• Anonym (Kayie West)
    Äldre 14 Dec 00:47
    188 visningar
    16 svar
    16
    188

    Vi med PTSD

    Hej, någon som har PTSD? Har ni  flashbacks av det som hände, eller kan man ha lagt själva otäcka händelsen så långt ner i ryggsäcken, att man inte längre upplever den som otäck?  

    Jag vet att jag reagerade väldigt starkt på hur jag såg min mamma bli överfallen och grovt våldtagen när jag var 7 år, men det är inget jag tänker på idag. Jag fick inte heller hjälp att prata om det då, för allt tystades ner. Dock har jag  länge nu i vuxen ålder haft mycket oförklarlig ångest och jag vet inte vad den beror på. 

  • Svar på tråden Vi med PTSD
  • Anonym (Anna)
    Äldre 14 Dec 01:04
    #1

    Jag har cptsd, lyssnar gärna om du vill prata! Finns bra grupper på fb också

  • Anonym (M)
    Äldre 14 Dec 16:56
    #2

    Jag har PTSD efter ett förhållande med en man som förstörde mitt liv helt. Jag får fortfarande flashbacks trots att det gått över 6 år sen jag kom därifrån (har inte fått nån hjälp för att bearbeta det). Jag har även "dolda" flashbacks eller vad man ska kalla det, t.ex. att jag får en jättestark ångest eller oroskänsla av särskilda grejer utan att jag riktigt kan fatta varför, sen inser jag att det kan vara nånting nån sagt som påmint mig om nåt han sagt (behöver inte låta hotfullt), att jag känner en särskild lukt eller nåt sånt luddigt.

  • Anonym (2016)
    Äldre 14 Dec 17:01
    #3

    Jag fick diagnosen PTSD 2016 efter upprepade kränkningar från en svensk myndighet.

  • Anonym (M)
    Äldre 14 Dec 17:03
    #4
    Anonym (2016) skrev 2018-12-14 17:01:47 följande:

    Jag fick diagnosen PTSD 2016 efter upprepade kränkningar från en svensk myndighet.


    Vad var det som hände?
  • Anonym (Kompl­ex PTSD)
    Äldre 14 Dec 17:34
    #5

    Jag har diagnosen komplex PTSD och med dissociation samt ångest och sömnstörning som följd. Utsattes för sexuella övergrepp av en nära anhörig samt i ett familjehem av mamman i huset. Psykisk och fysisk misshandel av bio.föräldrarna, försummelse och vanvård. Blivit illa behandlad av partners, men tagit mig därifrån.

    Det tog lång tid innan allt kom i kapp, även om symtomen funnits så har vuxenvärlden blundat och allt lades på mig. Det var jag som var en bråkig unge och omöjlig unge osv.

    Idag har jag en förstående och regelbunden samtalskontakt som förstår och jag börjar se ljuset...

    Men fan det tar tid att laga allt andra har förstört!

  • Anonym (Kayie West) Trådstartaren
    Äldre 14 Dec 22:59
    #6
    Anonym (Komplex PTSD) skrev 2018-12-14 17:34:51 följande:

    Jag har diagnosen komplex PTSD och med dissociation samt ångest och sömnstörning som följd. Utsattes för sexuella övergrepp av en nära anhörig samt i ett familjehem av mamman i huset. Psykisk och fysisk misshandel av bio.föräldrarna, försummelse och vanvård. Blivit illa behandlad av partners, men tagit mig därifrån.

    Det tog lång tid innan allt kom i kapp, även om symtomen funnits så har vuxenvärlden blundat och allt lades på mig. Det var jag som var en bråkig unge och omöjlig unge osv.

    Idag har jag en förstående och regelbunden samtalskontakt som förstår och jag börjar se ljuset...

    Men fan det tar tid att laga allt andra har förstört!


    Hur vet man att ångesten beror på skiten som hänt och inte allmän medfödd ångest? 
  • Anonym (Anna)
    Äldre 14 Dec 23:06
    #7

    Åh snälla kan inte vi alla skapa en egen privat fb grupp vi kan hjälpa varann?? Jag har INGEN prata med om min cptsd! Står helt handlingsförlamad när jag får en dissociation, kan vi inte stötta varann? Om jag gör en grupp kommer ni med då? Obs man kan skapa en hemlig grupp så andra kan inte se vad vi skriver men man ser ju medlemmar dessvärre men det är ingen fara för min del varjfall. Vad säger ni?

  • Anonym (Kompl­ex PTSD)
    Äldre 14 Dec 23:51
    #8
    Anonym (Kayie West) skrev 2018-12-14 22:59:42 följande:

    Hur vet man att ångesten beror på skiten som hänt och inte allmän medfödd ångest? 


    Jadu, det är en fråga du får ställa till en terapeut. Jag blev mer utagerande ju mer skiten fortskred, så jag tänker att ångesten är följd/symtom utifrån allt jag varit utsatt för. Men, det är ju min teori.
  • Anonym (Kompl­ex PTSD)
    Äldre 14 Dec 23:53
    #9
    Anonym (Anna) skrev 2018-12-14 23:06:12 följande:

    Åh snälla kan inte vi alla skapa en egen privat fb grupp vi kan hjälpa varann?? Jag har INGEN prata med om min cptsd! Står helt handlingsförlamad när jag får en dissociation, kan vi inte stötta varann? Om jag gör en grupp kommer ni med då? Obs man kan skapa en hemlig grupp så andra kan inte se vad vi skriver men man ser ju medlemmar dessvärre men det är ingen fara för min del varjfall. Vad säger ni?


    Jag är iaf intresserad av en sådan grupp ????

    Bra initiativ!
  • Anonym (Kayie West) Trådstartaren
    Äldre 14 Dec 23:55
    #10
    Anonym (Anna) skrev 2018-12-14 23:06:12 följande:

    Åh snälla kan inte vi alla skapa en egen privat fb grupp vi kan hjälpa varann?? Jag har INGEN prata med om min cptsd! Står helt handlingsförlamad när jag får en dissociation, kan vi inte stötta varann? Om jag gör en grupp kommer ni med då? Obs man kan skapa en hemlig grupp så andra kan inte se vad vi skriver men man ser ju medlemmar dessvärre men det är ingen fara för min del varjfall. Vad säger ni?


    Vad är CPTSD?
  • Anonym (Kayie West) Trådstartaren
    Äldre 14 Dec 23:55
    #11
    Anonym (Anna) skrev 2018-12-14 23:06:12 följande:

    Åh snälla kan inte vi alla skapa en egen privat fb grupp vi kan hjälpa varann?? Jag har INGEN prata med om min cptsd! Står helt handlingsförlamad när jag får en dissociation, kan vi inte stötta varann? Om jag gör en grupp kommer ni med då? Obs man kan skapa en hemlig grupp så andra kan inte se vad vi skriver men man ser ju medlemmar dessvärre men det är ingen fara för min del varjfall. Vad säger ni?


    Vad är CPTSD?
  • Anonym (Kompl­ex PTSD)
    Äldre 15 Dec 03:56
    #12
    Anonym (Kayie West) skrev 2018-12-14 23:55:49 följande:

    Vad är CPTSD?


    Förmodligen den engelska termen av komplex PTSD... Jag kan doch ha fel!
  • Anonym (Anna)
    Äldre 15 Dec 17:07
    #13

    Ja precis det är complex ptsd, det är upprepande trauman, ptsd är ett trauma och complex är då flera under längre period. Men är det fler än 1 som är intresserad av en fb grupp vi kan stötta varann? Anonyma för andra men öppna för oss i gruppen?

  • Anonym (Y)
    Äldre 19 Dec 21:08
    #14
    Anonym (2016) skrev 2018-12-14 17:01:47 följande:

    Jag fick diagnosen PTSD 2016 efter upprepade kränkningar från en svensk myndighet.


    Jag sitter i samma sits: fick diagnosen PTSD 2018 efter upprepade kränkningar vid en svensk myndighet. Startar en egen tråd om detta strax
  • Anonym (2016)
    Äldre 20 Dec 14:36
    #15
    Anonym (M) skrev 2018-12-14 17:03:31 följande:
    Vad var det som hände?
    Socialtjänsten LVU:ade mina barn, jag fick rätt i Förvaltningsrätten (de kritiserade socialen), socialen vägrade ge tillbaka barnen, när jag väl fått hem dem LVU:ades de igen, och så fortsatte det i två år innan vi flyttade från kommunen.

    Under hela tiden har socialen kallat oss dåliga föräldrar, sagt en sak och gjort en annan, undanhållit fakta som talat emot deras "teori" och direkt ljugit i utredningar och journalanteckningar. De har ringt tidiga mornar och hotat oss med umgängesbegränsning, tolkat saker vi sagt och gjort (och saker vi inte sagt och gjort, på samma sätt tolkade de barnen) så negativt det går, de har kallat oss osamarbetsvilliga trots att vi gjort allt de begärt, kommit i tid till möten osv.

    Ett av familjehemmen, det där barnen var längst (de fick flytta tre gånger på två år), agerade som någon typ av amatörpsykolog som gjorde egna bedömningar kring varför barnen betedde sig som de gjorde och vad det egentligen betydde osv.

    Efter något år började jag må illa varje gång ett brev med kommunens logga låg i brevhögen, eller när telefondisplayen visade ett kommunnummer. Jag började drömma mardrömmar där barnen är i fara och jag inte kan nå dem.

    Kommentarer av typen "Ingen rök utan eld", eller liknande undanbedes. Ibland begår även tjänstemän grova fel, även om det kanske kan vara svårt att förstå för medelsvensson som har ett av de högsta myndighetsförtroendena i världen (och detta höga förtroende är en av orsakerna till att sådant här förekommer, utan att inblandade tjänstemän ens får en reprimand).
  • Anonym (M)
    Äldre 20 Dec 14:44
    #16
    Anonym (2016) skrev 2018-12-20 14:36:34 följande:
    Socialtjänsten LVU:ade mina barn, jag fick rätt i Förvaltningsrätten (de kritiserade socialen), socialen vägrade ge tillbaka barnen, när jag väl fått hem dem LVU:ades de igen, och så fortsatte det i två år innan vi flyttade från kommunen.

    Under hela tiden har socialen kallat oss dåliga föräldrar, sagt en sak och gjort en annan, undanhållit fakta som talat emot deras "teori" och direkt ljugit i utredningar och journalanteckningar. De har ringt tidiga mornar och hotat oss med umgängesbegränsning, tolkat saker vi sagt och gjort (och saker vi inte sagt och gjort, på samma sätt tolkade de barnen) så negativt det går, de har kallat oss osamarbetsvilliga trots att vi gjort allt de begärt, kommit i tid till möten osv.

    Ett av familjehemmen, det där barnen var längst (de fick flytta tre gånger på två år), agerade som någon typ av amatörpsykolog som gjorde egna bedömningar kring varför barnen betedde sig som de gjorde och vad det egentligen betydde osv.

    Efter något år började jag må illa varje gång ett brev med kommunens logga låg i brevhögen, eller när telefondisplayen visade ett kommunnummer. Jag började drömma mardrömmar där barnen är i fara och jag inte kan nå dem.

    Kommentarer av typen "Ingen rök utan eld", eller liknande undanbedes. Ibland begår även tjänstemän grova fel, även om det kanske kan vara svårt att förstå för medelsvensson som har ett av de högsta myndighetsförtroendena i världen (och detta höga förtroende är en av orsakerna till att sådant här förekommer, utan att inblandade tjänstemän ens får en reprimand).
    Usch vad jobbigt. Har inte varit i din situation men har liknande erfarenheter med sjukvården. Tyvärr blir det oftast sådär om nån tar ett beslut eller kommer med ett påstående som inte stämmer, myndigheten vägrar då inse att det är de som tagit fel beslut/påstående och framtida kontakter bara bygger på det felaktiga som gjorts från början. Ju mer "bevis" det finns (i form av att fler och fler översittare bygger på samma lögner) desto svårare blir det att få upprättelse. Det är väl enklast så för då slipper de ta ansvar för sina misstag.
Svar på tråden Vi med PTSD