• Anonym (Ts)

    Varför ha öppen instagram profil som privatperson?

    Som frågan lyder, varför ha öppen instagram profil som privatperson? Syftar alltså inte på företag eller annat som riktar sig öppet till allmänheten. Sökte på en gammal vän nyligen och kunde snabbt se vad hen gjort genom åren, hen har lagt upp en massa selfies, resbilder, ordspråk, texter, intressen m.m som inte lämnar något åt slumpen. Jag vet "allt" om hen nu, hen vet inget om mig för jag har ett låst konto.

    Varför vill man att alla ska se vad man gör, hur man ser ut, vad man tycker, tänker? Bekräftelsebehov?

  • Svar på tråden Varför ha öppen instagram profil som privatperson?
  • Anonym (Ts)
    Anonym (.) skrev 2018-12-14 10:59:59 följande:

    Jag undrar varför man har Instagram överhuvudtaget? Till vilken nytta?


    Den frågan tillhör en annan tråd känner jag.

    Både min familj och släkt bor i olika regioner vilket gör instagram motiverat.
  • Anonym (Ts)
    Robert 832 skrev 2018-12-14 11:10:32 följande:

    Jag tror inte du vet allt om hen alls men allt hen vill att du ska veta. Information som du inte kan skada hen av, upplevelser som kanske inspirerar dig att spendera pengar åt ena eller andra hållet.

    Saker som får folk att dra fel slutsatser osv.


    Jag skrev att jag vet "allt" inom citationstecken...

    Oavsett vad så vet jag för mkt. T ex vad hen jobbar nånstans, var hen bor, hens inredning, hens sambo, hens åsikter, hens djur, hens barn och mer.

    Varför vill man att andra ska ha denna vetskap?

    Ni som har öppna profiler, hur tänker ni? Jag syftar inte på er som heter saker som 1234karamellask utan ni som har era för- och efternamn.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (T) skrev 2018-12-14 12:56:56 följande:

    Jag har inga bilder på min man och har inga barn men vad är det som gör att det är för mycket att tex känna till en persons husdjur?

    Att hitta var någon bor går snabbt om personen inte har hemlig adress, oavsett om man lägger upp bilder eller inte.

    Mina åsikter står jag för, men pratar sällan politik eller liknande. Jag vet faktiskt inte vad som är så hemskt med att andra känner till saker om en? Då undrar jag istället vad det är som gör att man är så privat att man t.o.m tycker det är för utelämnande med informationen att man har ett husdjur?


    Husdjur var ett exempel, menar att jag får veta alldeles för mkt.

    Det är inte "hemskt" att andra får veta något om en, men varför VILL man att andra okända ska se allting? Vad får man ut av det?
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Privat för f_n!) skrev 2018-12-14 14:21:58 följande:

    Jag kan inte heller förstå det. Inläggen och bilderna ligger ute för allmän beskådan. Man behöver inte ens ha ett eget konto för att ta del av personens privatliv. Det är bara att googla fram dem. Det jag noterat som gemensam nämnare för personer med öppen profil (som jag känner till) är att de alla har fruktansvärd mundiarre. De är alla personer som har svårt att hålla käften. Oftast pratar de först och i bästa fall tänker sen. Jag tror att de agerar på samma vis i sociala medier. Värst är personerna som lägger ut bilder på barn. Både egna och andras. Hur i helvete tänker de? Om de nu tänker överhuvudtaget. Vissa är helt jävla gränslösa.


    Lustigt, personen jag började skriva om är precis just sån som lider av mundiarré

    Jag tror oavsett vad alla öppna trevliga människor här inne tycker så är öppna personliga konton för personer med bekräftelsebehov och utan integritet!
  • Anonym (Ts)
    Anonym (T) skrev 2018-12-14 15:12:59 följande:

    Varför starta en tråd om det när du uppenbarligen har bestämt dig för hur det är?

    Tycker din inställning är väldigt tråkig, samtidigt spelar det ju ingen roll egentligen. Alla har ju rätt att bilda sin egen åsikt om folk, hur fel dom än har. Trist bara när människor är så fasta i sina åsikter att dom inte klarar av att ta in ny information och ändra sig.

    Jag själv lider varken av mundiarré, är bekräftelsekåt eller saknar integritet. Det är faktiskt väldigt långt ifrån hur jag är, trots att jag har ett öppet instagramkonto. Jag är rätt tillbakadragen som person och säger inget "i onödan"...typisk "tyst norrlänning". Det spelar alltså ingen roll om jag pratar, skriver eller lägger upp bilder, det är sällan spontana infall. Det finns så otroligt många områden i mitt liv som jag inte delar med mig av, som min partner, vänner, privata tankar och funderingar, missfall, det mesta jag gör på dagarna, sjukdomar, framtidsplaner osv osv. Men om folk vill tro att jag enbart pillar lite i trädgården, myser med katten, yogar, renoverar och bryr mig om miljön så är det helt okej för mig.

    Kom ihåg att du aldrig ser hela bilden på sociala medier. Antagligen har personen mycket mer integritet än du tror, eftersom du faktiskt inte känner till det personen utelämnat;)


    Det låter som du känner dig träffad och vill försvara dig. Det är rätt ointressant att fundera på hur jag är som person, tråden handlar om varför man har öppen profil.

    Om du anser att du har integritet och är tystlåten trots en öppen profil, varsågod, fortsätt med det men det är nog viktigt att man i såna fall också kan ta kritik.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (T) skrev 2018-12-14 15:41:10 följande:

    Nja, jag tar inte åt mig på så sätt eftersom jag vet hur jag är som person och det spelar faktiskt ingen roll vad en anonym person på internet tror. Jag tycker bara det generellt är så trist med trångsynta personer. Jag ville alltså förklara hur det kan vara och varför jag anser att du har fel.

    Jag "anser" inte att jag har integritet, jag vet att jag har det. Sedan förstår jag inte riktigt vad du menar med att jag ska kunna ta kritik? Jag vet hur jag är och om folk felaktigt tror att jag slänger ur mig allt privat så är det upp till dom. Om du kritiserar folk som slänger ut precis varenda del av sitt liv så tar jag faktiskt inte åt mig, eftersom jag inte gör det? Jag har aldrig blivit anklagad för att inte ha integritet av någon som känner mig eller besökt mitt konto och jag pratar egentligen snarare om fenomenet än om mig här eftersom jag faktiskt är privat. 

    Du får tro vad du vill, men jag tycker du har en lite tråkig attityd och att du kanske borde bli lite mer öppen för att folk tänker annorlunda än vad du gör och att saker kanske inte alltid är på det sättet du tror.


    Eftersom du redan tycker jag har tråkig attityd så är det ingen idé att jag svarar. Är du glad med din öppna profil så fortsätt med det, god jul.
  • Anonym (Ts)
    mommadearest skrev 2018-12-14 16:48:11 följande:

    Jag har tre olika instagram, haha :P Lite krångligt men har olika saker på varje. O av någon anledning klarar tydligen inte appen av att ha olika konton eller något, jag vet inte men vissa saker funkar inte på alla tre kontona, saknas saker och krånglar.. 

    Jaja, åter till frågan!

    Min original instagram är mycket gällande just mig och sonen, o familj o händelser runtomkring, det vill jag har privat så det har jag. Vill inte att vemsomhelst ska kunna ha insyn i vårat liv, saker som kommer upp på internet finns ju alltid kvar där så jag är alltid extra försiktig när det gäller sonen speciellt!  

    Sen är mina andra två konton öppna, de gäller mina intressen och annat som jag helt enkelt vill nå ut med och ha kontakt med andra igenom :) Där finns inga bilder på sonen eller andra i familjen vänner eller släkt, utan bara några enstaka på mig. 


    Det här förstår jag och finner inget konstigt i. Dom som däremot visar upp den privata sidan förstår jag däremot inte
  • Anonym (Ts)

    Måste tillägga att ni som tycker att låsta profiler är konstigt eller tråkigt, förstår ni verkligen inte alls varför man väljer det?

    Ni tycker inte det finns något skrämmande att er granne, kollega, chef, nyfikna, totalt okända, potentiella inbrottstjuvar och dylikt kan ha full koll på vad ni gör?

  • Anonym (Ts)
    Anonym (T) skrev 2018-12-14 17:25:50 följande:

    Men om den stora skillnaden är att man inte visar familj och barn, vad blir då skillnaden för mig som inte har familj och inte visar relationer? Bara nyfiken.

    Vad räknas som "den privata sidan"?


    Jag räknar privata sidan till bilder som skulle kunna platsa i ett vanligt fotoalbum. T ex att du sitter på din balkong eller altan, du visar stolt upp er köksrenovering, din hund figurerar på en mängd bilder där man också ofta ser previs vart ni är, du och nån vän står utanför ditt hus, dina vänner kommenterar under dina bilder vilket gör att man kan snoka vidare vilka dom är också. Snart vet snokaren vart dom bor och med dessa ledtrådar vet den snart vilka som är hemma och inte.

    Man bör inte vara så naiv att man inte tror sånt pågår, alla är inte ute efter att göra inbrott men likväl snoka i andras privatliv. Frågan återkommer, varför vill man att andra ska kunna se sånt? Jag vill verkligen veta av enorm nyfikenhet VAD man vill med den öppenheten.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (T) skrev 2018-12-14 17:25:50 följande:

    Men om den stora skillnaden är att man inte visar familj och barn, vad blir då skillnaden för mig som inte har familj och inte visar relationer? Bara nyfiken.

    Vad räknas som "den privata sidan"?


    Jag räknar privata sidan till bilder som skulle kunna platsa i ett vanligt fotoalbum. T ex att du sitter på din balkong eller altan, du visar stolt upp er köksrenovering, din hund figurerar på en mängd bilder där man också ofta ser previs vart ni är, du och nån vän står utanför ditt hus, dina vänner kommenterar under dina bilder vilket gör att man kan snoka vidare vilka dom är också. Snart vet snokaren vart dom bor och med dessa ledtrådar vet den snart vilka som är hemma och inte.

    Man bör inte vara så naiv att man inte tror sånt pågår, alla är inte ute efter att göra inbrott men likväl snoka i andras privatliv. Frågan återkommer, varför vill man att andra ska kunna se sånt? Jag vill verkligen veta av enorm nyfikenhet VAD man vill med den öppenheten.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (T) skrev 2018-12-14 17:25:50 följande:

    Men om den stora skillnaden är att man inte visar familj och barn, vad blir då skillnaden för mig som inte har familj och inte visar relationer? Bara nyfiken.

    Vad räknas som "den privata sidan"?


    Jag räknar privata sidan till bilder som skulle kunna platsa i ett vanligt fotoalbum. T ex att du sitter på din balkong eller altan, du visar stolt upp er köksrenovering, din hund figurerar på en mängd bilder där man också ofta ser previs vart ni är, du och nån vän står utanför ditt hus, dina vänner kommenterar under dina bilder vilket gör att man kan snoka vidare vilka dom är också. Snart vet snokaren vart dom bor och med dessa ledtrådar vet den snart vilka som är hemma och inte.

    Man bör inte vara så naiv att man inte tror sånt pågår, alla är inte ute efter att göra inbrott men likväl snoka i andras privatliv. Frågan återkommer, varför vill man att andra ska kunna se sånt? Jag vill verkligen veta av enorm nyfikenhet VAD man vill med den öppenheten.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (T) skrev 2018-12-14 18:20:08 följande:

    Okej, men då skulle jag klassa mitt öppna konto som inte privat, om det är dom kriterierna man går efter.

    Självklart används sociala medier till att luska fram inbrottsoffer, om man inte tror det är så är man väldigt naiv och självklart måste man ha det i åtanke när man lägger upp bilder.


    Men vill du berätta varför du vill ha ditt konto öppet? Det var därför jag skrev tråden för att jag undrar varför.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Privat för f_n!) skrev 2018-12-14 20:20:19 följande:

    Nej, det ör inte dubbelmoral! Det hade varit dubbelmoral att själv ha ett öppet konto och samtidigt kritisera andras. En vänlig själ publicerar INTE barnbilder i en öppen profil eftersom det inte är enbart skvallertanter som tar del av dem. Förstår man inte det så är man inte insatt i hur sociala medier fungerar.


    Tack! jag håller med dig.

    Det är uppenbart en känslig fråga om öppna profiler. Jag som har tittat igenom gamla vänners bilder och snokat runt förundras inte över mitt eget beteende, utan deras.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Stina) skrev 2018-12-14 23:17:16 följande:

    En annan sak jag stör mig på är när folk lämnar full insyn i sina hem, stora fönster utan gardiner och full belysning kvällstid. Jag brukar gå och smyga utanför dessa människors fönster och titta in. Det gör mig så arg att de inte investerar i ett par gardiner eller persienner, fattar de inte att vilken galning som helst kan smyga utanför fönstren och kika in?! Kan de åtminstone tänka på barnen?!

    Så ungefär tycker jag att du låter. :)


    Vad är din poäng? Att jag ska känna mig träffad? Sen då? Mår du bättre? Jag är exakt sån du beskrev, kan vi återgå till ämnet?

    Det är jättetrist när det blir personliga trådar istället för frågan kring andras öppenhet. Detta gäller inte mig som person.
  • Anonym (Ts)
    jrockyracoon skrev 2018-12-15 08:03:38 följande:

    Kanske borde skapa en tråd om: "Varför engagerar sig människor i meningslösa frågeställningar?"...

    Varför dricker en del choklad till frukost och varför dricker andra kaffe?

    Varför brusar det när man spolar på toaletten?

    Varför är en fluga svart?


    Varför bemödar du dig ens att skriva här om det är så meningslöst?
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Anonymitet) skrev 2018-12-15 22:42:50 följande:

    Eller så har man inget att dölja. Man mår bra och tycker det är roliga bilder helt enkelt. Surfar du aldrig runt på instagram och hittar en massa roliga, trevliga, vackra eller spännande filmer och bilder? Det hade aldrig hänt om alla var privata så som du är. Du låter mest bitter för att du själv inte har något roligt att dela med dig av.


    Det kallas integritet i mitt fall, inte bitterhet. Du är riktigt dömande om du på fullt allvar tycker personer med dold profil är trista och bittra. Tvärtom säger min erfarenhet. Vi som har dold profil har inget behov av att hela tiden få kommentarer och likes från okända personer, vi uppskattar att bara synas från personer vi själva har valt.
  • Anonym (Ts)
    klyban skrev 2018-12-17 14:33:47 följande:

    Det är nog dax du lär dig vad integritet är., med det svaret så inser jag du har noll integritet.


    Jaså du haha (jisses...)
  • Anonym (Ts)
    Anonym (K) skrev 2018-12-18 19:59:37 följande:

    Men varför bryr du dig? Varför stör det dig så? Mer där problemet ligger kan jag tycka.


    Men jag har ju redan svarat på det, läs!
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Anonymitet) skrev 2018-12-19 16:18:21 följande:

    Det kan bero på att dina argument är ganska fattiga och därför inte helt logiska eller begripliga.


    Men gå och lägg dig nånstans, orkar inte med sånt här
Svar på tråden Varför ha öppen instagram profil som privatperson?