• Äldre 27 Nov 14:06
    385 visningar
    7 svar
    7
    385

    Blir gravid med kort cykel och lutealfas?

    Hej

    Jag har en kort cykel på 23 dagar och en lutealfas på 9 dagar. Vi har försökt att bli gravida ca 7 månader och fått ett tidigt missfall. Jag har funderat om min korta cykel gör det svårt för oss. Vi vill inte vänta ett helt år på eventuell utredning utan istället göra vad vi kan redan nu för att underlätta.

    Ni med liknande problem eller erfarenheter? Hur har ni gått tillväga? Hur lång tid fick ni kämpa på innan det gick vägen? Med hjälp eller på egen hand?

  • Svar på tråden Blir gravid med kort cykel och lutealfas?
  • Äldre 21 Dec 11:27
    #1

    UPDATE

    Mensen kom denna månaden också. Men! Jag lyckades förlänga cykeln med progesteronkräm från 23 dagar till 26. Köpte på Moodmama www.moodmama.com/matriarch-100

  • Äldre 22 Dec 00:09
    #2

    Jag har också kort cykel men jag gick från 22-23 till 26-27 genom att ta efamol! Ska prova progesteronkräm med nu när jag såg detta! :)

  • Äldre 8 Jan 17:19
    #3

    Ska prova Efamol också. Hur stor dos per dag tog du?

  • Äldre 21 Jan 18:04
    #4
    Detvarkatten skrev 2019-01-08 17:19:58 följande:

    Ska prova Efamol också. Hur stor dos per dag tog du?


    Hej!


    Jag tar 2 tabletter per dag :) Ibland missar jag eller bara tar en om dagen men i början tog jag dem varje dag 2 st och märkte skillnad direkt. 


    Nu har min progesteronkräm kommit hem så den ska jag börja med nästa cykel! Hoppas jag kan få över 27 dagar. Förra månaden blev det bara 26 dagar.

    Uppdatera gärna hur det går för dig. Får du biverkningar av progesteronkrämen?

  • Äldre 26 Jan 11:15
    #5

    Jag lyckades komma upp i 28 dagar med både progesteron och Efamol men fick en allergiskt reaktion av Efamol. Är pollenallergiker så tror att det kan vara därför. Ska fortsätta med krämen i alla fall. Hur går det för dig?

  • Äldre 10 Mar 12:20
    #6

    Update; slutade med krämen för att vi är i början av en fertilitetsutredning. Ville att proverna skulle visa en eventuell brist av hormonet. Gick tillbaka till en cykel på 24 dagar men blev gravid! Är i v 5 bara men så glad! Får se vad proverna visar. Väntar på resultat.

  • Äldre 12 Mar 09:26
    #7

    Jag har 23- 24 dagars cykel men ingen kort lutealfas. Håller tummarna för dig <3

Svar på tråden Blir gravid med kort cykel och lutealfas?