• Äldre 9 Dec 10:58
    645 visningar
    3 svar
    3
    645

    Oförklarlig barnlöshet LCHF

    Hej! Förenklat förklarat: Det LCHF gör är att det håller blodsockret stabilt och lågt vilket gör att det inte behövs lika stor insulinutsöndring och att man därför blir mer känslig för den lilla mängd insulin som bukspottskörteln behöver utsöndra. Jag har förstått det så här: Höga halter av insulin stör hormoner i kroppen och leder tex att äggstockar producerar mer testosteron. Testosteronet ger PCOS-symptomen som acne, ökad behåring etc. Forskning inom PCO(S) är knapp men många vittnar om att dels deras symptom samt PCO-äggstocken har blivit bättre av LCHF.

    Själv har jag PCOS, är normalviktig/smal, har symptom som acne och oregelbunden mens och PCO-äggstockar. Har märkt att om jag äter LCHF blir acnen mycket bättre och menscykeln kortare, alltså att ägglossningen kommer tidigare (kan komma upp till dag 35+ eller inte alls, efter första månad med lchf kom den på dag 22 och har fortsatt så) och att ägglossningen är starkare (har starkare ägglossningssymptom).

    Vet att du skrev att du undrade om personer utan pcos blivit hjälpta av lchf och att jag inte svarar på den frågan. Med tanke på att du skriver att du är frisk och min förklaring ovan är frågan vad lchf hade kunnat ?bota?? Har du testat dina insulinnivåer? Om inte och om du idag äter kolhydrater och socker tror jag absolut att det hade kunnat vara värt att testa även om du inte har pcos! :) efter att själv ha sett effekter av hur jag mår i övrigt när jag inte äter godis, fika etc. så som att jag är piggare, så tror jag att det kan vara bra även för folk utan pcos-diagnos.

    Hoppas du snart blir gravid med eller utan lchf!!

  • Äldre 3 Jan 21:19
    #3

    Hej! Ledsen för sent svar, inte så van att logga in här för startade kontot i samband med att jag skrev svar till dig :)

    Jag tror att det hade kunnat hjälpa dig om det är så att du har obalans i hormoner. Eftersom att du är ofrivilligt barnlös antar jag att de har testat massa saker på dig/er men vet du hur det är med blodsocker- och insulinnivåer? Kanske kan vara värt att testa dem? I så fall tror jag personligen att det hade hjälpt! Det är ju inte pcos i sig, alla kan ju ha problem med insulin som påverkar kroppens hormoner.

    Jadu, det är väldigt svårt att säga och jag har ingen statistik, tror lite som du säger att vi är mer öppna med ivf och att fler får hjälp som tidigare inte kunde (även homosexuella! :)) men min egna misstanke är också som du skriver att det även är kosten. Efter att ha ätit lchf i några månader reagerar jag på hur mycket skit alla sätter i sig haha, det är så himla lätt att höja insulinnivåerna med en macka, lite godis osv. Jag gör det själv ibland, jag har inte ätit helt perfekt, är svårt att motivera sig när jag egentligen inte har viktproblem utan började pga ville bli av med acne och få ägglossning vilket jag har väldigt oregelbundet. Jag visste det inte när jag skrev förra inlägget men jag blev gravid av den ägglossning som var 4 dagar innan jag skrev och det var den ägglossning som varit tydligast hittills och de blev tydligare och tydligare med lchf. Då hade vi försökt i nåt halvår. Så jag kan inte heller säga att det är pga lchf men jag tror att det bidrog! Testa, det kan vara lite kämpigt i början för det finns kolhydrater överallt som man ska försöka undvika men maten är väldigt god och det finns massa bra recept på internet och känslan av att må bättre är så värt det! :) tips är att kolla in effekten av bönor (resistent stärkelse) oavsett lchf eller inte samt att gå in på dietdoctor för lchf-recept och en gratis 2v kom-igång med recept.

Svar på tråden Oförklarlig barnlöshet LCHF