• Anonym (L.B)

    Mens i ett halvår och smärta i vänster äggstock

    Hej!

    Jag har försökt googla mig fram till ett någorlunda svar men hittar INGEN som beskriver mina symptom så provar nu här, haha. Jag har en bokad tid hos gyn men den är ett par månader fram och otålig som man är...

    Jag fick iaf min mens i början på sommaren. Jag skulle gissa på juni men använder ingen app och dokumenterar inte på något annat sätt heller så det är svårt att veta exakt. Hur som helst så har den inte slutat än (sista dagen på november nu). Jag har blödit konstant sedan jag först fick den, men har upplevt lite att jag har haft som mellanblödningar, då det varit lite ?torrare? under perioderna där jag egentligen inte skulle ha mens - och när jag faktiskt ska ha mensen så blöder det på som aldrig förr. Jag har alltid haft kraftig och oregelbunden mens, och det har hänt förr att jag vissa gånger kan skippat eller gått över en vecka eller två, men aldrig att den har hållt sig så här länge.

    Jag har under året också upplevt en extrem trötthet. Jag somnar så fort jag blundar i över 20 sekunder liksom. Jag har varit hos doktorn x antal gånger och kollat värden, mitt blodtryck, urinet och vikt etc. Förutom ett aningen för lågt blodtryck och några ynka kilo över det ?normala? så är jag precis som man ska vara.

    Under mensen har jag också känt min vanliga (rätt grova) mensvärk - igen lite mer intense när min mens ?ska? ha kommit. Men under denna (långa) period har jag också känt smärta i nedre buken när jag har satt mig ner för fort, om jag sitter/ligger ner och lyfter vänstra benet och om jag trycker på min vänstra äggstock (inte högra). Smärtan känns typ ilande och som knivhugg, väldigt annorlunda från min typiska mensvärk. Dessa problem har blivit värre nu de senaste veckorna och att det gör ont när jag trycker på äggstocken fick jag reda på nu i veckan av en ren slump.

    Jag har ingen aning om detta är inbillning men jag kan också uppleva att jag blöder mer efter en orgasm.

    Sist men inte minst så vet jag att min mormor opererade bort sin livmoder pga okänd anledning. När jag berättar mina problem för min mamma säger hon att hon hade exakt mina problem under sina mens-år och att hon gjorde GYN-undersökningar utan resultat. Min mamma hade även väldigt svårt att bli gravid med både mig & min bror.

    Jag provade p-piller en period för att minska min mensvärk men det var för snart två år sedan så jag tror inte det spelar in i det här, men det kan vara värt att nämna. Jag är 18 år & fick min mens när jag var runt 9/10 år.

    Nu tror jag att jag fått med allting haha. Vet någon vad som är fel? Uppskattar alla teorier och svar!

    Mvh,

    aningen oroliga L.B

  • Svar på tråden Mens i ett halvår och smärta i vänster äggstock
  • Anonym (Kolla upp)

    Tycker du ska kolla upp det. Kan vara en cysta t.ex. men bättre att en läkare uttalar sig än att jag spekulerar via nätet.

Svar på tråden Mens i ett halvår och smärta i vänster äggstock