• mickan1989

    Hur berättade ni för bonusbarn samt biomamma om graviditet

    Jag lever tillsammans med min man och varannan vecka hans två barn på 9 och 11 år. Nu är jag gravid i v.11, och vi har planerat att berätta för bonusarna efter RUL runt v 18. Hur har ni berättat för bonusarna? Har ni enbart berättat för bonusarna eller även för deras mamma? Min man och hans fd har varit separerade i 9 år, men upplever att hon är lite missunnsam ibland, så jag vet inte riktigt hur vi ska göra. Min man är inne på att berätta för barnen, och eftersom att dem är så stora tycker han att dem kan berätta det för deras mamma, han menar att hon inte har något med vår graviditet att göra.
    Jag tycker väl kanske att det är vettigt MEN jag är ändå inte helt övertygad om att det är det bästa.. med tanke på att vi känner oss osäkra på hennes reaktion, vore det kanske bättre att efter att vi berättat för barnen en vecka dem är hos oss, berätta för deras mamma INNAN barnen hinner berätta det... Tacksam för alla tips och tankar!

  • Svar på tråden Hur berättade ni för bonusbarn samt biomamma om graviditet
  • Sharper

    Varför skulle man berätta för biomamman? Gällande bonusbarnen hade jag tagit det på samma vis som när man berättar för mina egna barn, alltså när hela familjen är samlad och helt enkelt säga att de ska få ett syskon (nu ska jag och min man ej ha mer barn, vi har 2 var) men vi hade inte berättat för framförallt hans exfru. Hon har inte med det att göra över huvud taget.

  • mickan1989

    Nej jag köper det resonemanget och jag tycker inte heller att hans fd har med det att göra - däremot så är det ju något som påverkar barnen , och tänker att det KANSKE är bättre för barnen att slippa vara budbärare i detta med tanke på hur hon kan komma att reagera.. men kanske tänker tokigt.

  • mickan1989
    Sharper skrev 2018-12-14 12:32:43 följande:

    Varför skulle man berätta för biomamman? Gällande bonusbarnen hade jag tagit det på samma vis som när man berättar för mina egna barn, alltså när hela familjen är samlad och helt enkelt säga att de ska få ett syskon (nu ska jag och min man ej ha mer barn, vi har 2 var) men vi hade inte berättat för framförallt hans exfru. Hon har inte med det att göra över huvud taget.


    Nej jag köper det resonemanget och jag tycker inte heller att hans fd har med det att göra - däremot så är det ju något som påverkar barnen , och tänker att det KANSKE är bättre för barnen att slippa vara budbärare i detta med tanke på hur hon kan komma att reagera.. men kanske tänker tokigt.
  • MissMagnolia

    Jag har en bonusdotter men inga egna barn än.

    jag skulle inte tycka det var bra att bonus berättade för mamman själv.

    Jag vet att min bonus skulle bli jätteglad och mamman antagligen inte 100% glad... så för bonus skull skulle jag tycka det var bra att förvarna mamman så hon hinner smälta lite och inte får en dålig reaktion framför barnet.

    Ni kan ju smsa henne eller nått sånt kvällen innan skifte och berätta att ni har berättat för bonusarna att de ska få ett syskon och att de är väldigt glada. Eller om ni har henne på sociala medier och lägger upp något där som många gör så skulle jag iaf se henne som informerad.

    Jag känner att man berättar för barnens skull och inte för exets skull.

  • Nonym

    Vi berättade för biomamman innan vi berättade för barnen, vi tyckte hon hade rätt att få reagera och smälta det innan barnen kommer hemrusandes och berättar.

    Hon tyckte det var skönt.

  • mickan1989
    MissMagnolia skrev 2018-12-14 12:38:55 följande:

    Jag har en bonusdotter men inga egna barn än.

    jag skulle inte tycka det var bra att bonus berättade för mamman själv.

    Jag vet att min bonus skulle bli jätteglad och mamman antagligen inte 100% glad... så för bonus skull skulle jag tycka det var bra att förvarna mamman så hon hinner smälta lite och inte får en dålig reaktion framför barnet.

    Ni kan ju smsa henne eller nått sånt kvällen innan skifte och berätta att ni har berättat för bonusarna att de ska få ett syskon och att de är väldigt glada. Eller om ni har henne på sociala medier och lägger upp något där som många gör så skulle jag iaf se henne som informerad.

    Jag känner att man berättar för barnens skull och inte för exets skull.


    Jag tänker det... däremot så får man nog säga det till henne lite i samma veva, nog inom närmsta kvarten från att vi sagt till bonusarna för dem lär ju höra av sig till henne på direkten... får kanske be dem vänta säga något till mamma innan vi fått iväg sms/mail..

  • Anonym (H)

    Bonus har en utvecklingstörning så han är några år efter i mognad så även om han var 7 och 9 år när småsyskonen kom så valde mannen att berätta för sitt ex så hon var med på noterna om bonus skulle reagera negativt. Vi berättade efter kub båda gångerna eftersom vi ville se att allt såg okej ut innan vi berättade. Våra föräldrar visste om det tidigare men vi tänkte att det är lättare att förklara för vuxna om det hänt nåt än att förklara för ett barn.

  • Anonym (H)
    Anonym (H) skrev 2018-12-14 14:34:38 följande:

    Bonus har en utvecklingstörning så han är några år efter i mognad så även om han var 7 och 9 år när småsyskonen kom så valde mannen att berätta för sitt ex så hon var med på noterna om bonus skulle reagera negativt. Vi berättade efter kub båda gångerna eftersom vi ville se att allt såg okej ut innan vi berättade. Våra föräldrar visste om det tidigare men vi tänkte att det är lättare att förklara för vuxna om det hänt nåt än att förklara för ett barn.


    Blev dessutom sjukskriven på grund av grav foglossning under första graviditeten bara nån vecka efter att vi berättat för bonus så det skulle varit svårt att förklara varför jag helt plötsligt inte kunde gå och dessutom var mer eller mindre sängliggande med andra komplikationer, om vi hade bestämt oss för att vänta till rul.
  • Anonym (3)

    Vi har alltid berättat det för biomamman och bonusbarnet innan vi gått ut offentligt med det. Men det är precis samma sak som att vi berättat för alla berörda först, som föräldrar och vänner.

  • Fliselisan

    Jag tycker ni berättar för barnen och sen är det bra. Ni ska få barn och varför ens bry sig om vad någon annan tycker? Oavsett vem det är?

  • Anonym (Jo)

    Beror väl på. Man kan ju tycka att mamman inte har något med det att göra men jag tycker inte att det funkar så när man har gemensamma barn. Tycker att det är schysst att man talar om ifall det händer något stort i ens liv som påverkar barnen. Till exempel ett syskon. Berätta för henne när det är er vecka att vi ska ha barn och vi kommer berätta för barnen nu i veckan också. Men om ni inte har en toppenrelation så räkna med att hon kan berätta för andra. Alltså berätta inte för henne förns ni är okej med att det kommer ut.

  • joannaq

    Kan berätta hur vi gjorde, men här är det jag som har barn sen innan. Jag valde själv att berätta för min ena sons pappa som jag har mest kontakt med. Men det va väl mest för att jag mådde så dåligt och jag ville att han skulle veta att det va därför jag inte orkade va den bästa mamman just under den tiden. Och då va han snäll och tog alla möten på skolan osv. Men till min 16åriga sons pappa har jag inte sagt det själv för vi har ingen bra kontakt och sonen är aldrig där. För mina barn berättade vi direkt efter första vul i v8 för att det kändes bra.

    Skrev kanske lite luddigt men du får fråga om du vill veta något mer.

    :)

  • Ardnas89

    Jag har inga bonusbarn, men min sambo är bonuspappa till mina två barn.

    Vi kommer att berätta för barnen nu till jul att dom ska få ett syskon. Sen får dom, om dom vill, berätta för sin pappa. Det är alltså inget jag kommer att göra. Det berör ju egentligen inte honom på något sätt. Dock är vår relation väldigt bra och jag tror han bara kommer att bli glad.

Svar på tråden Hur berättade ni för bonusbarn samt biomamma om graviditet