• Anonym (längt­ar)
    Äldre 9 Dec 18:42
    12262 visningar
    24 svar
    24
    12262

    För oss som försökt mer än 8 månader

    Är så less på alla BIM-trådar. Känns som det är samma personer som hela tiden går vidare till nästa månad. och så kommer dem in som är på första och andra försökte och är orolig och nojiga och sen slänger de upp bilder på sina pluss direkt. 
    Jag vet att det är det trådarna går ut på, men för mig blir det bara mer och mer depp för varje månad. Så jag tänkte att vi kan samlas här vi som inte blir gravida på första eller andra försöket, men som inte för försökt i 1 år och är inne på utredning. Hittade några gamla trådar men inga aktiva nu. 

    Jag känner att vi (iallafall jag) behöver peppa och stöd från varandra. som varken har det skitlätt eller skitsvårt. 
    Vi är alltså 31 och 33 år gamla, försökt i 8 månader.

  • Svar på tråden För oss som försökt mer än 8 månader
  • Anonym (Anony­m (J))
    Äldre 10 Dec 20:43
    #1

    Det är "normalt" att det tar 1-1,5 år för ett par att bli gravida, utan att det är något "fel". Själva har vi försökt bli gravida i 4 år utan att lyckas (vi är båda 30+). Gjort fertilitetsutredning, fått remiss till en IVF-klinik och hittills gjort tre försök och ännu inte lyckats bli gravida. Min yngre syster har redan tre barn, en annan syster har fem barn och den yngsta var inte ens meningen att hen skulle bli till eftersom syrran steriliserat sig. Att hon ändå lyckades bli gravid kändes som ett slag i magen.

  • Anonym (längt­ar) Trådstartaren
    Äldre 11 Dec 11:17
    #2
    Anonym (Anonym (J)) skrev 2018-12-10 20:43:21 följande:

    Det är "normalt" att det tar 1-1,5 år för ett par att bli gravida, utan att det är något "fel". Själva har vi försökt bli gravida i 4 år utan att lyckas (vi är båda 30+). Gjort fertilitetsutredning, fått remiss till en IVF-klinik och hittills gjort tre försök och ännu inte lyckats bli gravida. Min yngre syster har redan tre barn, en annan syster har fem barn och den yngsta var inte ens meningen att hen skulle bli till eftersom syrran steriliserat sig. Att hon ändå lyckades bli gravid kändes som ett slag i magen.


    Såklart jag vet att det är normalt att det tar upp till 1-2 år. Men nu var det inte det tråden handlade om.........

    Förstår att ni går igenom en tuff period och att det måste vara jättejobbigt att ha försökt så länge, så det är inte meningen att trampa någon på tårna. men de här 8 månader har varit jobbiga för mig också, vilket det måste få vara även om jag VET att folk har det hundra gånger värre. Och Bim-trådar gör att man tappar hoppet för alla som kommer in nya varje månad och plussar direkt. Men samtidigt vill jag inte börja skriva i en tråd där folk har försökt i flera år för jag känner att jag inte alls försökt lika länge och skulle känna att det är lite respektlöst om jag hoppar in i en sådan tråd.. Vi som försökt mellan 6-12 månader måste väl också ha "rätt" att ha en tråd och känna hopp och förtvivlan av att mensen dyker upp och att få diskutera allt (även om ingen verkar nappa och skriva i den här tråden)..
  • Anonym (Anony­m (J))
    Äldre 11 Dec 22:43
    #3
    Anonym (längtar) skrev 2018-12-11 11:17:48 följande:

    Såklart jag vet att det är normalt att det tar upp till 1-2 år. Men nu var det inte det tråden handlade om.........

    Förstår att ni går igenom en tuff period och att det måste vara jättejobbigt att ha försökt så länge, så det är inte meningen att trampa någon på tårna. men de här 8 månader har varit jobbiga för mig också, vilket det måste få vara även om jag VET att folk har det hundra gånger värre. Och Bim-trådar gör att man tappar hoppet för alla som kommer in nya varje månad och plussar direkt. Men samtidigt vill jag inte börja skriva i en tråd där folk har försökt i flera år för jag känner att jag inte alls försökt lika länge och skulle känna att det är lite respektlöst om jag hoppar in i en sådan tråd.. Vi som försökt mellan 6-12 månader måste väl också ha "rätt" att ha en tråd och känna hopp och förtvivlan av att mensen dyker upp och att få diskutera allt (även om ingen verkar nappa och skriva i den här tråden)..


    Tror du missuppfattat det hela och ber om ursäkt för det. Självklart har vi/ni/dem/de som försökt få barn mellan 6 och 12 månader också rätt att tycka det är jobbigt, känna sorg, förtvivlan, hopp m.m. Alla har rätt till sina känslor. Eftersom du skrev "mer än 8 månader" så tolkade jag det som att tråden var till för alla som försökt i mer än just 8 månader, men då missförstod jag dig. Anledningen till att jag skrev att det kan ta 1-1,5 år var för att ge dig lite tröst och hopp inför framtiden, men det var visst inte önskat så jag ber om ursäkt för det också och hoppas innerligt att du kan godta min ursäkt. I vilket fall som helst så önskar jag dig varmt lycka till!
  • Anonym (Tipsi­tips)
    Äldre 14 Dec 13:13
    #4

    ÄL-test! Det måste man köpa, ifall nu någon missat att det finns?! 
    Jag var helt off, stämmer inte alls med de cykler som beskrivs!

  • Anonym (Samma­)
    Äldre 21 Dec 18:59
    #5

    Vet att det är ett sent svar men jag känner samma som TS. Vi har nu försökt i 10-11 månader. Fast egentligen är det kanske 3 försök eftersom kroppen gav upp totalt efter uttag av kopparspiral. Fick efter 6 månader utan mens Provera och har nu ätit det 3 månader, det var bland det värsta jag gjort.

    Nu är första månaden med försök efter det och trots att jag har inställningen att det kunde ta tid så är vi nu snart inne på sista försöket innan vi kan söka hjälp. Fast egentligen har vi inte fått nån chans med tanke på allt strul.

    Problemet är bara att i mitt landsting får vi inte utredning för jag har BMI över 30. Jag förstår varför man inte får IVF mm vid för stor övervikt men utredning hade ju varit skönt. Så vi iaf får veta om det är jag eller min man eller inget.

    Har ju också hittat statistik som säger att 50% blir gravid inom 3 månader, 80% inom 6 månader och 90% på 1 år, 95% på 2 år resterande 5% behöver hjälp. Så jag har bara kanske 10% chans att bli gravid utan utredning och det var en tung insikt för mig.

    2018 är helt klart sämsta året för mig på många år kanske någonsin.

  • Äldre 10 Jan 15:01
    #6

    Hej! Vilket bra initiativ av dig att starta denna tråd. Det är alltid skönt att kunna tänka tillsammans med andra som sitter i samma eller liknande sits.

    Jag och min sambo har försökt i ungefär 9 månader. Men ingenting har hänt ännu och det är SÅ frustrerande. Speciellt när vänner och bekanta blir gravida till höger o vänster.

    I somras började vi med äl-stickor och har verkligen haft sex varje dag. Ägglossningsveckan har vi ibland haft sex två gånger per dag. Det är så ledsamt varje gång mensen kommer för vi längtar så himla mycket efter en bebis.

    Äter rekommenderade kosttillskott men det känns inte som att något hjälper.
    Jag kan liksom inte vila i tanken att det kan ta över ett år att bli gravid, vi vill ju nu!

    Äter ni något speciellt som ska gynna fertiliteten?  

  • LFF
    Äldre 10 Jan 15:10
    #7
    Anonym (Tipsitips) skrev 2018-12-14 13:13:38 följande:

    ÄL-test! Det måste man köpa, ifall nu någon missat att det finns?! 
    Jag var helt off, stämmer inte alls med de cykler som beskrivs!


    Eller så struntar man i test och kör "regelbundet sex" ungefär varannan, var tredje dag (så spermierna har chansen att mogna) istället. Det värsta som hände oss medan vi försökte var att det blev mekaniskt sex istället för lustfyllt sex. 
  • LFF
    Äldre 10 Jan 15:13
    #8
    fannylinnea skrev 2019-01-10 15:01:26 följande:

    Hej! Vilket bra initiativ av dig att starta denna tråd. Det är alltid skönt att kunna tänka tillsammans med andra som sitter i samma eller liknande sits.

    Jag och min sambo har försökt i ungefär 9 månader. Men ingenting har hänt ännu och det är SÅ frustrerande. Speciellt när vänner och bekanta blir gravida till höger o vänster.

    I somras började vi med äl-stickor och har verkligen haft sex varje dag. Ägglossningsveckan har vi ibland haft sex två gånger per dag. Det är så ledsamt varje gång mensen kommer för vi längtar så himla mycket efter en bebis.

    Äter rekommenderade kosttillskott men det känns inte som att något hjälper.
    Jag kan liksom inte vila i tanken att det kan ta över ett år att bli gravid, vi vill ju nu!

    Äter ni något speciellt som ska gynna fertiliteten?  


    Det är inte bra att ha sex för ofta heller. Rekommendationen är varannan, var tredje dag för att spermierna ska hinna mogna i pungen. De kan överleva i flera dagar i din kropp så att stressa dem med "sex flera gånger per dag" eller varje dag är kontraproduktivt.
  • Äldre 10 Jan 16:20
    #9

    Hej! Vi har också försökt i 8 månader, jag är 26 år & min sambo 30. Denna månad blir alltså 9e försöket... vi har en son sen innan på 2.5 år (som blev till på FÖRSTA försöke) , och syskonlängtan är enorm nu. Denna månads mens blev en riktigt stor besvikelse för mig faktiskt... börjar kännas hopplöst.

  • Äldre 10 Jan 17:43
    #10
    LFF skrev 2019-01-10 15:13:18 följande:
    Det är inte bra att ha sex för ofta heller. Rekommendationen är varannan, var tredje dag för att spermierna ska hinna mogna i pungen. De kan överleva i flera dagar i din kropp så att stressa dem med "sex flera gånger per dag" eller varje dag är kontraproduktivt.
    Jaså? Det hade jag ingen aning om. Har tänkt att vi optimerar våra chanser genom att ha sex i alla fall varje dag under äl.

    Det blir en stress att inte ha sex under äl, jag tänker typ att "det var den gången jag skulle blivit gravid". Fast just nu är väl allt en stress i guess.
Svar på tråden För oss som försökt mer än 8 månader