• Äldre 14 Feb 01:10
    2426 visningar
    22 svar
    22
    2426

    Behöver råd i egenskap av förälder till ett barn som mobbar

    BroBroBreja skrev 2018-12-12 12:02:23 följande:

    Hej!

    Jag är mamma till en tjej som går i ettan. Hon har precis genomgått en psykologutredning på skolan där de kommit fram till att hon är över det normala för sin ålder när det kommer till intelligens. Hon har svårt att hantera sina känslor när hon blir arg vilket resulterar i utbrott som tex verbala kränkningar men hon kan också bli fysisk. Detta är endast i skolan, hemma är hon hur go och glad som helst.

    Hon trivs inte i bullrig miljö och har svårt att vara i stora grupper och hon har en extra resurs i klassen.

    Nu till problemet: 
    Hon och en kille i klassen går inte ihop när de är i skolan, hemma leker de hur bra som helst med varandra vilket är konstigt.
    Hon har sagt dumma saker till honom och har till och med slagit honom. Ibland kan det räcka att hon bara ser honom så går hon upp i varv.
    Vi som föräldrar pratar väldigt mycket hemma om hur man ska vara mot varandra, att det under inga omständigheter är ok att slå någon. Hon går hos skolkuratorn för att lära sig hantera sina känslor.

    Pojkens föräldrar har kontaktat rektorn angående detta och skolan har agerat utifrån sina rutiner när det gäller mobbing. Vi har varit på möten med elevhälsoteamet och vill inget hellre än att lösa situationen. Men pojkens föräldrar håller honom hemma och de själva medverkar inte på några möten så skolan får ingen chans att agera utifrån sin plan.

    Istället skickar hans föräldrar mail till samtliga föräldrar i klassen (utom oss) där de frågar om någon annan blivit illa behandlad av min dotter och uppmanar att de ska kontakta dem om så är fallet. Vi kontaktar rektorn som i sin tur skickar ut ett mail med uppmaning att inte ta sånt här privat utan låta skolan arbeta utefter sina rutiner. Då skickar de på nytt ut ett mail där de skriver att skolan prioriterar att lugna föräldrar istället för att hjälpa de utsatta. (men om man håller sitt barn hemma är det ju inte så lätt för skolan att hjälpa)

    Vi är helt förtvivlade. Vi vill inget hellre än att lösa situationen, och pojkens föräldrar hjälper ju inte till direkt, de låter ju inte ens skolan göra sitt jobb genom att agera efter sin handlingsplan. 

    Jag förstår att pojkens föräldrar vill värna sitt barns bästa, jag är den första att skriva under på att inget barn ska känna sig otryggt i skolan. Vi är ju inga föräldrar som skyller ifrån oss, vi vet att det finns en problematik och vi gör allt som står i vår makt att försöka få vår dotter att vända sitt beteende.

    Har någon nåt råd? 


    Det jag funderar på är en särskild skola.
    Jag vet att det idag är svårt, alla ska inkluderas heter det. Men jag tycker att det borde utredas, om det är så att din dotter har stort behov av mer intellektuell stimulans och utmaning samt stöd för sin känslohantering samt om det finns särskilda skolor som bättre kan ge det.

    På din beskrivning låter det som att din dotter har någon grad av autism.
    Jag säger inte att det är så, men det borde utredas, om inte annat för att i så fall uteslutas.

    Jag funderar också om inte den extra resurs din dotter har också kan vara med och förhindra dessa händelser.
  • Äldre 14 Feb 01:12
    #17
    BroBroBreja skrev 2018-12-12 20:32:25 följande:

    Saken är den att skolan pratat med oss och med pojkens föräldrar. Nästa steg i deras handlingsplan är att träffa barnen enskilt och höra deras tankar. Och efter det träffas tillsammans.

    Nu har ju de valt att hålla honom hemma så skolan har ju inte fått chansen att ens påbörja en lösning. Utan föräldrarna har istället skickat ut mail att skolan inte ?hjälper dom utsatta? vilket är en felaktig anklagelse. De vill inte medverka alls.

    Vi har nu bett om att få byta klass vilket rektorn gått med på.


    Kan det vara så att problemet från deras synvinkel har funnits och påtalats för länge, att de helt enkelt tappat tålamodet?
Svar på tråden Behöver råd i egenskap av förälder till ett barn som mobbar