• modsey

    Vem har rätt?

    Barnet har självklart det största behovet här ! Det är hen dom påverkas mest av dödsfallet , dom är närmast sörjande (och arving). Självklart ska hen avgöra här., hur kan ni ens överväga annat!?

  • modsey
    Anonym (Pisst off) skrev 2018-11-24 21:57:23 följande:

    De handlar inte om pengar, för man har erbjudit att betala allt ovsett vad! Men barnet väljer en kommun som barnet inte bor i eller åker till


    Fast det finns uppenbarligen skäl till valet. Har ni frågat?
  • modsey
    Fiona M skrev 2018-11-24 22:26:58 följande:

    Den döende har två barn, varav det yngsta vill få bestämma allt?

    Nej, det är inte rimligt.

    Dessutom är väl personen inte död än, hen kanske har åsikter om hur den vill ha begravningen och kan skriva ner det så det slipper bli bråk och jobbigt för de efterlevande?


    Ett barn står det i ts.
  • modsey
    EnAnonumius skrev 2018-11-25 09:37:22 följande:

    Begravningskostnaderna går på dödsboet.

    Det bästa är att fråga den avlidne vad han har för önskemål. Det är ju liksom HENS begravning.

    Sedan så har faktiskt barnet rättigheter hen också, då hen är barn till den avlidne, även om hen är bara i tonåren så tycker jag det är fisigt av den avlidnes helsyskon att försöka köra över barnet bara för att barnet är tonåring och dra i "ålderskortet".

    Vad är nästa steg TS? Anser att den avlidnes helsyskon har rätt "till arvet" också bara för att den är "äldre"?

    (Det blir tack och lov reglerat i lag ialf).


    Självklart kan den döende ha en önskan här, men långt i från alla döende kan/ orkar prata om denna typ av saker.
  • modsey
    EnAnonumius skrev 2018-11-25 10:05:44 följande:

    Nej och visst är det så skönt att jag aldrig har skrivit att den döende måste/ska prata om det heller, om den avlidne inte orkar eller vill.

    Jag skrev bara enkelt "det bästa är att fråga", det är aldrig samma sak som att säga att den avlidne måste/ska berätta hur den avlidne vill ha det.

    Så varför tolkar du in något som inte skrivits? 


    Oj ledsen om du tog illa upp. Mitt inlägg var absolut inte illa menat utan bara en reflektion. Beklagar att du blev arg/ ledsen
  • modsey
    EnAnonumius skrev 2018-11-25 20:00:05 följande:

    Och du fortsätter med din (fula) ovana att läsa in saker dom inte finns i andras inlägg. Nej jag tog inte illa upp bara för att man förklara för dig att du tolkat in saker som inte stod i inlägget.

    Absolut att lägga reflektion, det är ju okey, det som inte är okey att man måste tolka in saker som aldrig skrivits för den saken skull.

    Svara på min fråga.

    Vad vad vitsen med att tolka in något i texten (som inte fanns alls), när du skrev din reflektion?


    För att jag INTE har tolkat in det som du påstår. Det var en ren reflektion på ditt och någon mer i tråden som skrev ungefär liknande råd. Och jag replikerade på det.
Svar på tråden Vem har rätt?