• Hejjul

    Jul

    Hej.

    Helt ny här och behöver lite råd..

    Är nybliven mamma och vi skall fira jul hos min sambos familj I år (utanför sverige). Vi har varit tillsammans väldigt länge så jag känner familjen bra. Problemet är hans bror, vi kommer inte överens för fem öre. Han är väldigt gammalmodig i tänket, tycker att frun skall ta hand om barn etc. Varje gång vi ses (kanske 1 gång per år) så skall han alltid håna mig för något eller slänga ur sig "ett skämt" men som för mig är den mobbing. Tex första gången han träffade vår bebis (nu för ett par månader sedan) sa han " kanske är sista gången man får se dej med bröst, du är ju platt annars " (ammar) eller "ni svenskar är inga bra mammor"

    Gången innan sa han att jag hade fula ben för att mina vader var så stora jämfört med resten av min kropp. Allt sånt här har han alltid gjort framför min sambo som inte bryr sig om att jag blir sårad alls utan säger bara att jag skall försöka strunta i hans kommentarer, att det är sån han är så det är bara att vänja sig.

    När de firar jul så äter de ca 21.30 och öppnad klappar vid midnatt och jag bad denna gång om att få äta runt 18-19 för vår bebis klarar inte av att vara uppe längre än så och vi vill äta tillsammans med honom samt att om lillan bestämt sig för att han skall sussa så måste jag eller sambon ligga med honom en stund för att han skall kunna somna (sover bara i säng och vill ha lugn och ro) och det innebär att det inte blir någon mat för oss (vi tar hotell).

    Sambon bror sa kortfattat att de inte tänker ändra några mattider då deras barn kommer vara för uttråkade de timmarna de måste vänta mellan mat och paket öppning och att vi var psykotiska som ville leva runt vad vår bebis satte för tider! (Som om inte alla normala föräldrar gör der) OCH där rann bägaren över för mig så jag blev ursinnig på sambon som inte märker vad det är för bror han har, ursinnig för alla dessa år av nedvärdering och nu blandar han in min skatt också! Så sambon ringde brorsan och berättade vad jag tycker och tänker (jag talar inte deras språk flytande) brorsan bad om ursäkt för vad han sagt, han var stressad och kanske har lite torr humör( ?!)

    Jag vet inte vad jag skall göra! Allt är betald och klart men jag vill bara spy av tanken på att vara där! Jag älskar julen och detta är lillens första! Men jag som det är nu vill jag bara dra täcket över huvudet.

    Vad skall jag göra? Skall vi strunta i att åka eller skall jag sitta där och bita ihop?!

    Ursäkta för rörigt mail..

  • Svar på tråden Jul
  • Kusinen

    Ett mellanting. Fullfölja planerna men inte bita ihop utan säga till på ett tydligt men artigt vis om brorsan är otrevligoch kommenterar din kropp.

  • Hejjul

    Jag vet inte hur artig jag kan lyckas vara efter alla dessa år, det har hänt sååååå mycket och det skall alltid grälas om något där. Jag vill heller inte att han skall tro att allt är som det skall vara...åh..jag vet inte vad jag är ute efter ???????? kommer mig bara så besviken och trött på allt när det kommer till honom

  • Mammaa88

    Han slänger kommentar efter kommentar för att du själv inte stoppat honom från första början! Tycker att man som person ska vara sig själv, gillar man inte någon kommentar från någon säger man det TILL PERSONEN direkt, inte till sambon, mamman, grannen osv. Sambon är ju förfan hopplös! Vem gör så? Låter ens fru ta en massa skit??

  • Mammaa88

    Han slänger kommentar efter kommentar för att du själv inte stoppat honom från första början! Tycker att man som person ska vara sig själv, gillar man inte någon kommentar från någon säger man det TILL PERSONEN direkt, inte till sambon, mamman, grannen osv. Sambon är ju förfan hopplös! Vem gör så? Låter ens fru ta en massa skit??

    Sen till frågan, KLART du ska dit! denna gång med mer personlighet.

    Sen att man ska ändra tider osv, nej det skulle jag inte göra. Varför kan bebis inte sova en stund innan liksom?

  • Hejjul

    Jag har sagt ifrån, varenda gång men det hjälper inte. Att sambon inte gör något gör mig bara ännu mer arg på situationen.. för brorsan förstår ju inte hur man skall behandla folk.

    Angående tiderna så skulle jag varit mer specifik, den lilla har sina fasta tider som är svåra att ändra på. Han äter kl 17.30 ca sen duschar han och sover för natten runt 19.30 -20.00 så att äta kl 21.30 är ju omöjligt för då är vi tillbaka på hotellet för flera timmar sen och det vet han.

  • EmberEyes

    Mycket dåligt levererat av svågern, det går att uttrycka sig på ett mer diplomatiskt sätt.
    Men på ett sätt har han en poäng; varför ska hela familjen/släkten ändra sina traditioner för att just du har en bebis? De är knappast så att lillen kommer minnas denna julen, eller de närmaste 2-3 jularna i vilket fall som helst, utan det handlar om dig och vilken vision och vilka minnen du vill skapa.
    Jag tycker att ni får hitta någon sorts kompromiss, det blir ju inte rätt att de andra barnen i familjen ska stå tillbaka. Kan ni natta lillen i någon av husets sängar? Kan inte lillen vara med på mer av en jul-lunch istället för att vara uppe och äta middag på kvällen?

  • Mammaa88
    EmberEyes skrev 2018-12-08 01:00:27 följande:

    Mycket dåligt levererat av svågern, det går att uttrycka sig på ett mer diplomatiskt sätt.

    Men på ett sätt har han en poäng; varför ska hela familjen/släkten ändra sina traditioner för att just du har en bebis? De är knappast så att lillen kommer minnas denna julen, eller de närmaste 2-3 jularna i vilket fall som helst, utan det handlar om dig och vilken vision och vilka minnen du vill skapa.

    Jag tycker att ni får hitta någon sorts kompromiss, det blir ju inte rätt att de andra barnen i familjen ska stå tillbaka. Kan ni natta lillen i någon av husets sängar? Kan inte lillen vara med på mer av en jul-lunch istället för att vara uppe och äta middag på kvällen?


    Exakt!! Precis så tänker jag!
  • Hejjul

    Ja du har en poäng där med deras tradition. Jag skulle ha tänkt till lite innan vi bestämde oss för att fira jul där.

    Nej han sover inte utan få ligga och snutta en bra stund på mig och är väldigt fast i sin lilla rutin som han har just nu. Men det får vi ju bara lösa, på något vis. För mig är det mer att behöva sitta där på den finaste dagen vi har bland massa negativ energi och men en människa som bara är elak som tynger mig mer men vi har ju bokat och betalt så det får väl bli så..

  • Mammaa88

    Hade detta hänt mig, hade jag stoppat brorsan på direkten. Skulle han fortsätta så skulle jag be min man prata med honom Om vad hans problem är!

  • Hejjul

    Jag har stoppat honom men min sambo är extremt konflikt rädd så han har alltid sagt åt mig att bita ihop eftersom att vi ses så sällan och att han alltid har varit sådan.

    Men jag har verkligen fått nog nu, både av brorsans beteende mot mig och att min sambo inte vågar stå upp för mig när det kommer till hans bror.

    Jag skulle aldrig låta någon prata eller betee sig så mot någon jag bryr mig och och det är säkert därför jag är så arg angående tiderna, just för att det är hans bror som inte kan göra något för oss samt hans ständiga vidriga val av ord och kommentarer. Det gör mig rasande inombords

  • Trippelmamma76

    Den brorsan hade jag inte utsatt vare sig mig själv eller mina barn för. Ska barnets högtider innebära att se sin mamma förnedras med pappas medgivande? Aldrig i livet om det hade gällt mig!

  • nernu

    Så fort han säger något sådant biter du ifrån och säger du talar inte så till mig. Fortsätter han så lämnar du rummet. Och din sambo får säga vad han vill. Att någon har lite dålig tajming och uttrycker sina åsikter på ett dåligt sätt är en sak men att vara rent elak och säga att någon är ful är inte acceptabelt.

    Du får väl söva barnet i ett rum hemma hos den ni är hos? Det är väl inget problem?

  • Kusinen
    nernu skrev 2018-12-08 14:34:35 följande:

    Så fort han säger något sådant biter du ifrån och säger du talar inte så till mig. Fortsätter han så lämnar du rummet. Och din sambo får säga vad han vill. Att någon har lite dålig tajming och uttrycker sina åsikter på ett dåligt sätt är en sak men att vara rent elak och säga att någon är ful är inte acceptabelt.

    Du får väl söva barnet i ett rum hemma hos den ni är hos? Det är väl inget problem?


    Håller verkligen med här. Brorsan otrevligheter är inte ok npå nåt sätt och bör markeras mot men anpassa sig till de traditioner som finns gällande tider och så tycker jag man kan göra när det är så sällan som max en gång om året om ens det.
  • Sommarskuggan

    Jag hade då stannat hemma med bebis istället för att släpa med hen till ett otrevligt hem i ett annat land och se på när mamma blir mobbad.

  • Physalis

    Det var ju bra att han bad om ursäkt. Då finns det hopp känner jag.

    Det verkar ju jättedumt att du som ingift, från en annan kultur och med ett kön brorsan ser ner på (alltså någon han totalt saknar respekt för) ska behöva försvara att ni gör annorlunda och be om förändringar. I den sitsen skulle aldrig din sambo satt dig i från början.

    Att han kommentar din kropp är oacceptabelt.

    Jag hade krävt av din sambo att han får en garanti av brorsan att det är slut med detta nu. Ifall det sker och om jag hade fullt stöd av sambon hade jag givit det ett sista försök men varit beredd på att åka hem direkt när övertramp sker.

    Jag tycker samtidigt att du har fullt legitima skäl att inte ge det fler försök. Du ska inte behöva bli behandlad sådär och stå ensam med allt på grund av din konflikträdda sambo.

    Känn ingen skuld oavsett vad du väljer att göra. Du har stått ut med mer än vad som kan förväntas redan.


    Korrekturläser som en kratta
Svar på tråden Jul