• Anonym (J)
    Äldre 15 Dec 07:59
    1218 visningar
    14 svar
    14
    1218

    Hormonspiral

    Ska för första gången sätta in hormonspiral på måndag. Tips och råd inför och efter om ni har erfarenhet? Är det några restriktioner efter har tugnt jobb häst och tränar. Något man ska undvika? Tacksam för råd och tips.

  • Svar på tråden Hormonspiral
  • Anonym (Cassa­ndra)
    Äldre 15 Dec 18:38
    #1

    Har haft min i 7 år. Det har funkat perfekt. Inga blödningar på hela tiden.

    Har aldrig hört något om att det skulle vara några problem om man har tungt jobb

  • Anonym (J) Trådstartaren
    Äldre 16 Dec 08:00
    #2
    Anonym (Cassandra) skrev 2018-12-15 18:38:08 följande:

    Har haft min i 7 år. Det har funkat perfekt. Inga blödningar på hela tiden.

    Har aldrig hört något om att det skulle vara några problem om man har tungt jobb


    Ok det jag tänkte på var om det fanns restriktioner första dygnet dygnen
  • Anonym (B)
    Äldre 16 Dec 13:51
    #3

    Jag har för mej att man inte ska ha samlag första dygnet för att man " öppnat" ingången till livmodern där slem normalt hindrar bakterier att komma in. Tänker man på det borde man kanske inte bada i en offentlig bassäng just då heller. Arbeta tungt har jag aldrig hört något om. Jag har haft tre hormonspiraler, hade mycket mellanblödningar hela första året, men det var det värt för att få mindre och mindre mens och slut ingen alls. Då hade jag både väldigt riklig och väldigt lång blödning innan. Skönt att inte behöva tänka på att komma ihåg piller eller kondom.

  • Anonym (:))
    Äldre 16 Dec 19:02
    #4

    Jag har en spiral som heter Jaydess, som jag satte in för två och ett halvt år sen. Valde den eftersom jag inte varit sexuellt aktiv på rätt länge när jag satte in den, den var speciellt anpassad för kvinnor som inte fött barn och var lite mindre än övriga spiraler. Tog också värktabletter innan jag satte in den och tyckte faktiskt inte det var så farligt. Brukar ha väldigt låg smärttröskel, så blev positivt överraskad. Ska man sätta det på en skala där 1 är att det inte alls kändes och 10 att det var den värsta smärta man utstått kändes det kanske som en trea för mig. 
    Spiralen har orsakat mig mycket problem. Mellan mensen känner jag inte av den alls, har inte blivit gravid heller så den fyller väl sin funktion. MEN jag får fortfarande mens varje månad, visserligen inte så farlig men tillräckligt mycket för att jag ska använda både tampong och binda. Det kan jag leva med, även om det klart är tråkigt eftersom de allra flesta blir av med sin mens. Det som är absolut värst för mig är menssmärtorna, som jag upplever blivit mycket värre än vad de var innan jag satte in spiralen. Innan kunde jag få en svag magvärk nån dag innan mensen kom. Jag har mensvärk upp till tre-fyra dagar innan mensen kommer och det är så illa att jag får ligga dubbelvikt ibland, har fått gå hem från jobbet och tappar koncentration. Har uppsökt vård flera gånger och gjort ultraljud men inget är fel. Sist bestämde jag mig för att gå till en läkare som visade noll sympati utan menade på att "det är så för vissa och det kan vara så att det beror på din kropp och inte spiralen". På frågan om det var bättre att ta ut den och prova en ny fick jag till svar att "du kan ju prova, men tror inte de hjälper. Dessutom gör det ju RIKTIGT ont att sätta i en ny". Uppmuntrande..

    Känner som sagt inte av den alls mellan mensen, som kommer var femte-sjätte vecka och trivs bra med den bortsett från mensvärken. Men det kan ju vara som läkaren säger, att den reagerar så på mig, behöver ju inte vara något som är så för alla. Ska ha min i ett halvår till, sen funderar jag på att vara utan ett tag för att se om mensvärken håller i sig eller om den faktiskt berodde på spiralen. 

  • Anonym (Tips)
    Äldre 16 Dec 23:13
    #5
    Anonym (J) skrev 2018-12-15 07:59:13 följande:

    Ska för första gången sätta in hormonspiral på måndag. Tips och råd inför och efter om ni har erfarenhet? Är det några restriktioner efter har tugnt jobb häst och tränar. Något man ska undvika? Tacksam för råd och tips.


    Råd är att ta en ipren och två panodil en timme innan du sätter in den.

    Du kan ev behöva ta fler tabletter på kvällen .

    En varmvattenflaska på magen är skönt att ha efter.

    Slappna av, andas djupt och lugnt och det brukar gå fint!

    Vet att en del har använt sig av en tampong med lite xylocain-salva på som de tagit ut precis före insättningen, men tror nog att tabletterna ska räcka bra ändå.

    Du ska undvika samlag i åtminstone tre dygn efteråt, det skadar inte med en veckas uppehåll. Undvik att bada i simhall de tre närmaste dagarna också, och pilla inte där inne. Infektionsrisken är förhöjd precis efter.
  • Anonym (N)
    Äldre 16 Dec 23:38
    #6

    Jag har en fråga till dig. Varför en hormonspiral och inte en kopparspiral?

    Jag hade väldigt ont i magen den dagen den sattes in, (koppar men ingen skillnad), låg och kved, som väldigt kraftig mensvärk. Så jag hade inte velat arbeta med hästar just då. Men egentligen öar det säkert bäst att röra på sig :)

  • Anonym (Cassa­ndra)
    Äldre 16 Dec 23:46
    #7

    Jag har bara positivt att säga om hormonspiral. Det bara nöp till lite när den sattes in. Kändes inte ens när den togs ut.

    Däremot kopparspiralen gjorde de ont vid insättning. Men de beror mycket på vem som sätter in den.

    Kopparspiral får man mycket och långvariga blödningar av.

    Hormonspiral mycket bättre. Inga blödningar på hela tiden .

  • Anonym (Tips)
    Äldre 17 Dec 00:13
    #8
    Anonym (N) skrev 2018-12-16 23:38:04 följande:

    Jag har en fråga till dig. Varför en hormonspiral och inte en kopparspiral?

    Jag hade väldigt ont i magen den dagen den sattes in, (koppar men ingen skillnad), låg och kved, som väldigt kraftig mensvärk. Så jag hade inte velat arbeta med hästar just då. Men egentligen öar det säkert bäst att röra på sig :)


    För att 1 av 100 blir gravid med kopparspiral men endast en av 1000 med hormonspiral kanske?
  • Anonym (J) Trådstartaren
    Äldre 17 Dec 09:08
    #9
    Anonym (N) skrev 2018-12-16 23:38:04 följande:

    Jag har en fråga till dig. Varför en hormonspiral och inte en kopparspiral?

    Jag hade väldigt ont i magen den dagen den sattes in, (koppar men ingen skillnad), låg och kved, som väldigt kraftig mensvärk. Så jag hade inte velat arbeta med hästar just då. Men egentligen öar det säkert bäst att röra på sig :)


    Läkaren gav mig rådet med hormonspiral och eftersom jag ej haft varken de ena eller andra så tog jag läkarens råd
  • Anonym (J) Trådstartaren
    Äldre 17 Dec 09:10
    #10

    Tack för alla råd har preppat med värktabletter och hoppas på de bästa.

  • Anonym (Så bra)
    Äldre 17 Dec 09:24
    #11

    Jag har haft både hormonspiral och kopparspiral och jag skulle välja hormonspiralen alla dagar i veckan. Kändes ingenting att sätta in den (många känner obehag men det slapp jag), blöder ingenting förutom några veckor i början, ingen pms, stabilt humör.

    Hoppas det fungerar lika bra för dig :)

    Jag tog en Ipren och två alvedon innan insättningen och hade inte sex på 2 dagar efteråt.

  • Anonym (B)
    Äldre 17 Dec 10:43
    #12

    Glömde en viktig sak. Vid 2 av mina 3 insättningar har jag blivit yr efteråt, första bara lite, sista gången rejält. Det lär vara någon nerv som påverkas när man "bråkar med " livmodertappen, man kan vara olika känslig. Inte farligt och det går över men jag fick be om att ligga kvar en kvart på en brits innan jag vågade åka hem och jag tog en taxi för jag vågade inte cykla. Om det händer så är det alltså inget farligt men vila en stund istället för att rusa iväg så du känner att det är ok.

  • Anonym (Tips)
    Äldre 18 Mar 17:27
    #13

    Haft Jaydess i tre år och funkat perfekt. Men den ville inte komma ut när den skulle så blev ett jobbigt besök hos KK utan resultat och ett med lyckat resultat, då med lugnande och lokalbedövning, då gick det lätt.

    Nu precis bytt till Kyleena.

  • Anonym (Tips)
    Äldre 19 Mar 08:08
    #14
    Anonym (Tips) skrev 2019-03-18 17:27:04 följande:

    Haft Jaydess i tre år och funkat perfekt. Men den ville inte komma ut när den skulle så blev ett jobbigt besök hos KK utan resultat och ett med lyckat resultat, då med lugnande och lokalbedövning, då gick det lätt.

    Nu precis bytt till Kyleena.


    För att inte skrämma ngn i onödan så kan jag säga att man behöver inte stå ut med obehag eller att det gör ont utan om man tycker det är jobbigt så är det bara att säga "stopp, jag vill ha lokalbedövning innan ni tar ut den." Det sa bm och dr till mig. Men först försöker man ju bara ta ut den enkelt hos vanliga bm, om inte det går så försöker bm och ev dr på kvinnokliniken antingen först med bara cytotex (för att mjuka upp livmoderhalsen) eller direkt med cytotex + livmoderbedövning. Man kan få lugnande före också om man är orolig. Jag var envis och ville helst få ut den direkt så stod självmant ut väldigt länge innan jag sa stopp vid första kk-besöket, men då hade de inte riktigt rätt redskap för att få ut spiralen. Nästa besök några dagar senare fick jag lugnande och gyn la lokalbedövning som knappt kändes, hade rätt verktyg och det gjorde inte alls ont när hon grävde rätt på spiralen som kom ut snabbt!

    Sen satt hon direkt in en ny utan problem. :)

    Det är ovanligt att det krånglar vid uttag, de allra flesta kommer ut på första försöket hos vanliga bm.
Svar på tråden Hormonspiral