• Anonym (Trött mamma)
    Äldre 20 Nov 10:03
    565 visningar
    48 svar
    48
    565

    2 av 3 barn överviktiga

    Jag har 3 döttrar på 15, 10 och 8 år.

    15 åringen är överviktig och 8 åringen har börjat lägga på sig lite extra. Mellan tjejen är smal och lite lätt underviktig.

    Vi har det senaste 3 månaderna inte kunnat ha chips, kakor, glass, godis, chokladsås, strössel, kex, riskakor, vindruvor m.m hemma utan att det äldre eller det yngre barnet äter upp allt. Lika är det med saft och läsk.

    Stora dottern handlar själv när hon är i skolan så det är svårt att begränsa.

    Mannen tycket vi ska köpa ett skåp med hänglås på som vi kan förvara godis, kakor, läsk och chips m.m

    Vi har försökt prata med barnen men det är ju känsligt med vikt(jag har en släkting som är svårt sjuk i Anorexia).

    Min stora dotter rider 10 ggr i veckan(vissa dagar 2 ggr om dagen) sköter stallsysslor själv.

    Lilla tjejen rider 2 ggr i veckan och åker skridsko 2 ggr i veckan. Vi kanske borde fixa så hon har aktivitet varje dag.

    Tacksam för hjälp

  • Svar på tråden 2 av 3 barn överviktiga
  • Fru Ve
    Äldre 20 Nov 10:23
    #1

    Jag tycker ni gör rätt i det ni gör att inte köpa hem onyttigt. Vad äldsta dottern köper själv är ju såklart jättesvårt att styra. Sen är det ju detta med att äta en riktig frukost som är skapligt nyttig samt lagad mat som är bra. Trots fysisk aktivitet har ju kosten väldigt stor betydelse för barnens vikt. Om två av barnen är överviktiga beror det nog på att ni inte äter optimalt hemma eller att de äter för mycket (för stora portioner). Fundera igenom vad ni äter, det finns säkert saker att ändra på.

  • Anonym (hmm..­..)
    Äldre 20 Nov 10:29
    #2

    Allt skräp du räknar upp är sånt som vi aldrig har hemma. Om detta har varit vanligt hos er så förstår jag att barnen blivit överviktiga och sockerberoende.

    Söka hjälp hos dietist kanske?

  • Anonym (Mom)
    Äldre 20 Nov 10:38
    #3
    Anonym (Trött mamma) skrev 2018-11-20 10:03:13 följande:

    Jag har 3 döttrar på 15, 10 och 8 år.

    15 åringen är överviktig och 8 åringen har börjat lägga på sig lite extra. Mellan tjejen är smal och lite lätt underviktig.

    Vi har det senaste 3 månaderna inte kunnat ha chips, kakor, glass, godis, chokladsås, strössel, kex, riskakor, vindruvor m.m hemma utan att det äldre eller det yngre barnet äter upp allt. Lika är det med saft och läsk.

    Stora dottern handlar själv när hon är i skolan så det är svårt att begränsa.

    Mannen tycket vi ska köpa ett skåp med hänglås på som vi kan förvara godis, kakor, läsk och chips m.m

    Vi har försökt prata med barnen men det är ju känsligt med vikt(jag har en släkting som är svårt sjuk i Anorexia).

    Min stora dotter rider 10 ggr i veckan(vissa dagar 2 ggr om dagen) sköter stallsysslor själv.

    Lilla tjejen rider 2 ggr i veckan och åker skridsko 2 ggr i veckan. Vi kanske borde fixa så hon har aktivitet varje dag.

    Tacksam för hjälp


    Vi har aldrig kakor, läsk, godis och chips hemma till vardags. Istället köper vi måttligt till helgen typ en påse chips till hela familjen. En liten (15 bitar) -påse godis var till barnen på lördagen. Kakor har vi bara om det är kalas.

    Så om jag var du skulle skulle jag sluta ha sånt hemma.

    I övrigt är det vara genom att laga bra mat varje dag så de inte lever på mackor och snacks och föregå med gott exempel som vuxna.

    De rör ju på sig jättemycket så dina barn har nog ändå god hälsa oavsett storlek om ni tar bort snasket.
  • Äldre 20 Nov 11:16
    #4

    Nä jag tror verkligen inte på låsta skåp.

    Jag tror på en kombination med att inte ha hemma sånt som är väldigt lockande och att på enstaka punkter tala om att det här ska inte ätas upp. T ex har jag haft ett snack med min ena att ge f-n i att äta upp alla frysta hallon, inte för att de är onyttiga, utan för att jag blir tokig när jag förväntar mig att det finns, har lovat småsyskonen smoothie och så har han ätit upp en halv påse bara för att det fanns.

    Se till att de äter ordentligt av bra saker till frukost, lunch (på helgen) och middag. Begränsa där ni har möjlighet mellis så de inte hamnar i läget att de äter 3 mackor kl 16 och sen för lite middag kl 18 och så ger sig på kvällfika igen på kvällen.

    Jag pratar aldrig vikt med mina barn, däremot mycket om vad som är bra för tänder, magen och kroppen. Det sammanfaller dock oftast väl ihop med vad som även påverkar vikt.

  • Äldre 20 Nov 11:47
    #5
    +1

    Det där sista tycker jag är klokt. Att uttryckligen hetsa på om vikten kommer aldrig att hjälpa, bara tvärtom. Er relation förstörs, och barnet kan komma att tröstäta i smyg istället. Servera nyttig mat hemma i lagom mängd och berätta att det är bra för kroppen och tänderna att äta rätt, för då orkar man mer. Sen är det verkligen inte hela världen att vara lite överviktig heller, speciellt 15-åringen är ju tillräckligt gammal för att kunna välja vad hon prioriterar. Äta gott eller vara normalviktig. Hon är ju minst sagt aktiv ändå om hon rider så mycket. :) Och jag hade hundra gånger hellre haft barn som var överviktigt men nöjd med sig själv än ett barn som var smalt för att "det måste man vara", och fått en problematisk relation till något så livsviktigt som mat.


    cosinus skrev 2018-11-20 11:16:09 följande:

    Nä jag tror verkligen inte på låsta skåp.

    Jag tror på en kombination med att inte ha hemma sånt som är väldigt lockande och att på enstaka punkter tala om att det här ska inte ätas upp. T ex har jag haft ett snack med min ena att ge f-n i att äta upp alla frysta hallon, inte för att de är onyttiga, utan för att jag blir tokig när jag förväntar mig att det finns, har lovat småsyskonen smoothie och så har han ätit upp en halv påse bara för att det fanns.

    Se till att de äter ordentligt av bra saker till frukost, lunch (på helgen) och middag. Begränsa där ni har möjlighet mellis så de inte hamnar i läget att de äter 3 mackor kl 16 och sen för lite middag kl 18 och så ger sig på kvällfika igen på kvällen.

    Jag pratar aldrig vikt med mina barn, däremot mycket om vad som är bra för tänder, magen och kroppen. Det sammanfaller dock oftast väl ihop med vad som även påverkar vikt.


  • Anonym (asdf)
    Äldre 20 Nov 12:17
    #6

    Vi har inte heller onyttigheter hemma. Allt som finns är sånt som är okej att äta. Godis, chips etc handlas bara i små mängder till helgen.

  • Anonym (Biobo­nus)
    Äldre 20 Nov 12:31
    #7

    Håller med övriga, ha inte godsaker och snacks liggande i skåpen. Klart ni ska unna er ibland, men köp inte mer än vad som precis går åt. Blir det över: kasta (eller frys in i en tom broccolipåse ; )

    Självklart är det bra för hälsan att de rör sig så mycket, men gällande övervikten är kosten 80%. Det är viktigare att fokusera på maten (utan att nämna vikt) än att försöka pressa in mer fysisk aktivitet för lilla. Såvida barnen får vardagsmotion också, typ gå/cykla till skolan, leka, dammsuga, inte sitta framför datorn hela tiden) förutom träningstillfällena. Det gäller att få in så goda vanor som möjligt innan de är stora nog att handla själva!

    Vi är inte petiga på att godis/efterrätt bara ska vara på lördagar el dyl, de kan få något gott på vardagar ibland också MEN det är något litet, och alltid efter en rejäl måltid med mycket grönsaker etc. Då är de mätta och vill ej äta mycket, blodsockret påverkas inte så mycket, men sötsuget stillas. Tar ni bort alla godsaker är det risk att de smygäter istället.

    Tänk efter när de oftast brukar gå och nalla i skåpen. Är det efter skolan, innan middagen när de är hungriga, sent på kvällen, när de är uttråkade? Går det att vara proaktiv och lösa det på något annat sätt? Erbjuda nyttigare mellis (curla lite med färdiga grönsaksstavar etc) servera middagens grönsaker som förrätt medan maten lagas, borsta tänderna tidigare som tecken på att matdagen är slut?

  • Äldre 20 Nov 12:44
    #8

    Prata om vikten att äta mat som är bra för hälsan och energins skull. Ta bort saker som (om ni har dem) oboy, fruktyoghurt, nutella, juice, läsk osv. Som flera sagt så köp bara hem sötsaker på helgen i små mängder och skit i det resten av veckan. Låsta skåp skickar hemska signaler till barnen känner jag.

  • Äldre 20 Nov 13:10
    #9
    MsM84 skrev 2018-11-20 12:44:43 följande:

    Prata om vikten att äta mat som är bra för hälsan och energins skull. Ta bort saker som (om ni har dem) oboy, fruktyoghurt, nutella, juice, läsk osv. Som flera sagt så köp bara hem sötsaker på helgen i små mängder och skit i det resten av veckan. Låsta skåp skickar hemska signaler till barnen känner jag.


    Håller verkligen med. Vi har aldrig haft skräpmat/snacks hemma utan köper hem det ibland. Kan vara en tisdag eller fredag, men inget som alltid finns tillgängligt. 3 barn, ingen har någonsin varit överviktig.....utom pappan... Ha ha ;)
  • Äldre 20 Nov 15:17
    #10

    Trots alla råd här kan jag säga att mina föräldrar följde dessa till punkt och pricka, jag spelade fotboll, hockey och innebandy 10 gånger i veckan och ändå är - och har alltid varit - jag den enda tjockisen i familjen. Jag äter stora portioner och socker är som en drog för mig. Så ibland är det bara att face the facts. Men jag är glad och lycklig ändå! ;) Finns nog betydligt värre öden (och beroenden)

Svar på tråden 2 av 3 barn överviktiga