• Anonym (Ärtan)

    Hur ser dagen med nyfödd ut?

    Jag är gravid men har svårt föreställa mig hur det blir när hen kommit. Kan ni beskriva era dagar?

    Jättegärna tips på saker som vi kan ha glömt också! Än har vi bara vagn, skötbord och säng på listan... Förutom kläder då.

  • Svar på tråden Hur ser dagen med nyfödd ut?
  • Långbenopluto

    Tips på saker:

    Till dig:
    Stora bindor
    Löst sittande byxor
    Amnings-BH
    Amningsskydd till BH

    Till barnet: (förutom det du redan har)
    Salva till stjärten
    New born blöjor
    Ev amningsnapp
    Våtservetter

  • Fia 28

    Detdär är så jätte olika. Min bebis kunde sova 6h i sträck redan från början, så jag satt absolut inte fastklistrad i soffan. 

    Bra att ha, omlottbodys där man kan vika över händerna för de vill gärna krafsa sej själv i ansiktet med sina små vassa naglar. Amningsdyna hade jag itne velat va utan heller. 

  • Anonym (Ärtan)

    Vad är amningsdyna?

    Amningsbh måste jag nog vänta med. Mina bröst har inte växt alls än... är bh nödvändigt när man bara är hemma?

  • Långbenopluto
    Anonym (Ärtan) skrev 2018-11-20 07:36:10 följande:
    Vad är amningsdyna?
    Amningsbh måste jag nog vänta med. Mina bröst har inte växt alls än... är bh nödvändigt när man bara är hemma?
    Du kommer vilja ha en BH för brösten gör ont när dom är full med mjölk.
  • Anonym (Ärtan)
    Salmiakk skrev 2018-11-20 07:39:29 följande:

    Du kommer vilja ha en BH för brösten gör ont när dom är full med mjölk.


    Men man kan ju inte gissa storlek... och postorder tenderar ta några dagar
  • Fia 28
    Anonym (Ärtan) skrev 2018-11-20 07:36:10 följande:

    Vad är amningsdyna?

    Amningsbh måste jag nog vänta med. Mina bröst har inte växt alls än... är bh nödvändigt när man bara är hemma?


    En dyna som bebisen ligger på när du ammar så den kommer upp i boobhöjd. 
    Det kan va väldigt obekvämt utan bh och du kan även läcka mellan amningarna, så ja bh är nog att rekommendera. Behöver inte vara bh utan räcker med amningslinne. 
  • Erla

    Bärsjal är bra att ha ögonen på :) min lilla gick inte att lägga ifrån sig de första månaderna så hon bodde i bärsjalen på dagarna. Se till att ha lunchlådor i frysen. Alla bebisar är ju olika, men att laga mat fanns inte på kartan när man fick bära så mycket som jag fick göra. Försök vila så mycket du kan för man är helt fysiskt slut efter förlossningen :) gör det du orkar och vill, men ta inte ut dig för mycket. Amningsbh är guld värt även om du inte ammar. Så skönt med en mjuk bh till de tunga brösten.

  • Anonym (. Eila)

    Näsfrida till täppta smånäsor är bra att ha.

    Amningsbh är absolut en bra idé samt amningskupor ifall du läcker. Köp en billig i en stl större än du har nu så kan du köpa till rätt stl sedan om det behövs.

    I början så brukar dom antingen äta jämt eller sova jämt.. Känns ingen stress över amningen utan se till att du har nåt att se på eller nåt att läsa så kan du bara ta det lungt.

    Ett tips är dock att inte dra sig undan i ett mörkt tyst rum utan ha tv'n på och ljust så vänjer sig bebisen vid ljud och det går lättare att amma även när hen blir äldre. Samma gäller vid soving låt gärna bebisen sova i vagnen eller korgen ute i tv rummet hos er... Många gör felet att det ska vara mört och tyst när det ska sovas.. Men gissa om det blir jobbigt senare att måsta vara knäpptyst så fort det ska sovas. bättre att vänja vid ljud direkt. Nu kan vissa barn bli kängsliga ändå men det minskar risken

Svar på tråden Hur ser dagen med nyfödd ut?