• Äldre 4 Dec 19:31
    1329 visningar
    10 svar
    10
    1329

    Jag ser grannens skrivare på min dator!

    Där man klickar upp internetanslutningen så ser jag också vad som måste vara en grannes skrivare för jag har ingen skrivare med det namnet. Det är svag anslutning på den också bara en av fem staplar. Om jag försöker klicka på den skrivaren så ansluter den bara (inte bra!!!) och jag kan inte blockera eller få bort den skrivaren. Hur gör jag för att få bort grannens skrivare för alltid?

    Sen undrar jag också hur jag ser till att min skrivare inte visas för några grannar?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-12-04 19:34
    Min dator verkar ansluta till grannens skrivare automatiskt så jag undrar om det gör något ur ren säkerhetssynpunkt för min del? Och hur tar jag bort att den inte ska ansluta för varje gång jag bockar av automatisk anslutning så har den anslutit igen när jag klickar upp den nästa gång. Så irriterande.

  • Svar på tråden Jag ser grannens skrivare på min dator!
  • Äldre 4 Dec 21:01
    #2
    Scoops skrev 2018-12-04 19:38:39 följande:
    Skriv ut något åt grannen. Typ en lapp där det står "Hej granne! Kanske dags att lösenordssäkra din skrivare?"


    Jag har letat igenom min dator och under skrivare hittar jag mina två skrivare, en fax (?) och någon "microsoft xps document writer" som jag inte vet vad det är. Vad jag antar är grannens skrivare kommer inte upp under "skrivare" men under min internetanslutning syns den. Den är automatiskt inkopplad  och jag verkar inte kunna ta bort det nånstans. Skrikandes

    Skulle jag av misstag ha kunnat skriva ut hos grannen tror ni? Jag installerade en ny skrivare och skrev ut på den idag och då kommer det upp någon ruta att den preparerar och skriver ut men rutan kom inte imorse när jag skulle skriva ut och fipplade med att välja skrivare. Jag kan väl inte ha skrivit ut hos grannen i misstag? Det kom aldrig någon ruta att den preparerar den gången utan det blev bara tomt liksom. Nu har jag gjort min skrivare till default och prep-rutan kommer upp varje gång jag skriver ut nu. Men vad hände när ingenting hände? Letade den efter min gamla skrivare som var default då fortfarande?

    Hur får jag bort den okända skrivaren? Och hur vet jag om min skrivare syns hos andra eller inte?


  • Äldre 5 Dec 14:22
    #6
    Tow2Mater skrev 2018-12-04 23:27:27 följande:
    är det grannens wifi? Vi får upp flera grannars wifi.
    Det ser jag också ibland men skrivaren i fråga heter HP 8200 Pro nånting. Mina egna skrivare heter också HP men har andra nummer.
    Flash Gordon skrev 2018-12-05 13:29:13 följande:
    Kan ju bli ett hur kul practical joke som helst ju. Missa inte den chansen.

    Tror din granne på andar och spöken? Mitt i natten sätter skrivaren igång utan att någon är i närheten.

    Eller printa lite roliga bilder av lämplig typ. Är grannarna fler än en? En man och en hustru?

    "Hörru? Är det du som printat ut allt det här om bröstförstoringar och parterapi?!"
    Don3 skrev 2018-12-05 13:39:43 följande:
    microsoft xps document writer Är inte grannens skrivare utan detta är ett skruvar program som skapar filer för utskrift. Denna kommer upp på allas datorer. Denna skapar då filer som man skulle kunna säga påminner om pdfer.
    Grannens heter HP 8200. XPS såg jag på min dator under "skrivare". Men tack för att du förklarade vad XPS var för jag visste inte det.

    Fattar fortfarande inte varför den verkar vara uppkopplad automatiskt till min dator och inte går att få bort? Och kan jag ha råkat skriva ut på grannens skrivare utan att min dator har sagt att den preparerar för utskrift som den gör när jag skriver ut på min skrivare?


  • Äldre 30 Jan 14:27
    #9
    Nyfiken blå skrev 2019-01-30 13:46:16 följande:
    Hej Tihi!

    Om ett trådlöst nätverk är inom räckhåll (har tillräckligt hög signalstyrka) för en dator/annan enhet så kommer det att synas om man öppnar ett verktyg för att visa tillgängliga nätverk.
    Sen är det frågan om det finns en kryptering för det aktuella nätverket så man måste ange lösenord för att kunna ansluta till det. Ibland tillåter nätverk anslutning men kan inte användas även om det är krypterat men det är ovanligt.

    Du kan alltså se grannens skrivares nätverk och har anslutit till det (om grannen inte konfigurerat det för krypterad anslutning).

    Det betyder inte att den skrivaren är upplagd som en enhet/skrivare i Windows (jag gissar att du använder en dator med Windows...) på din dator och du kan inte skriva ut på den. Så länge du inte gör det och så länge din dator och grannens skrivare inte är anslutna till samma nätverk så kommer inte dina filer att skrivas ut på hens skrivare.

    Om du lyckats ansluta till grannens skrivares nätverk någon gång så det är tillagt i din dators lista över kända nätverk så gå in under Nätverks- och delningscenter och ta bort nätverket så kommer din dator inte att ansluta till det igen om du inte klickar på det. Ange lämpligen också att ditt nätverk ska användas i första hand.

    Om du inte vill att andra ska se ditt nätverk eller din skrivares nätverk så gå in på din router och på skrivarens inställningar och klicka ur "Visa SSID" eller liknande. Då kommer det synas ATT det finns ett nätverk inom räckhåll men inte vad det heter.

    Jag tror att det ska svara på dina frågor.
    Stort tack för alla bra råd. Det där ska jag se över. Skrattande
Svar på tråden Jag ser grannens skrivare på min dator!