• abinga­bing
    Äldre 5 Dec 12:57
    624 visningar
    15 svar
    15
    624

    Namnet Tanja, fult?

    Min sambo är gravid i 7e månaden och vi vet att det blir en flicka. Vi är mycket oense vad gäller namn. Hon vill jättegärna att tösen ska heta Tanja men jag tycker namnet är så fult och tråkigt. Vad tycker ni?

  • Svar på tråden Namnet Tanja, fult?
  • Äldre 5 Dec 13:29
    #1
    +1

    Jag tycker om namnet Tanja. Och även Anja är fin. Däremot gillar jag inte Vanja eller Olga. 

    Kolla andra ryska namn också. Det finns även Katja. En granntjej till oss hette Irina. Också fint.

  • Äldre 5 Dec 13:34
    #2

    Jag tycker att det är fint.

  • Äldre 5 Dec 14:41
    #3

    Jag tycker också Tanja e fint. Riktigt fint faktiskt. :)

  • Äldre 5 Dec 20:26
    #4

    Vad vi tycker är väl oviktigt när du är emot, det är lika mycket ditt barn. Men jag tycker som du.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Äldre 5 Dec 21:12
    #5

    Håller med. Och då måste man kanske hitta något alternativ som båda gillar. Hur vore det med Nadja? Eller Tatjana?

  • Äldre 7 Dec 21:49
    #6
    +3

    Tanja är ok, men kanske inte så "livligt". Föredrar Tonya då.
    Vad gillar du för namn då? Kanske ni kan ta Tanja som andranamn :)

  • Äldre 13 Dec 11:17
    #7
    +1

    Tanja är helt okey, fult är det inte men vad har du för egna förslag då om du är så negativ till hennes?

  • Äldre 13 Dec 11:42
    #8

    För mig skulle det inte vara ett alternativ då det hör till "min" generation. Jag har bekanta som heter så och då känns det fel att ge till ett barn. Men så småningom kommer 70-80-tals namnen också tillbaka och då känns det kanske mer rätt.

  • Äldre 13 Dec 11:42
    #9

    Gillar inte det namnet alls.

  • Äldre 13 Dec 11:50
    #10

    Jag tycker namnet låter hårt och kaxigt. Kanske för att jag förknippar det med tjejer som var kaxiga när jag växte upp på 80-talet. Kände 2 Tanjor ;)

  • Äldre 19 Dec 22:03
    #11

    Det dyger, men det finns väl finare.

  • welsa
    Äldre 23 Jan 22:53
    #12

    Jättevacket
    Varför gillar du det inte? Vad föredrar du då? Låt mig gissa, Nellie eller Joline säkert

  • welsa
    Äldre 23 Jan 22:53
    #12

    Jättevacket
    Varför gillar du det inte? Vad föredrar du då? Låt mig gissa, Nellie eller Joline säkert

  • abinga­bing
    Äldre 29 Jan 15:11
    #13
    welsa skrev 2019-01-23 22:53:31 följande:

    Jättevacket

    Varför gillar du det inte? Vad föredrar du då? Låt mig gissa, Nellie eller Joline säkert


    Nej usch, de där två var ju hemska. Jag gillar Ottilia, Elvira, Stella.

    Tanja låter så hårt på något sätt. Tycker det fonetiska "-ja-delen" låter så fult i mina öron.
  • Äldre 29 Jan 16:32
    #14

    Jag tycker personligen att det är viktigt att båda gillar namnet man ger sitt barn. Vi väntar oxå en liten tös och vi båda har fått lagt bort många namn pga oense. Men nu lutar det åt Ellie här.

    Ett tips.. Gör en varsin "hemlig" lista och jämför sen om ni har något namn lika.

    Med mitt första barn gjorde jag en lista på några namn som jag gillade och sen valde pappan ett av dem (som tur va) han kunde ju ha ogillat alla..

    Lycka till

  • Äldre 29 Jan 16:38
    #15
    abingabing skrev 2019-01-29 15:11:46 följande:

    Nej usch, de där två var ju hemska. Jag gillar Ottilia, Elvira, Stella.

    Tanja låter så hårt på något sätt. Tycker det fonetiska "-ja-delen" låter så fult i mina öron.


    Otillia var coolt tycker jag! Ovanligt men tufft. Elvira och Stella tycker jag är hemskt tråkiga namn. Tanja är en hund jag känner, men helt okej namn haha. Det är svårt sånt där. Jag och sambon har haft enorm tur och kom överens om både kill- och tjejnamn på en gång!
Svar på tråden Namnet Tanja, fult?