• Äldre 3 Dec 16:34
    355 visningar
    8 svar
    8
    355

    Bör religion skyddas med lagstiftning från hån eller smädelser?

    Frågan är tillräckligt tydlig så jag tror inte att jag behöver förtydliga mig. Vill däremot höra era tankar och åsikter i frågan så skriv gärna en rad eller två om vad ni tycker i den här frågan huruvida man ska skydda religionen genom lagstiftning där hån eller smädelse helt eller delvis förbjuds.

    Argument för ett förbud

    Hån eller smädelser mot enskilda religioner kan vara ett förtäckt hat som i värsta fall kan urarta i hets mot folkgrupp. Religiösa symboler och heliga personligheter är också mycket viktiga för en religiös människa som kan uppfatta det oerhört sårande när en de anser vara helig blir förlöjligad.

    Argument mot ett förbud

    Att förbjuda hån eller smädelse mot en religion bryter mot såväl yttrande- som religionsfriheten och bör därför inte förbjudas. Att håna en religion måste därför få tillåtas eftersom att med ett förbud skulle staten med sitt våldsmonopol tvinga människor att behandla religiösa personligheter som heliga.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Bör religion skyddas med lagstiftning från hån eller smädelser?
  • Äldre 3 Dec 18:42
    #1
    +2

    Jag e själv troende och blir ibland ledsen över det förakt en del ffa svenskar visar mot religiösa människor MEN jag e samtidigt stark anhängare av yttrandefriheten. Därför e jag helt emot lagar som särskilt skulle skydda religionen eller troende människor från som du skriver hån eller smädelse.

  • Äldre 7 Dec 09:46
    #2

    Den behöver inte skyddas alls. Om jag var troende på något sätt, skulle jag nog ha förstånd nog att inse att någons "kränkande ord" inte har någon effekt alls.

    Jag skulle antagligen tycka synd om människan som inte förstår bättre, och låta en idiots försök till att håna låta rinna av mig. Oavsett om det är en kränkning mot mig eller min religion eller mina åsikter, är ord bara ord oavsett vad folk säger. Fysiskt våld eller uppmaning till våld eller hot är en helt annan sak.

    Vem bestämmer vad jag ska bli kränkt över? Alla har rätt att håna och kränka, finns inget man kan göra något åt. Religion förtjänar faktiskt att bli kränkt, då den verkar fruktansvärt ogenomtänkt på många håll, och det gäller alla religioner.

  • Äldre 7 Dec 09:58
    #3

    Ja jag tycker att det kan vara förbjudet att håna en religion precis av dom anledningar du gav i ts. Kanske inte av privatpersoner men i media absolut. Att spä på hat och kränka människor på ett sånt djupt plan som ändå religion innebär för den troende borde inte rymmas inom yttrandefriheten liksom nmr när dom öppet får gå med poliseskort på våra gator.

    Sen när blev det ok att kränka andra människor , det är förbjudet inom skolan och arbetslivet så uppenbarligen gäller inte ?yttrandefriheten? överallt. Och vem skulle hävda att mobbaren har en rättighet att mobba ut pga att vi har yttrandefrihet i Sverige? Förstår inte hur man kan finna glädje i att kränka någon annan, för mig är det ett sjukt beteende.

  • Anonym (.)
    Äldre 7 Dec 10:00
    #4

    Nej men däremot borde religion eller snarare propaganda förbjudas enligt lag.

  • Äldre 7 Dec 10:16
    #5
    +1
    Kawthar skrev 2018-12-07 09:58:24 följande:

    Ja jag tycker att det kan vara förbjudet att håna en religion precis av dom anledningar du gav i ts. Kanske inte av privatpersoner men i media absolut. Att spä på hat och kränka människor på ett sånt djupt plan som ändå religion innebär för den troende borde inte rymmas inom yttrandefriheten liksom nmr när dom öppet får gå med poliseskort på våra gator.

    Sen när blev det ok att kränka andra människor , det är förbjudet inom skolan och arbetslivet så uppenbarligen gäller inte ?yttrandefriheten? överallt. Och vem skulle hävda att mobbaren har en rättighet att mobba ut pga att vi har yttrandefrihet i Sverige? Förstår inte hur man kan finna glädje i att kränka någon annan, för mig är det ett sjukt beteende.


    Det är inte ok att kränka människor, bara idiotiskt. Att mobba eller kränka någon i skolan ses inte som något straffbart under lagen, så varför ska det göra det på nätet? Ja, man har en rättighet att kränka enligt mig, efterssom ingen kan bestämma över vad jag ska bli kränkt över.

    Om jag blir kränkt av ett meddelande, ska då "näthatsgranskaren" bestämma om jag blir tillräckligt kränkt eller inte?
    Ska kränkningar mot offentliga personer vara mer straffbart än en kränkning mot mig? Poängen är inte om det är rätt eller fel att kränka, poängen är att ingen kan avgöra vad som är kränkande eller inte, och just därför kan man inte jaga personer och straffa dessa efterssom kränkning är individuellt för varje människa!
    Religion är inte något alla ska respektera, det är något personligt.

    Och hur vore det med: Ta inte åt dig av vad en idiot säger till dig efterssom du aldrig kan skydda dig mot detta ändå?
  • Äldre 7 Dec 10:48
    #6
    +2

    Det är förbjudet att smäda, förolämpa eller hota en person för att hen har en viss åsikt.
    Det kallas åsiktsfrihet och är en del av grundlagen.

    En religion är ingen person.
    En religion kan inte uppleva sig kränkt
    En religion kan inte hotas.

    En religion är en idé, liksom en politiska agenda. 
    Precis som det är ok att kritisera och håna politiska idéer, är det helt ok att kritisera religioner.

    Om en utövare av en religion känner sig personligen kränkt av att någon kritiserar eller hånar hens religiösa dogmer, så är det tråkigt men något hen får stå ut med.
    Istället är det kanske läge för personen att fundera över om det ligger något i kritiken. 

  • Äldre 7 Dec 23:30
    #7
    Kawthar skrev 2018-12-07 09:58:24 följande:

    Ja jag tycker att det kan vara förbjudet att håna en religion precis av dom anledningar du gav i ts. Kanske inte av privatpersoner men i media absolut. Att spä på hat och kränka människor på ett sånt djupt plan som ändå religion innebär för den troende borde inte rymmas inom yttrandefriheten liksom nmr när dom öppet får gå med poliseskort på våra gator.

    Sen när blev det ok att kränka andra människor , det är förbjudet inom skolan och arbetslivet så uppenbarligen gäller inte ?yttrandefriheten? överallt. Och vem skulle hävda att mobbaren har en rättighet att mobba ut pga att vi har yttrandefrihet i Sverige? Förstår inte hur man kan finna glädje i att kränka någon annan, för mig är det ett sjukt beteende.


    För debattens skull måste jag ändå ha en fråga om det du säger. När South Park förolämpade Scientologerna i säsong 10 så gjorde de b.l.a. deras största hemlighet offentlig. Detta var djupt kränkande för Scientologer. Tycker du att det avsnittet bör förbjudas enligt lag?
  • Äldre 7 Dec 23:42
    #8

    Scientologins hemlighet finns f.ö. här för den som inte sett den: THIS IS WHAT SCIENTOLOGISTS ACTUALLY BELIEVE: www.youtube.com/playlist

Svar på tråden Bör religion skyddas med lagstiftning från hån eller smädelser?