• Anonym (oroli­g)
    Äldre 8 Jan 08:42
    7431 visningar
    936 svar
    936
    7431

    BF augusti 2019 - stannar på FL

    Hallå därute. 
    Börjar bli lite orolig, under min förra graviditet så hade jag ganska mycket växtvärk, tidigt.. Nu är jag i vecka 8+4 och känner verkligen INGENTING! är det fler som har det så? Brösten är lite ömma men annars ingenting, har inte känt av någonting i livmodern. är så orolig att det inte växer något där inne.

  • Anonym (oroli­g)
    Äldre 7 Feb 09:32
    Aw920 skrev 2019-02-07 06:55:18 följande:
    Har en planerad tid för ultraljud imorgon så vet inte om jag ska vänta tills dess :/
    Åh nej, håller alla mina tummar för att det är en blödning och allt är bra där inne. Men jag skulle inte vänta tills imorgon, ring nu. Tror de kommer ta in dig eftersom du gått ganska långt och är det missfall behöver du få något mer än Alvedon, men framförallt för psyket och få veta vad som pågår. kram <3 
  • Anonym (oroli­g)
    Äldre 8 Feb 10:14
    Aw920 skrev 2019-02-08 08:08:32 följande:
    Tack <3

    Jag är så himla nervös nu...
    Håller tummarna för att allt ser bra ut <3
  • Anonym (oroli­g)
    Äldre 8 Feb 16:11
    Aw920 skrev 2019-02-08 14:40:44 följande:

    Det såg bra ut!! :O Bebisen levde och jag blev framflyttad två dagar, så vecka 14+0 idag enligt UL. Jag var så inställd på missfall. Så himla skönt detta var alltså, gud.. :) Blev sjukskriven i två veckor därefter läkarbesök igen p.g.a. blödningarna, och blev ordinerad vila, så nu hoppas jag att detta ska gå vägen :)

    Tack för ert stöd <3


    Åh vad skönt att höra.<3 vila upp dig nu
  • Anonym (oroli­g)
    Äldre 12 Mar 14:35
    Zirkon skrev 2019-03-09 15:58:20 följande:

    Jag har också gått in i vecka 19 idag :) men känner inte bebisen, tror att jag känner ibland men är inte helt säker. Jag har moderkakan i framvägg precis som sist.

    Har hämtat ut massa babyboxar nu, har bara två kvar :) från alla tre apotek, babyproffsen, goboken och inväntar den från pampers. Har jag glömt någon? :) vart dock lite besviken på den från goboken, jag beställde online och det stod inget om någon kostnad. Men någon vecka efter jag beställde så får jag mail med faktura för frakt, och att jag är premumenant så jag var tvungen att avboka det..


    Vilka bra tips, vilka är de tre apoteken, har hittat att man kan beställa från apoteket hjärtat och apoteksgruppen (där står det dock att man inte kan beställa nu) vilket är det tredje du menar?
  • Anonym (oroli­g)
    Äldre 19 Mar 08:50

    Grattis till alla fina besked på RUL, så skönt att få höra att allt är bra :) 
    Mitt RUL har vi 5 april, börjar känna lite oro nu.  Känner verkligen inga fosterrörelser alls än :/ Med första kände jag fladder i vecka 17, ganska mycket.. men känner absolut ingenting nu. Försöker klämma-/trycka och dricka kallt vatten men nej inte det minsta känner jag. har ni börjat känna något? 

  • Anonym (oroli­g)
    Äldre 19 Mar 10:18
    Zirkon skrev 2019-03-19 09:29:50 följande:
    Jag har också varit orolig för att bebis inte rört sig. Ibland känner jag något men är inte helt säker. Men jag har moderkakan i framvägg så kan bero på det, kanske du har det med? Försök att inte oroa dig iaf, helt normalt att inte känna något än, och ja jag vet lättare sagt än gjort :D
    Okej,. tack för ditt svar, men då har du ju ändå känt något och som du säger har moderkakan i framvägg, vilket jag inte har. Tycker bara det är konstigt att jag inte känner något alls ens när jag trycker till lite.
  • Anonym (oroli­g)
    Äldre 19 Mar 10:28
    Plill skrev 2019-03-19 10:20:59 följande:
    Jag går in i vecka 18 idag. Har inte häller kännt några rörelser. Har Rul 2/4 får se om det kommit några sparkar innan dess.

    Försök att inte oroa dig. Jag har inte för mig att jag kännt av sparkar så tidig med dom andra häller. Har nog stor betydelse hur bebisen ligger och moderkakan också.
    tack för ditt svar, du känner inte av något fisksprattel eller bubbel heller?
    Ska försöka att inte oroa mig, tack för lite lugnande ord!
  • Anonym (oroli­g)
    Äldre 19 Mar 12:49
    Plill skrev 2019-03-19 11:15:45 följande:
    Nä känner inte av något. Kände bubbel i magen tidigt i gravedeteten då den var full med luftbubblor som sprack haha. Men nu e de stilla.
    Okej, tack för lite lugnande svar. Ska försöka att inte vara allt för oroliga. inte helt lätt alla gånger. 
  • Anonym (oroli­g)
    Äldre 25 Mar 17:34

    Varit på Rul idag, dock gick det jättefort. Tog max 15 min! Och då från att vi gick in tills vi gick ut..Jag frågade om några saker typ hjärtat & hjärnan men annars nämnde hon knappt någonting. Hon sa visserligen: här är handen, benen, urinblåsan och så. Men tyckte inte alls hon kollade noga, bara lite snabbt, liksom lite oengagerad. Fick knte heller veta om hon ändrade bf något alls, fick inte veta något om min moderkaka sitter i fram eller bakvägg som alla verkar få veta. Könner mig så besviken. :( hur har era Rul varit?? Ska jag bara finna mig i att allt såg bra ut och hoppas hon kollade ordentligt.

  • Anonym (oroli­g)
    Äldre 25 Mar 21:42
    tjockobbe skrev 2019-03-25 19:16:54 följande:

    Låter skit rent ut sagt. Ring till obstetrikmottagningen och fråga om det är standard att det får gå till så.

    Vi fick se allt, fick förklaringar på allt. Ville vi se mer av nåt fick vi det.


    Hm, tack för ditt svar. Men hur länge var ni där inne? Tog det mer än 15 min? Alltså visst hon sa ju någon gång ibland: här såg jag navelsträngen och ?nu gapar den?. Men tyckte inte hon mätte så mycket mer än huvudet. Men de kanske de inte gör på Rul heller? Mätte mycket mer på kub.. sa hon/han utan att ni frågade angående moderkakan osv? Eller frågade ni?
  • Anonym (oroli­g)
    Äldre 26 Mar 11:36
    Hoppasnu123 skrev 2019-03-26 09:57:18 följande:
    Vårt besök tog mest tid för att pyret vägrade röra sig så hon såg profilen..

    mätte huvudet och pekade ut delarna hon såg.. kollade om moderkakan låg ivägen för en förlossning, men sa i get om vart den satt.. gjorde ingen ny uträkning om bf, vilket hon sa direkt att det inte var tanken med detta besök..

    så tiden spelar nog stor roll i hur samarbetsvilliga de är.. och de har ju kriterier för vad de ska titta på..
    litenlinjal skrev 2019-03-26 08:46:39 följande:
    Låter ju jättekonstigt. När vi var på rul förrförra veckan var vi säkert inne runt 45-60 minuter. Barnmorskan mätte på allt möjligt och berättade hela tiden vad vi såg. Och eftersom bebis inte var helt samarbetsvillig fick hon gå tillbaka och mäta om vissa saker när han hade flyttat på sig lite. Dessutom la hon rätt mycket tid på att försöka få till en hyfsat bra bild åt oss.

    Nu tror jag inte vår BM var jätteerfaren och därför tog det kanske lite längre tid för henne, men noggrann var hon och även om hon hade varit mer rutinerad hade det definitivt tagit längre än en kvart!

    tack för era svar. Jag ringde min BM och pratade och förklarade. men hon menade på att hon som gjorde UL var så himla kompetent så jag skulle lita på det (de hade tydligen arbetat ihop tidigare) min BM menade att : sa hon inget hittade hon inget avvikande. Att hon har arbetat med detta så länge att hon kan det här. "bebisen låg säkert så bra att allt syndes direkt, då behöver det inte ta mer än 10-15 min"... sen drar de igång med sitt vanliga snack... ultraljud är ingen garanti och allt kan inte ses på ul ändå. Så jag skulle vara lugn menade hon. 
    Så fick lägga på och känner mig lika nojjig och ledsen som igår..
  • Anonym (oroli­g)
    Wed 17 Apr 2019 10:55

    Hej!
    jag har en fråga gällande vagn, det är vårt första barn. vad ska man ha?
    Vi bor i stan och kommer mestadels gå på asfalt, men vi åker mycket bil, sedan har vi en stuga i vemdalen som vi är i väldigt mycket i. Det är dels dit vi åker mycket med bil. Nu bor vi i sundsvall så är väl inte jättelånga sträcka, men tänker ändå att en vagn som är lätt att få in i bilen är en fördel, så annan packning får plats. men som sagt, eftersom vi bor hyfsat nära är det väl inte det största prion( att vagnen är liten när man fäller ihop den) men där är det väldigt mycket grusväg och "skog". och på vinter mycket snö och "tungkört".. vad ska man ha för vagn när man har så olika behov? Tycker det är jättesvårt. var inne i en butik och fråga om hjälp, men tyckte inte det gav så mycket.... 

  • Anonym (oroli­g)
    Tue 23 Jul 2019 13:55

    Hej allihopa!

    Inte varit så jätteaktiv här men läst allt. Nu är det inte så långt kvar för oss. Men en fråga, hur mår ni rent psykiskt?

    Jag har bara någon vecka kvar och sista veckorna har jag blivit oerhört deppig. Har ju gått hem nu och varit hemma en del. Allt är inte klart inför bebisen men mycket är inhandlat. Bara att tvätta upp/fixa rum och så. Men kommer aldrig till skott med det, allt ligger där i en hög och blir aldrig fixat. Men känner ingen glädje, går hemma hela dagarna och känner mig deppig/ledsen,har ingenting att göra, ingen lust att träffa folk eller känna någon glädje över hemmet som har lite renoveringsbehov som jag absolut skulle kunna/orka ta tag i nu, men det tar bara stopp. Har längtat så länge efter det här barnet. Tog oss över ett år att ens lyckats bli gravida. är ju såklart glad över bebisen. Men tankarna kan ibland flyta iväg och jag känner/tänker: jaha, ska jag gå hemma i 1-1,5 år nu? Hittar inte glädjen till nått, tycker synd om min sambo som inte ser mig glad.. dock är han inte hemma jättemycket nu då han driver eget företag och vill fixa en massa nu innan så han kan vara hemma i början med oss. Så händer att jag många kvällar/förmiddagar ligger och gråter. ursäkta långt inlägg. Men behöver skriva av mig och höra om någon känner liknande?

  • Anonym (oroli­g)
    Wed 24 Jul 2019 10:57
    Eureka skrev 2019-07-23 15:16:43 följande:
    Låter jobbigt! Har du pratat med din BM om detta? Annars rekommenderar jag att du gör det. Det är slitit på slutet och hormonerna flödar. Även första tiden efter förlossning kan vara något av en bergochdalbana. Inte konstigt alls att man inte är på topp. Jag är trött som en zombie mitt på dagen och humöret pendlar en del. Det är inte konstigt om det känns tungt nu! Men som sagt, lyft det med din BM. Förstår att det är jobbigt för dig!
    Tack för dina ord, behövde höra det! nej jag har inte pratat med henne om det, sist jag var där hade det inte varit så länge tänkte att det skulle gå över. men ska dit på fredag igen, så ska nog prata med henne. men förhoppningsvis är det något som går över, men är nog bra att lyfta det hos Bm så man kanske ska vara uppmärksam efter förlossningen också. 
  • Anonym (oroli­g)
    Wed 24 Jul 2019 11:00
    Akira Öken skrev 2019-07-23 18:23:45 följande:
    För mig har det varierat mycket under graviditetens gång. I början mådde jag rätt bra. Från slutet av andra trimestern har det varit sämre. Jag har varit väldigt deppig och i perioder gråtit så gott som varje dag. Ibland har jag känt mig väldigt ensam och om inte mannen hade funnits där och gjort sitt bästa för att vara förstående, trösta och ge närhet, hade det nog varit mycket värre. Jag har ofta dåligt samvete och känt mig dålig som inte hela tiden glatt mig åt att vara gravid. Vi har väntat länge.
    När jag läser det du skriver tänker jag att det kanske inte är den bästa tiden för din man att lägga så mycket tid på jobbet just nu. Du behöver honom. Själv tycker jag inte det är samma sak att fixa och förbereda i hemmet helt själv, utan att det känns mycket roligare att göra det tillsammans. 
    Jag har pratat mycket med mina vänner och min familj om hur jag mår och fått mycket stöd från dem. Även med min barnmorska har jag tagit upp detta och fått jag träffat en kurator några gånger. Ofta upplever jag att det kan hjälpa lite att sätta ord på känslorna, även om de kan upplevas som diffusa. 
    Det är inte konstigt att må som oss när man är gravid, tänk vad kroppen får klara och vilka hormonpåslag vi utsätts för. 
    Oavsett hur man mår nu så tänker jag att det kommer att bli bra. Kan du kanske hitta något som kan ge lite glädje? 
    Usch låter som du också haft det jobbigt, en lite längre period än mig också. Men som du säger, det kanske inte är bästa tiden att han jobbar så mycket just nu. Kanske ska prata med honom att försöka vara hemma och vi får lite tid tillsammans och kan hitta på saker som inte är så krävande men ändå att det händer nått. och som både du och några till säger så handlar det nog även mycket om hormoner och så. ja måste nog försöka hitta något, men kanske blir bättre om jag och min man kan få lite tid för varandra också. 
  • Anonym (oroli­g)
    Tue 13 Aug 2019 19:21
    Norrlandsmamma skrev 2019-08-13 17:37:15 följande:

    Fick ingen tid imorgon utan ska in på kontroll nu på torsdag istället. Men som de verkar blir det igångsättning ifall det inte startar av sig själv.

    I övrigt så mår jag ärligt talat skit psykiskt nu, gråter konstant och har ont som f** både mage men värst e ryggen, mer flytningar som peppar peppar är mer åt det slemmiga hållet(ursäkta om de låter äckligt) och utöver detta så har jag inte fått sova en hel natt sedan i lördags, då magen har vänt sig ut å in bara doften av mat får mig att vela springa på toa.

    Och om de inte vore nog så ha man åkt på hemorrojder ????


    Hoppas du får bli igångsatt när du mår som du gör! Men en fråga bara, blir du igångsatt pga av ditt blodtryck? För jag har massa blodtryck som du i vecka 38 men min bm nämnde absolut inget om igångsättning. Jag ska bara få komma på lite tätare kontroller... blir lite orolig när du skrev sådär..
  • Anonym (oroli­g)
    Wed 14 Aug 2019 13:05
    Norrlandsmamma skrev 2019-08-14 09:32:36 följande:

    Min bm sa att hon hur som helst skulle ha hört av sig till specialmödra för igångsättning även om mitt blodtryck va normalt men att då det nu är på gränsen till för högt och jag har haft havandeskap förut så skulle de kanske hjälpa till med beslutet för igångsättning.

    Vanligast är tätare kontroller, men som sagt då jag haft de tidigare graviditeter så ska jag in på kontroll.


    Okej, då förstår jag, då känner jag mig lite lugnare! Litar inte helt på min bm, hon är så flummig och känns inte riktigt som hon har koll på allt och glömmer bort saker hela tiden, skriver fel och ska skämta om allt... hoppas du får en igångaättbing och att bebisen kommer snart :) lycka till!
  • Anonym (oroli­g)
    Fri 16 Aug 2019 11:00

    Hej,

    Ett litet oroligt inlägg kommer hem.

    Hade bf i tisdags, nu under morgonen har jag inte känt av henne någonting.. fick panik och åt först glass, tog ett stort glas med isvatten och ligger på sidan nu sedan typ en halvtimme. Kände någon pyttelite rörelser men inget mer.. men nu känner jag att hon har hicka där inne, har haft det i typ 5 min. Ska jag nöja mig med det, en stund iaf? Men vara lite observant under dagen om hon inte kommer igång mer? Och isf ringa in senare om hon inte kommer igång mer?

  • Anonym (oroli­g)
    Fri 16 Aug 2019 11:47
    Akira Öken skrev 2019-08-16 11:43:33 följande:

    Förstår oron och tänker att det alltid är bättre att ringa förlossningen en gång för mycket än tvärtom!

    Kanske hon kommit igång mer redan nu?


    Ja, jag gav det en sista chans och tryckte i min mackor och sen choklad. Har fått 2 små rörelser till nu.. men som sagt de är mindre, ska vila i typ 30-60 min till. Får jag ingen mer respons så rinher jag in.. käkade chokladen ganska nyligen..
Svar på tråden BF augusti 2019 - stannar på FL