• Äldre 19 Dec 21:37
    2499 visningar
    16 svar
    16
    2499

    Språkstörning någon med erfarenhet?

    Min dotter på 5 år har autism nivå 1 och hon är sen i sitt tal men har även svårt med kommunikationen då hon oftast inte förstår vad det är man vill när man frågar henne något. De barn som går med henne nu har lärt sig hur hon fungerar och att hon kan säga lite konstiga saker ibland. Men de har alla accepterat att hon är som hon är och hon är med i samspel och kommunikation på sitt vis. Vi tränar IBT (intensiv beteende träning) just nu och det hjälper att stärka hennes tal samt att jag tagit kontakt med logoped så vi väntar på att få en tid där. 

  • Äldre 20 Dec 12:12
    #6
    Saral92 skrev 2018-12-20 08:30:09 följande:
    Min son utreddes för autism i våras men uppfyllda inte alla kriterier för en diagnos. Han förändrades väldigt mycket under våren och fick nu diagnosen språkstörning och förmodligen kommer han även få en tilläggsdiagnos då han har svårt med impulser och fokus. Vi går hos logoped men utvecklingen går långsamt framåt. Utomstående har svårt att förstå honom och vi kanske förstår 40% av vad han säger. Dock älskar han nu mera att prata vilket är väldigt positivt. 
    Hur har er dotter det med kompisar? Har hon kompisar utanför förskolan?
    Hon har en kompis här på gatan som hon leker mycket med. Annars är det mest på förskolan. Hon har en hel del kusiner också som hon gärna leker med. Hon tror att alla barn är hennes kompisar så hon har inte så svårt att ta kontakt. Så ibland när vi är på Leos lekland och hon har hittat någon annan att leka med än sin lillebror så kan jag få lov att gå in och förklara på den barns nivå lite hur hon fungerar med att hon kanske inte svarar på frågor som de ställer då hon har svårt att förstå vad det är de vill. Men oftast så leker de bara vidare. Leos lekland har hjälpt oss mycket med träna språk och sen såklart att hon behöver göra sig av med energi. 
    När han pratar och ni hör vad han säger men att han uttalar det lite fel så upprepa bara det han säger men rätt. Ni ska inte tillrätta visa han då han kan sluta sig mer och inte vilja prata mer. 
    Använder ni TAKK eller bildstöd?
  • Äldre 21 Dec 04:29
    #12
    Saral92 skrev 2018-12-20 12:32:39 följande:
    Min son har inga problem att ta kontakt om det är lite barn är det mycket barn blir han tillbaka dragen. tyvärr har han svårt att läsa av det andra barnet då dem ofta inte vill va med honom med han fortsätter gå efter. Ja det gör vi ofta, men tyvärr kanske vi bara förstår 1-2ord av hela meningen men ofta det ordet som gör att man kan koppla vad han pratar om. Vi har försökt med både och men hittils har han inte svarat på det mer än snappat upp något enstaka och bilderna tycker han inte om att titta på. Däremot schema för påklädning och så funkar med hjälp av bilder, däremot tar det extremt lång tid så det slutar oftast med att vi gör det åt honom i veckorna. (dumt av oss, men stressen gör sitt ibland)
    Okej, men försök att satsa på bildstöd och försök få förskolan att använda det också. Det tar minst 3 veckors intensiv träning för att få in en ny rutin och ett nytt hjälpmedel som detta faktiskt är. Börja med saker som han verkligen älskar. Som bara ett ex kanske en bild på en glass. Bara så att han kommer igång och förstår att det kan hjälpa han att kommunicera. Sen det absolut viktigaste att förstärka det som han gjort bra. Överdriv din mimik om hur glad du är att han gjorde "rätt". Det ska vara roligt att kommunicera. 
  • Äldre 21 Dec 21:32
    #16
    Saral92 skrev 2018-12-21 10:16:51 följande:
    Ja vi har börjat köra spel med ord träning just för att locka fram det roliga i att "träna". Vi får kanske göra ett nytt försök med bildstöd.
    Det låter som en bra plan och det kan kännas tufft ett tag men det kommer verkligen att vara värt det i slutänden. 
Svar på tråden Språkstörning någon med erfarenhet?