• Äldre 21 Dec 05:28
    143 visningar
    4 svar
    4
    143

    Mediciner bipolär typ 2 illamående

    Har ett längre tag behandlats med lamotrigin för min bipolaritet men har fått sänka dosen flera gånger då jag blivit så illamående och även kräkts av dem. Har haft upp till 200mg. 
    Nu för en vecka sedan så skulle jag sänka ytterligare alltså ner på 50mg och sen blev jag insatt på abillify 5mg men första dagen kräktes jag sen illamående de andra 2 dagarna. Ringde till öppenvårdspsyk och de satt ut abillifyen och sen har jag slutat med lamotriginen då även denna lilla dosen har gjort mig illamående. Så nu har jag endast 60mg cymbalta. 
    Har pratat med läkaren men han verkade inte fatta hur allvarligt illamående jag blir av medicinerna. Men känner även att jag måste ta någon medicin.

    Allt detta har resulterat i hypomani just nu. sover knappt, städar, rensar, renoverar..... Jobbar natt, har två småbarn och livet ska gå ihop. 

    Någon som varit med om liknande illamående och har någon annan medicinering?

    Ni får ursäkta om jag skrivit rörigt nu men hjärnan fungerar inte som den ska nu. Det är bara att fråga om det är  något som är oklart. 

  • Svar på tråden Mediciner bipolär typ 2 illamående
  • Äldre 21 Dec 21:29
    #2
    Maskinverket skrev 2018-12-21 05:33:16 följande:

    Äter du litium?


    Nej och varken jag eller läkaren har velat ta det som nästa medicin men det verkar nästan som att det blir den men vill egentligen inte. 
    Äter du den?
  • Äldre 21 Dec 23:10
    #4
    Maskinverket skrev 2018-12-21 22:59:16 följande:
    Lite nyfiken på hur detta kommer sig då litiumbehandling tillsammans med antiepileptika tycks vara den standardiserade behandlingsmetoden vid bipolär sjukdom.
    Äter du den?
    Nej, jag super och tar amfetamin.
    Beror på hur intensivt ditt beteende är men verkar vara olika för olika läkare vad de föredrar att sätta in. 
    Läste min journal i morse och där stod de att de satt in lamotregin som deras riktlinjer säger att de ska göra. 
Svar på tråden Mediciner bipolär typ 2 illamående