• Anonym (Ledsen)

    Får man kalla någon ”nasty” för att denne sagt nej till att göra en tjänst?

    För att berätta en lång historia kort, så sa jag nej till min man när han via sms bad mig göra honom en tjänst. Han tyckte det var en ?liten? tjänst, som var lätt för mig att göra. Jag håller inte med om storleken på tjänsten, och det var dessutom en sak jag verkligen (!) inte ville göra.

    Han kallade mig senare ?nasty? för att jag inte gjort det som han bett om så snällt (han skrev snälla i smset).

    Jag har förklarat att det kändes kränkande, och att jag har rätt att säga nej... Hans svar var ? jovisst kam du säga nej, men då får jag säga att jag tycker du är nasty?.

    Jag tycker det hela känns kränkande... Det känns inte som att han respekterar mig, min integritet, eller min rätt att få säga nej (med en förklaring till varför jag sa nej) när han sedan kallar mig nasty - bara för att vi tycker olika om just detta!

    Vad ska jag göra?

  • Svar på tråden Får man kalla någon ”nasty” för att denne sagt nej till att göra en tjänst?
  • Anonym (Emilia)

    Det känns rätt taskigt. Klart du har rätt att säga nej, och det borde han respektera. Och om det nu var så enkelt hade han väl kunnat göra det själv?

    Sen är väl "nasty" en lite udda förolämpning när någon inte vill göra en grej för en. Vad är "nasty" med det, liksom?

  • Anonym (Ledsen)

    Han var i ett annat land just då. Men han gjorde det på torsdagen när han kommit hem. Sedan var allt frid och fröjd till söndagen när han kallade mig ?nasty? :( Jo alltså, precis när jag sagt nej skrev han också ?du behöver inte prata med mig innan du har rapporterat att detta är gjort?.

    Vet inte hur jag ska få honom att fatta att det där var lite över gränsen (vilket det är, enligt mig).

  • Anonym (Kim)

    Han verkar ju inte veta vad ordet nasty betyder så varför ska du känna dig kränkt?

  • neverpreggo
    Anonym (Ledsen) skrev 2018-11-20 22:04:19 följande:

    Han var i ett annat land just då. Men han gjorde det på torsdagen när han kommit hem. Sedan var allt frid och fröjd till söndagen när han kallade mig ?nasty? :( Jo alltså, precis när jag sagt nej skrev han också ?du behöver inte prata med mig innan du har rapporterat att detta är gjort?.

    Vet inte hur jag ska få honom att fatta att det där var lite över gränsen (vilket det är, enligt mig).


    Sympatisk man...
  • Anonym (Emilia)
    Anonym (Ledsen) skrev 2018-11-20 22:04:19 följande:

    Han var i ett annat land just då. Men han gjorde det på torsdagen när han kommit hem. Sedan var allt frid och fröjd till söndagen när han kallade mig ?nasty? :( Jo alltså, precis när jag sagt nej skrev han också ?du behöver inte prata med mig innan du har rapporterat att detta är gjort?.

    Vet inte hur jag ska få honom att fatta att det där var lite över gränsen (vilket det är, enligt mig).


    Herregud. Brukar han behandla dig så här? "du behöver inte prata med mig innan du har rapporterat att detta är gjort"? Så oerhört ocharmigt.

    Vilken jobbig situation! Jag vet faktiskt inte vad du kan göra. Om han inte respekterar dig annars, varför skulle han respektera dig nör du säger ifrån?
  • Anonym (Peter)
    Nasty har för mig sexuella konnotationer, så jag undrar vad det var du skulle göra.
  • Anonym (Biobonus)

    Nasty betyder ju otäck,äcklig. Inte vad man säger till någon man anser vara ohjälpsam eller osjysst.

    Maken var osjysst som inte accepterade ett nej när han bad om en tjänst.

  • Anonym (oro)

    Då behöver du inte höra av dig. Hör han av sig så svara inte, så får han det han bad om. 
    Jag hade skrivit: "JAG VILL INTE! Vad är det du inte fattar av de orden"? 
    Man måste kunna bli arg om någon behandlar en illa, även om det är din man. Visar du inte att du blir arg så kommer han fortsätta. Arga människor är obekväma människor och då kommer han få sitta där och sura, men han kommer förmodligen inte göra om det.

  • Anonym (???)
    Anonym (Ledsen) skrev 2018-11-20 21:41:20 följande:

    För att berätta en lång historia kort, så sa jag nej till min man när han via sms bad mig göra honom en tjänst. Han tyckte det var en ?liten? tjänst, som var lätt för mig att göra. Jag håller inte med om storleken på tjänsten, och det var dessutom en sak jag verkligen (!) inte ville göra.

    Han kallade mig senare ?nasty? för att jag inte gjort det som han bett om så snällt (han skrev snälla i smset).

    Jag har förklarat att det kändes kränkande, och att jag har rätt att säga nej... Hans svar var ? jovisst kam du säga nej, men då får jag säga att jag tycker du är nasty?.

    Jag tycker det hela känns kränkande... Det känns inte som att han respekterar mig, min integritet, eller min rätt att få säga nej (med en förklaring till varför jag sa nej) när han sedan kallar mig nasty - bara för att vi tycker olika om just detta!

    Vad ska jag göra?


    Eh, hur har ni det annars? För om han använder nedvärderande ord så är han taskig men du verkar också väldigt känslig. Är det så att han ofta vill att du ska ställa upp på saker du inte vill eller ofta uttrycker sig så att du känner dig nedtryckt? 

    Det finns så att säga värre ord att säga, men visst är det oförskämt av honom. 
  • Nomanisanisland
    Anonym (Ledsen) skrev 2018-11-20 21:41:20 följande:

    För att berätta en lång historia kort, så sa jag nej till min man när han via sms bad mig göra honom en tjänst. Han tyckte det var en ?liten? tjänst, som var lätt för mig att göra. Jag håller inte med om storleken på tjänsten, och det var dessutom en sak jag verkligen (!) inte ville göra.

    Han kallade mig senare ?nasty? för att jag inte gjort det som han bett om så snällt (han skrev snälla i smset).

    Jag har förklarat att det kändes kränkande, och att jag har rätt att säga nej... Hans svar var ? jovisst kam du säga nej, men då får jag säga att jag tycker du är nasty?.

    Jag tycker det hela känns kränkande... Det känns inte som att han respekterar mig, min integritet, eller min rätt att få säga nej (med en förklaring till varför jag sa nej) när han sedan kallar mig nasty - bara för att vi tycker olika om just detta!

    Vad ska jag göra?


    Nej, så beter man sig inte, som din man gör, be honom hålla käften och kamma sig.
  • smulpaj01

    Varför gjorde du inte bara tjänsten?
    Kan inte komma på någon tjänst som jag inte skulle göra om min man bad mig snällt.

  • Nomanisanisland
    smulpaj01 skrev 2018-11-23 09:09:15 följande:

    Varför gjorde du inte bara tjänsten?
    Kan inte komma på någon tjänst som jag inte skulle göra om min man bad mig snällt.


    Det går ju inte att svara på, om man inte vet vad han bad om och hur relationen ser ut i övrigt, däremot kallar man inte varandra nasty i ett förhållande så fort man inte får sin vilja igenom. Jättebebisvarning på det.
  • Anonym (Ledsen)
    smulpaj01 skrev 2018-11-23 09:09:15 följande:

    Varför gjorde du inte bara tjänsten?

    Kan inte komma på någon tjänst som jag inte skulle göra om min man bad mig snällt.


    Tjänsten var att skjutsa en sak till hans ex. En sak som kunde vänta tills han själv kunde skjutsa dit det, tyckte jag...

    Hoppas din man vet om att du gör vad som helst bara han ber snällt... Du verkar ju vara sååååå bra, bara!
  • Anonym (Ledsen)

    Plus att hon hade krävt att få det ?innan klockan åtta?, så jag hade fått gå upp tidigare, plus att det är åt fel håll mot min jobb-rutt, plus att jag tar buss numera för jag har laseropererat ögonen och hatar att köra i mörker. Det går inga bussar dit.

    Så jag tyckte jag hade skäl till att säga nej...

  • Anonym (Madde)

    Du hade absolut rätt att säga nej och vore jag du skulle jag göra slut dessutom. Han respekterar ju inte dig och försökte bossa med dig som om du vore en kuvad sekreterare. Så kan man ju inte behandla en partner.

  • Anonym (haha exakt)
    Anonym (Peter) skrev 2018-11-20 23:01:47 följande:
    Nasty har för mig sexuella konnotationer, så jag undrar vad det var du skulle göra.
    Haha jag tänkte på samma sak. Jag dejtade en engelsktalande djupt religiös tjej som aldrig använde svordomar eller könsord. "You wanna do something nasty?" eller ibland "naughty" var hennes sätt att berätta att hon ville ha sex (som inte inbegrep vaginalt samlag, bara allt annat. Oskulden skulle sparas till bröllopsnatten).
  • Anonym (ol)
    Anonym (Ledsen) skrev 2018-11-23 20:19:48 följande:
    Tjänsten var att skjutsa en sak till hans ex. En sak som kunde vänta tills han själv kunde skjutsa dit det, tyckte jag...

    Hoppas din man vet om att du gör vad som helst bara han ber snällt... Du verkar ju vara sååååå bra, bara!
    ja, du hade dina skäl att säga nej. 
    Att din snubbe planerar dåligt är inte ditt fel, han kunde ha lämnat av saken innan han reste bort. 
    Att köra en omväg för att hjälpa hans ex ligger inte i din planering. Även om du inte hade gjort din ögonoperation hade du kanske behövt göra nåt annat den morgonen, tex en morgonpromenad med väninnan etc. Samt exet kunde väl kört till dig istället?

    Din snubbe blev bara sur för han inte fick sin vilja igenom, sannolikt är han bortskämd.
  • Bananböjaren

    Om du vänder huvudet ner i kudden och gråter en skvätt så kanske du känner dig mindre kränkt sen?

Svar på tråden Får man kalla någon ”nasty” för att denne sagt nej till att göra en tjänst?