glömma bort att stötta och se sin vän när vännen har stöttat en själv. Kärlek som övergått till vänskap är inte alltid renodlad vänskap utan kan innehålla andra ingredienser också. Du kanske behöver fler vänner som kan distrahera dig. Men jag tycker det kan vara skönt att vara ensam, njuta av att ha det skönt under en filt i soffan och kolla på något eller läsa nåt intressant. Hoppas du kan slappna av ibland och inte alltid känna rastlösheten hemma.


    En av mina närmsta vänner är även ett ex å jag hade väl hoppats på att även denna vänskap skulle kunna bli lika bra. Vet att han också känner sig ensam vilket gör det jobbigt att han då inte hör av sig till mig.
Svar på tråden Hur hantera ensamhet?