• Anonym (Egentligen)

    Ejenkligen....

    Alltså, kan ingen idag prata ordentligt? Det heter egentligen! Tidigare har man ibland hört personer - då oftast obildade- säga ejenkligen, men nu är det förfärligt utbrett. Författare, journalister och en massa andra människor som inte kan prata ordentligt(ordenklit) Vad händer med vårt språk? Inte kallar jag det utveckling i alla fall.

  • Svar på tråden Ejenkligen....
  • Anonym (vet)

    Haha, min sjuåring säger "ejenklien" och "verkien" (verkligen). Verkar inte gå att rätta till heller... Smått irriterande faktiskt,

  • Anonym (Håller med)

    Håller med dig fullständigt! Samma med att använda och i tid och otid... fruktansvärt svårt att läsa... TX här: Det kanske är en dålig idé och fråga honom om detta nu med tanke på att det inte är så länge sedan det tog slut? (Kopierat från en annan tråd, skönt att han kunde gnälla här istället för att vara polis i hennes tråd haha)

    Det heter ATT FRÅGA!

  • Anonym (H)

    Ja men precis, alla med dialekter är imavlade bondlurkar utan utbildning. Bara stockholmska som är det enda rätta. Eller? ....... ,I,,

  • Anonym (G)

    Hahah, jag flyttade ner till Linköping för Örnsköldsvik för 2 år sen och reagerade på en gång att folk säger ijenklien här.. Verkar vara dialektalt och har väl inget att göra med varken utbildning eller intelligens.

  • Aniiee
    Anonym (Egentligen) skrev 2018-12-12 11:57:56 följande:

    Alltså, kan ingen idag prata ordentligt? Det heter egentligen! Tidigare har man ibland hört personer - då oftast obildade- säga ejenkligen, men nu är det förfärligt utbrett. Författare, journalister och en massa andra människor som inte kan prata ordentligt(ordenklit) Vad händer med vårt språk? Inte kallar jag det utveckling i alla fall.


    Hu troru du snacka själv ejentlien? Omru tänke'refter? Kanre vara lite så att dialekter'existerar åru hänger'upp dig föratt de'nte låte som du e van? Kan va så att du har lite knäck ilurarna också, eftersom tl=k i svenska ord, eftersom vi' prinsip nte har detta fenomen så våra tungor ä'nte vana vid en sån, däremot ha'vi en massa KL som då ta'röver.

    D'e snarare så att folk säger "egentligen" för att det är så're stavas, vi går mer å mer åt å uttala ord fel för att e se vana me å se'rom i skrift men sällan hö'rom. Ja gillar dock stavningen/uttalet "egenterligen".

    Eller, som språklådan har skrivt säket mer än en gång:

    Uttalet ?ejenklien? kan förklaras med att vi i detta fall, och i många andra, för över den första stavelsen sista ljud till nästa stavelse: att vi i uttalet delar upp ordet i delarna ?egen + tligen?. Att uttalet kommit att bli ?ejenklien? skulle då bero på att en stavelse i svenskan inte kan inledas av tl-, däremot med kl-. Detta i sin gör att vi får ett eng-ljud före k:et; ejengklien. 
    I have a growing lack of disgust for you
  • Aniiee
    Anonym (H) skrev 2018-12-12 15:44:31 följande:

    Ja men precis, alla med dialekter är imavlade bondlurkar utan utbildning. Bara stockholmska som är det enda rätta. Eller? ....... ,I,,


    Nä, alla stockholmare jag känner säger äjentlien, så det lär inte gillas heller.
    I have a growing lack of disgust for you
  • Aniiee
    Anonym (H) skrev 2018-12-12 15:44:31 följande:

    Ja men precis, alla med dialekter är imavlade bondlurkar utan utbildning. Bara stockholmska som är det enda rätta. Eller? ....... ,I,,


    Stockholska är dessutom en ganska bred dialekt, dessutom full av sociolekter....
    I have a growing lack of disgust for you
Svar på tråden Ejenkligen....