• Anonym (Sofie­)
    Äldre 30 Nov 16:00
    315 visningar
    3 svar
    3
    315

    Viktuppgång av p-piller och hormonspiral

    I Februari fick jag en dotter. 2 månader efter förlossningen satt jag in en hormonspiral då jag inte ville då i mig massa onödiga hormoner. Jag har ätit P-piller i 10 år innan. Jag gick upp väldigt mycket i vikt efter att jag började äta P-piller och började må psykiskt sämre. Jag reagerade inte så mycket på det då jag bara var 15 år och fortfarande växte då jag började med P-piller. Men när jag slutade med P-piller tappade jag fett runt lår och rumpa. Jag har under flera år haft väldigt stor rumpa och knubbiga ben. Men vart smal upptill.

    Jag sa att jag inte vill få i mig massa hormoner och BM rekommenderade mig hormonspiral då man får i sig så små mängder hormoner. Innan jag satte in spiralen höll jag på att tappa mina gravidkilon. När jag satte in spiralen gick jag hastigt upp 3 kilon sen fortsätter vikten uppåt och mina ben börjar bli knubbigare igen. Känns som jag har endel vätska i benen och aptiten har blivit så stor. Dessutom har jag fått kramper i magen och int ibland när jag böjer mig ner. Och känner inte trådarna längre. Det känns surt för jag trodde på spiralen och den kostade 1000 kr. Är det fler som vart med om samma? Jag mår så dåligt just nu. Jag ringde och bokade en tid för att ta ut den men BM sa att dom kan känna om den sitter rätt. Jag vill ikte ha den då jga mår dåligt, får stor aptit och eftersom jag mår dåligt tröstäter jag. Dessutom ligger jag och sambon knappt med varandra längre. Jag bröt ihop sen när sambon frågade hur vi ska skydda oss. Jag har ingen aning, vi använde kondom förr och slarvade. 1 slarv senare blev det ett barn. Vi vill inte ha en till "överraskning" även om den första blev lyckad då. Har hört att kopparspiralen gör att man blöder kraftigt. Om det är så så kommer jag ju inte kunna jobba när jag har mens. Då jag redan blöder mycket och jag kör lastbil så har ju inte ens nära till toalett alla gånger. Innebär det att mensen gör ondare när man har mycket mens och får mer av kopparspiralen. Snälla hjälp! Om ni vart med om liknande dela gärna med er av era tankar. Om ni har en bra lösning så får ni gärna dela med er. Borde jag bara kolla så den sitter rätt och ge det en chans till och riskera att jag går upp ännu mer. Jag vägde 60 när jag började med P-piller. Nu 10 år senare väger jag 106 kilo. Det är för mycket, jag kämpar med vikten. Räknar kalorier (fungerade fint innan jag satt in spiralen). Men nu går det trögt och en stor anledning är att jag fuskar då jag hela tiden vill äta.

  • Svar på tråden Viktuppgång av p-piller och hormonspiral
  • Anonym (Neo)
    Äldre 30 Nov 22:32
    #1

    Vad åt du för p-piller? Jag har tagit Neovletta i 10 år har bara mått bra av dem. Innan hade jag extremt mycket mens och fruktansvärd mensvärk, nu har jag bara lite värk och normala mängder mens som jag själv kan planera in. Har inte fått några biverkningar (förutom att mensen blev lättare att leva med).

  • Äldre 30 Nov 22:46
    #2
    Anonym (Neo) skrev 2018-11-30 22:32:12 följande:

    Vad åt du för p-piller? Jag har tagit Neovletta i 10 år har bara mått bra av dem. Innan hade jag extremt mycket mens och fruktansvärd mensvärk, nu har jag bara lite värk och normala mängder mens som jag själv kan planera in. Har inte fått några biverkningar (förutom att mensen blev lättare att leva med).


    Jag åt neovletta nästan 10 år. Åt en annan sort en kortare tid innan.
  • Anonym (Neo)
    Äldre 30 Nov 22:48
    #3
    joffan skrev 2018-11-30 22:46:18 följande:
    Jag åt neovletta nästan 10 år. Åt en annan sort en kortare tid innan.
    Är det du som är TS?
Svar på tråden Viktuppgång av p-piller och hormonspiral