• Anonym (E)
    Äldre 11 Dec 19:13
    629 visningar
    2 svar
    2
    629

    Sluta med ppiller & pärlspiral?

    Hej!

    Ni som slutat med ppiller, hur blev det när ni slutat? Känner att jag inte kan fortsätta med piller efter ca 6 mån med dem, har sjuka humörsvängningar och mina slemhinnor är otroligt torra vilket gör att det gör ont vid sex och då ingen sexlust.

    Och en till fråga, finns det någon med erfarenhet av pärlspiral? Vill ha något hormonfritt preventivmedel och känns som pärlspiral kan vara ngt för mig...

  • Svar på tråden Sluta med ppiller & pärlspiral?
  • Anonym (What)
    Äldre 11 Dec 21:29
    #1

    Vad är en pärlspiral?! Aldrig hört.

  • Anonym (Sluta­tmedpi­ller)
    Äldre 23 Jan 07:48
    #2

    Slutat med p-pillret vinelle (ett desogestrel-piller, samma som cerazette) i höstas någon gång efter många års användning. Jag har ätit p-piller av olika sorter i närmare 25 år.

    Under tiden jag använde desogestrel-pillren så försvann min mens helt, och jag hade inte heller några PMS-besvär. Jag blev också mer stabil rent känslomässigt.

    Nu när jag slutat har jag kraftig mens, jättemycket mensvärk, jätteont i brösten i minst två veckor i månaden, känslosam, och känner mig mer "kvinnlig" på något obeskrivligt sätt, men det är ovant och jag trivs inte med det.

    Det enda positiva med att ha slutat är att jag upplever mer sexlust och har lättare för att hantera min ångest (eftersom jag har mer kontakt med mina känslor? på något vis).


    Men det här med brösten just får mig att nojja över att det skulle vara något annat som är på tok, för det borde inte behöva göra så här jävla ont som det gör.

    Har läst att det kan ta ganska lång tid för kroppens hormoner att återställa sig men kommer nog gå till läkaren för att fråga om brösten snart.

Svar på tråden Sluta med ppiller & pärlspiral?