• pollydolly

    Trött på min barnmorska! Eller överreagerar jag?

    Är det meningen att en barnmorska ska stressa och pressa en när det gäller intag av sertralin? Jag har ätit dom i 7 år och hon pratar inte om nägot annat än att jag måste sänka dosen! Jag har pratat med min läkare som inte ser några risker med dessa tabletter.

    Jag äter efter jag blivit gravid 100mg varannan dag och 50mg varannan dag.

    Jag blir stressad och gråter efter mitt besök hos henne för hon får mig att känna som att jag knarkar!!

    Överreagerar jag? Jag undrar om någon där ute äter sertralin eller någon annan form av ångest/antidepressiva mediciner och hur är kontakten med eran barnmorska? Är dom ockås på er med att sänka, sänka, sänka dosen ? Jag menar 50mg är jättelite för mig. Då jag vanligtvis ligger på 200mg/dag!

  • Svar på tråden Trött på min barnmorska! Eller överreagerar jag?
  • tobbe01
    nernu skrev 2018-12-15 12:37:56 följande:
    Barnmorskan tycker ingenting. Hon vinner väl inget på att sitta där och tycka? Henne kvittar det. Jag har haft inställningen att under graviditet är jag extra känslig sä jag får ta ett steg tillbaka i alla situationer och fundera på om alla andra verkligen är inkompetenta och dumma i huvudet eller om det kan vara så att de har en poäng och jag tar åt mig av allt. Man besparar sig själv en hel del energi om man tänker så.
    Låter väldigt klokt.
  • Hararochkaniner
    Fiona M skrev 2018-12-15 22:12:49 följande:
    Du tror inte TS läkare har koll på det?
    Antagligen så har läkaren det ja och använder ts barn som försökskanin. Alla läkare har inte god moral. 
  • Fiona M
    Hararochkaniner skrev 2018-12-16 10:02:00 följande:

    Antagligen så har läkaren det ja och använder ts barn som försökskanin. Alla läkare har inte god moral. 


    Eh...
  • Delilah2001
    Hararochkaniner skrev 2018-12-15 22:09:58 följande:

    Jag tycker att din bm har rätt och borde ha en eloge för att hon försöker skydda ditt barn när en läkare utan skrupler utsätter ditt barn för stor risk för permanenta skador. Utöver det som står i fass angående ssri så kan du titta på den här länken nedan.

    www.lakemedelsvarlden.se/ssri-under-graviditeten-okar-risk-for-autism-hos-barnet/


    Eller inte enligt en stor studie:

    lakartidningen.se/Aktuellt/Nyheter/2017/04/SSRI-under-graviditet-okar-inte-risken-for-autism/
  • Frenja07
    Fiona M skrev 2018-12-15 22:12:49 följande:

    Du tror inte TS läkare har koll på det?


    Lätt att tro att bara någon är läkare så vet hen bäst. Antar att det inte är en barnläkare som ts pratat med. Gör det så lär det låta annorlunda.

    Vi får ALLTID ordination om extra kontroller och övervakning av ?sertralinbarn?. Alltid. Sen är det ibland tvunget att äta medicin under graviditeten ändå men har väldigt svårt att förstå att man inte läser på om den medicin man äter så man vet hur den påverkar det ofödda barnet?
  • Delilah2001
    Frenja07 skrev 2018-12-16 17:52:25 följande:

    Lätt att tro att bara någon är läkare så vet hen bäst. Antar att det inte är en barnläkare som ts pratat med. Gör det så lär det låta annorlunda.

    Vi får ALLTID ordination om extra kontroller och övervakning av ?sertralinbarn?. Alltid. Sen är det ibland tvunget att äta medicin under graviditeten ändå men har väldigt svårt att förstå att man inte läser på om den medicin man äter så man vet hur den påverkar det ofödda barnet?


    Vilka är "vi"? Arbetar du på BB?

    Ingen av mina barn har fått extra kontroller eller övervakning pga sertralin. Så det är väl olika.
  • Frenja07
    Delilah2001 skrev 2018-12-16 18:24:12 följande:

    Vilka är "vi"? Arbetar du på BB?

    Ingen av mina barn har fått extra kontroller eller övervakning pga sertralin. Så det är väl olika.


    Det har de absolut. Bara att du inte märkt det. Räcker att vara mer observant. Inget som man behöver ge info om.
  • Delilah2001
    Frenja07 skrev 2018-12-16 18:38:00 följande:

    Det har de absolut. Bara att du inte märkt det. Räcker att vara mer observant. Inget som man behöver ge info om.


    Nej, jag har nämligen frågat.
  • Delilah2001

    Sedan så är det ju skillnad på "extra kontroller" och "övervakning" mot att det "räcker med att vara mer observant", som du skrev senare.

    Arbetar du på BB?

  • Frenja07
    Delilah2001 skrev 2018-12-16 19:22:51 följande:

    Nej, jag har nämligen frågat.


    Då har de gjort fel. Barnläkarna är angelägna om att det görs.
    Delilah2001 skrev 2018-12-16 19:29:15 följande:

    Sedan så är det ju skillnad på "extra kontroller" och "övervakning" mot att det "räcker med att vara mer observant", som du skrev senare.

    Arbetar du på BB?


    Vad menar du med det? Övervakning och kontroll av andningsfrekvens tex gör vi upprepat efter förlossningen. Då är man extra OBSERVANT. Varför är du så ifrågasättande? Som att du tror att jag hittar. Försvar?

    Nej, jobbar på förlossningen.
  • Delilah2001
    Frenja07 skrev 2018-12-16 20:35:31 följande:

    Då har de gjort fel. Barnläkarna är angelägna om att det görs.Vad menar du med det? Övervakning och kontroll av andningsfrekvens tex gör vi upprepat efter förlossningen. Då är man extra OBSERVANT. Varför är du så ifrågasättande? Som att du tror att jag hittar. Försvar?

    Nej, jobbar på förlossningen.


    Menar du att övervakningar och kontroller av tex andningsfrekvens efter förlossningen bara görs pga sertralin?

    Eller att de görs på alla nyfödda, fast man är mer observant?

    Det är ju skillnad!

    Jag har frågat på sjukhuset där jag fött, om det görs något extra pga att jag tar sertralin, och de har svarat att de inte gör det, utan att de har koll på de nyfödda oavsett.

    Ja jag kan säkert uppfattas som ifrågasättande. Det är säkert bra som ni gör där du jobbar, men som sagt så kanske det inte gäller överallt.
  • anynom
    tankfull skrev 2018-12-15 20:07:05 följande:

    Jag är också sjuk med svår kronisk smärta och har varit deprimerad och tagit både Sertralin och Zoloft, så jag vet mycket väl vad djup depression är. Migränanfall som jag har/hade leder också till tappad aptit men barnet får ändå vad det behöver även om mamman mår kasst. Och så fort man kan får man ju tvinga sig att äta för barnets skull.

    Men är man så illa däran att man inte kan ha ett uppehåll på fyra månader utan att begå självmord så kanske det inte är så bra idé att skaffa barn alls faktiskt, för det låter extremt. Man måste ju kunna klara av att ta hand om sitt barn många år framöver, trots sjukdom. Graviditeten i sig kan som sagt påverka humöret och hormonerna så jag tycker att man åtminstone kan FÖRSÖKA trappa ut medicinerna och sluta eller i nödfall behålla en låg dos.


    Blir så ledsen och frustrerad av din kommentar. Depression är en sjukdom med fysiska orsaker liksom alla andra. Det borde du ju själv veta om du nu varit drabbad av det? Menar du att en person som mår bra på en viss dos sertralin skulle veta hur den kommer att må om den slutar i fyra månader med sin medicin? Och om risken finns att man blir självmordbenägen så ska man aldrig skaffa barn? Alltså jag förstår inte hur du kan säga en sån sak? Självmord och depression beror på SJUKDOM och är inget man kan själv styra över. Jag tar 150 mg om dagen och är beredd att HÖJA dosen om det behövs sista månaderna i min graviditet för att jag ska må bra. Att du då anser att jag medvetet skulle utsätta mitt barn för fara är ju helt sjukt. snarare väger jag två faror mot varandra och jag lovar dig att SJÄLVMORD ÄR FARLIGARE FÖR BARNET ÄN EVENTUELLA BIVERKNINGAR AV SERTRALIN. Att ha suicidtankar är ett symtom på sjukdomen och inget man bara kan ignorera. Men ska personer som lider av depression och dess symtom inte få lov att skaffa barn då? Bara för att risken för suicidtankar nån gång i livet finns? En diabetiker lider alltid risk för att få diverse komplikationer som indirekt kan drabba ett litet barn, ska de då aldrig få skaffa barn heller? Jo såklart. Så länge man tar sin medicin och mår bra och går på sina kontroller osv. Det är vad föräldraansvaret går ut på tycker jag, att göra det man kan för att både man själv och ens barn ska må bra. Liksom någon annan här sa så har min barnmorska också pratat om att jag får vara beredd på att höja dosen när jag växer under graviditeten och får ökad blodvolym mm. Annars finns risken att få symtom på depressionen. Och det är som sagt farligt för barnet med. Det är skrämmande att det finns barnmorskor som råder en deprimerad kvinna att trappa ner eller sluta med sina mediciner....
  • Lena74

    Min syster hade sertralin med båda sina barn. Inga extra kontroller där inte. Inte heller vid min graviditet. Har aldrig ens hört ordet "sertralinbarn" finna det även "fluoxetinbarn"? Eller kanske något annat medicinsk barn?

  • Colourfulrainbow
    tankfull skrev 2018-12-15 20:07:05 följande:

    Jag är också sjuk med svår kronisk smärta och har varit deprimerad och tagit både Sertralin och Zoloft, så jag vet mycket väl vad djup depression är. Migränanfall som jag har/hade leder också till tappad aptit men barnet får ändå vad det behöver även om mamman mår kasst. Och så fort man kan får man ju tvinga sig att äta för barnets skull.

    Men är man så illa däran att man inte kan ha ett uppehåll på fyra månader utan att begå självmord så kanske det inte är så bra idé att skaffa barn alls faktiskt, för det låter extremt. Man måste ju kunna klara av att ta hand om sitt barn många år framöver, trots sjukdom. Graviditeten i sig kan som sagt påverka humöret och hormonerna så jag tycker att man åtminstone kan FÖRSÖKA trappa ut medicinerna och sluta eller i nödfall behålla en låg dos.


    Så bara för att du klarade av din graviditet utan sertralin så betyder det att alla andra också kan göra det? Det är bara att bita ihop då, eller? Du som själv lidit av depression vet säkert om att en dag med depression känns som en evighet.
  • Jossch98
    pollydolly skrev 2018-12-14 21:45:48 följande:

    Är det meningen att en barnmorska ska stressa och pressa en när det gäller intag av sertralin? Jag har ätit dom i 7 år och hon pratar inte om nägot annat än att jag måste sänka dosen! Jag har pratat med min läkare som inte ser några risker med dessa tabletter.

    Jag äter efter jag blivit gravid 100mg varannan dag och 50mg varannan dag.

    Jag blir stressad och gråter efter mitt besök hos henne för hon får mig att känna som att jag knarkar!!

    Överreagerar jag? Jag undrar om någon där ute äter sertralin eller någon annan form av ångest/antidepressiva mediciner och hur är kontakten med eran barnmorska? Är dom ockås på er med att sänka, sänka, sänka dosen ? Jag menar 50mg är jättelite för mig. Då jag vanligtvis ligger på 200mg/dag!


    Jag äter själv Sertralin och är i v. 14. Har ätit det sedan ca 4 år tillbaka och mår mycket bättre nu än tiden innan jag började med dem.

    Har pratat med säkert 3 olika barnmorskor och en läkare och ingen av dom har sagt något om att det är farligt att äta Sertralin under graviditeten, och ingen har sagt något om att barnet skulle fara illa av det.

    Jag äter 150 mg / dag. Mig rekommenderade dom att fortsätta med dom som vanligt eftersom att dom sa att det däremot är farligt att sluta med dom och riskera att må jättedåligt- eftersom att det är skadligt för barnet.

    Så jag tycker du ska byta barnmorska, alternativt be henne lägga ner det där tjatet nu för att du mår sämre av det än att äta själva medicinen i fråga!
  • Gadda

    Jag började äta 25 mg sertralin i november och har fortsatt med det. Vill inte höja, tycker jag klarar mig bra på det. Innan låg jag bara i sängen och mådde så dåligt att jag funderade på självmord var och varannan dag. Är 7 månader gravid. Jag tänker nog fortsätta med det, så jag inte blir deprimerad efter förlossningen.. Men kanske skulle det vara bättre för barnet om man tog 15?

  • Delilah2001
    Gadda skrev 2018-12-22 20:21:52 följande:

    Jag började äta 25 mg sertralin i november och har fortsatt med det. Vill inte höja, tycker jag klarar mig bra på det. Innan låg jag bara i sängen och mådde så dåligt att jag funderade på självmord var och varannan dag. Är 7 månader gravid. Jag tänker nog fortsätta med det, så jag inte blir deprimerad efter förlossningen.. Men kanske skulle det vara bättre för barnet om man tog 15?


    Vad säger din läkare?

    Lägsta dosen som finns är ju 50 mg. Ska man lyckas dela tabletten så att det blir 15 mg så blir det bara småsmulor och ingen effekt alls.

    Min läkare på vårdcentralen sa att 25 mg är knappt verksamt, utan bara en insättningsdos eller utsättningsdos.
  • Lnilss88

    Man får väga för och nackdelar för mor och barn.

    För barnet är det absolut bäst om det aldrig utsätts för medicinen. Näst bäst är om det är uttrappat inför förlossningen. Anledningen är att barnet annars får utsättningssymptom när det slutar få medicinen via mammans blod. Ett av de värre utsättningssymptomen är andningspåverkan. Det är därför man ska hålla koll. Andra biverkningar kan sömnpåverkan och att barnet är oroligt och gråter mer. Symptomen är dock övergående och inte livshotande. Ju högre dos mamman tar deso större risk för symptom hos barnet.

    Om mamman inte klarar sig med lägre dos så anses det dock viktigast att hon mår bra igenom hela graviditeten.

    Konstigt att bm inte förklarat anledning till varför det är bra att sänka och rådgjort huruvida det är möjligt för mamman att sänka eller ej istället för att bara tjata

  • Lnilss88
    Lnilss88 skrev 2018-12-23 07:34:11 följande:

    Man får väga för och nackdelar för mor och barn.

    För barnet är det absolut bäst om det aldrig utsätts för medicinen. Näst bäst är om det är uttrappat inför förlossningen. Anledningen är att barnet annars får utsättningssymptom när det slutar få medicinen via mammans blod. Ett av de värre utsättningssymptomen är andningspåverkan. Det är därför man ska hålla koll. Andra biverkningar kan sömnpåverkan och att barnet är oroligt och gråter mer. Symptomen är dock övergående och inte livshotande. Ju högre dos mamman tar deso större risk för symptom hos barnet.

    Om mamman inte klarar sig med lägre dos så anses det dock viktigast att hon mår bra igenom hela graviditeten.

    Konstigt att bm inte förklarat anledning till varför det är bra att sänka och rådgjort huruvida det är möjligt för mamman att sänka eller ej istället för att bara tjata


    Kan tillägga att när jag medicinerades brukade min läkare be mig säga till om jag planerade att bli gravid så vi kunde ta en nertrappning innan då det var svårare att göra det under pågående graviditet då hormonerna spelade in
Svar på tråden Trött på min barnmorska! Eller överreagerar jag?