• Anonym (Villi­ntemer­)
    Äldre 20 Nov 03:24
    1133 visningar
    38 svar
    38
    1133

    Jag klagar på honom konstant

    Jag kan inte rå för det och det jag klagar på är relevant men det får mig att må piss!

    Jag älskar min man. Han är den finaste, underbaraste, vackraste och charmigaste man jag träffat. Jag älskar att vara nära honom, se honom, känna honom och veta att han är min. Jag är så rädd att förlora honom men ändå stöter jag bort honom mer och mer för varje dag.

    Det stora problemet med honom är att han är ovan vid förhållande, är lite omogen för sin ålder, nonchalant, envis, ego och tar lätt på saker.

    När vi träffar andra så kan han få för sig saker som gör att jag känner skam, blir ledsen och känner mig utanför.

    När vi var på bröllop nyligen så vägrade han först ha kostym för att det var obekvämt o dyrt. Sen skulle han inte vara med i kyrkan för han inte trodde på gud, sen vägrade han vara med på familjefoto (det var hans syster som gifte sig) så jag skulle stå ensam med hans familj. Sen skulle vi tvunget köra vars en bil för att jag skulle åka tidigare dit för att fixa håret o bli sminkad men det ville inte han. Det gjorde att ingen av oss kunde dricka vin till maten. Och varje gång förstår han inte hur dumma resonemang han har förrens jag blir arg o irriterad.

    Det är samma visa med allt. Han är motsträvig som en unge tills jag klagar o skäller.

    Det är så tråkigt att behöva agera som en mamma till en vuxen karl. Och han i sin tur säger inget. Han tiger och skäms sen ber han om ursäkt och så ska allt vara glömt. Vi har aldrig en dialog om hur vi ska gå vidare. Det är alltid jag som ska tala om för honom hur han ska vara. Och talar jag inte i klartext så förstår han inte.

    Detta är en underbar person. Jag vet att han kan om han vill. Vi måste bara komma förbi tröskeln för att komma vidare. Jag vill ha en man som får mig att känna mig trygg, som uppskattar mig, lyfter mig, får mig att känna mig uppskattad.

    Jag har så mycket kärlek till honom som trycks bort för att jag går och är missnöjd.

    Hur ska jag göra för att inte förstöra vårt förhållande?

  • Svar på tråden Jag klagar på honom konstant
  • Äldre 20 Nov 03:34
    #1

    På din beskrivning låter det som att han antingen inte fått den sociala träning man förutsätts ha fått under sin uppväxt. Vad vet du om hans familj? Ser du mönster i beteende hos föräldrar och syskon?

    Eller också har han drag av asperger, oförmåga att förstå sociala koder, oförmåga till flexibilitet, få idéer om hur saker ska vara som är lite konstiga? Studerar eller arbetar han? Hur fungerar det? Mina tankar om asperger bör du ta för vad det är, enbart lösa funderingar. En sådan diagnos ska ställas av utbildad personal.

  • Anonym (...)
    Äldre 20 Nov 06:53
    #2

    Det låter som att han är problemet här, klart du blir sur när han beter sig som en trotsig 4-åring. Gissar att han är snygg men inte särskilt smart?

  • Anonym (Lite gnäll)
    Äldre 20 Nov 07:37
    #3

    Lite gnäll känns normalt men här verkar det som om du är mamman och han är det lilla barnet som ska sägas till hela tiden.

    Man ska verkligen inte vara förälder till sin partner. En vuxen människa ska kunna tänka själv, ha ett eget konsekvenstänk, ta egna initiativ, ta ansvar för sitt liv och sina handlingar.

    Om min partner inte ens hade kunnat bete sig vuxen under sin egen systers bröllop hade inte jag orkat leva vidare men den personen.

    Sätt er ner och prata igenom allt ordentligt. Kanske har han något problem som du inte känner till? Hur funkar han på sitt jobb? Hur funkar han med sina vänner? I vardagen hemma med dig? Tar han ansvar i hushållet?

  • Anonym (43)
    Äldre 20 Nov 07:41
    #4

    Jag tror också på en diagnos i bakgrunden...

    Lär han sig av sina misstag? Eller får ni ta samma fight om igen månaden efteråt?

    Vad säger hans familj om hans beteende? Ex att han inte ville vara med på fotot?

  • Äldre 20 Nov 08:28
    #6

    Jag anser problemet ligger hos dig.
    För han är uppenbarligen som han alltid har varit och det passar inte dig och din livsstil. 
    Man blir ihop med en person för man älskar den som denne är, men uppenbarligen så vill du att han skall vara någon annan än den han är och alltid har varit. Antingen accepterar du honom för den han är eller så får du gå vidare. Varför skall man försöka ändra på människor, är det inte bättre hitta en som redan passar från början?

  • Äldre 20 Nov 11:53
    #7

    Å ena sidan skriver att han är den finaste, underbaraste, vackraste och charmigaste man du träffat och å andra sidan beskriver du honom som en motsträvig unge?

    Ska man förstå det som att du gillar hans yttre och hans charmerande sida men inte hans personlighet och intellekt? Du ser en potential om han bara vore lite mer si och så? I så fall ska du nog avsluta relationen. Du är kär i en idé och inte i honom som han är.

  • Anonym (Villi­ntemer­) Trådstartaren
    Äldre 20 Nov 14:07
    #8
    BossHoss skrev 2018-11-20 08:28:22 följande:

    Jag anser problemet ligger hos dig.

    För han är uppenbarligen som han alltid har varit och det passar inte dig och din livsstil. 

    Man blir ihop med en person för man älskar den som denne är, men uppenbarligen så vill du att han skall vara någon annan än den han är och alltid har varit. Antingen accepterar du honom för den han är eller så får du gå vidare. Varför skall man försöka ändra på människor, är det inte bättre hitta en som redan passar från början?


    Du satte ord på mina egna tankar, tack!

    Allvarligt så är det du skriver precis som jag tänker. Jag är ju inte heller ute efter att ändra honom, jag vill ju lära mig att acceptera hans beteende utan att brusa upp. Men för den sakens skull så betyder inte det att jag tycker att hans beteende är okej. Men kan man acceptera så kan man också så småningom lära om.
  • Anonym (eee)
    Äldre 20 Nov 14:11
    #9
    Anonym (Villintemer) skrev 2018-11-20 14:07:45 följande:
    Du satte ord på mina egna tankar, tack!

    Allvarligt så är det du skriver precis som jag tänker. Jag är ju inte heller ute efter att ändra honom, jag vill ju lära mig att acceptera hans beteende utan att brusa upp. Men för den sakens skull så betyder inte det att jag tycker att hans beteende är okej. Men kan man acceptera så kan man också så småningom lära om.
    Fast är det rimligt att du är den enda som tvingas lära om, och han inget alls?

    Jag tror det relevanta är här att klarställa vad som är vad. Handlar det om någon form av disagnos, dvs att han faktiskt inte helt har förmågorna alltid, som krävs, eller är det något annat - eller är det du som har orimliga krav
  • Anonym (Villi­ntemer­) Trådstartaren
    Äldre 20 Nov 14:24
    #10
    Anonym (...) skrev 2018-11-20 06:53:09 följande:

    Det låter som att han är problemet här, klart du blir sur när han beter sig som en trotsig 4-åring. Gissar att han är snygg men inte särskilt smart?


    Han är nog tvärtom.

    Väldigt smart och kanske en 6:a på en skala utseendemässigt.

    Jag föll för hans charm men ju mer vi sågs desto mer vacker blev han.
  • Äldre 20 Nov 14:26
    #11
    Anonym (Villintemer) skrev 2018-11-20 14:07:45 följande:
    Du satte ord på mina egna tankar, tack!

    Allvarligt så är det du skriver precis som jag tänker. Jag är ju inte heller ute efter att ändra honom, jag vill ju lära mig att acceptera hans beteende utan att brusa upp. Men för den sakens skull så betyder inte det att jag tycker att hans beteende är okej. Men kan man acceptera så kan man också så småningom lära om.
    Kan det inte bara vara så att ni inte är rätt för varandra?

    Bara för att jag säger att problemet ligger hos dig betyder inte att du har fel i vad du tycker, men du kanske inte skall vara med denne mannen.

    Jag bruka säga att älska någon är enkelt för alla dess bra sidor, det som är viktigt är att man skall älska en person så det man inte älskar hos dem blir betydelselösa i jämförelse. Att man kan leva med bristerna hos varandra.

    Men ni verkar ju inte kompatibla, två perfekta människor kan va totalt fel för varandra..

    vad är det som gör att du så desperat klänger dig fast vid någon som du inte verkar matcha alls
Svar på tråden Jag klagar på honom konstant