• Äldre 22 Dec 19:02
    593 visningar
    20 svar
    20
    593

    Tvillingar och namn

    Hej! Väntar tvillingar, en av varje kön :) undrar vad ni tycker om dessa namn och vilka som passar bäst tillsammans? Finns det något namn ni verkligen inte gillar och vilket är finast enligt er? Tacksam för svar, vi har kört fast!

    Tjejnamn: Adela, Thea, Mika, Elle, Kendra, Nadine, Nell, Gabriella och Ines

    Killnamn: Aksel, Caesar, Elias, Khalil, Marius, Marcus, Jimin och Samir

  • Svar på tråden Tvillingar och namn
  • Anonym (Anony­m)
    Äldre 22 Dec 19:09
    #1
    +1
    thea11 skrev 2018-12-22 19:02:17 följande:

    Hej! Väntar tvillingar, en av varje kön :) undrar vad ni tycker om dessa namn och vilka som passar bäst tillsammans? Finns det något namn ni verkligen inte gillar och vilket är finast enligt er? Tacksam för svar, vi har kört fast!

    Tjejnamn: Adela, Thea, Mika, Elle, Kendra, Nadine, Nell, Gabriella och Ines

    Killnamn: Aksel, Caesar, Elias, Khalil, Marius, Marcus, Jimin och Samir


    Det beror lite på er etniska bakgrund. Det blir lite fel om man som "helsvensk" döper sitt barn till Khalil, Jimin eller Samir.
  • Äldre 22 Dec 19:14
    #2
    Anonym (Anonym) skrev 2018-12-22 19:09:09 följande:

    Det beror lite på er etniska bakgrund. Det blir lite fel om man som "helsvensk" döper sitt barn till Khalil, Jimin eller Samir.


    Jag är norsk, min man från mellanöstern men han växte upp i Sydkorea. Vi har båda bott i Sverige i nästan 10 år :)
  • Anonym (Anony­m)
    Äldre 22 Dec 19:17
    #3
    thea11 skrev 2018-12-22 19:14:26 följande:
    Jag är norsk, min man från mellanöstern men han växte upp i Sydkorea. Vi har båda bott i Sverige i nästan 10 år :)
    I så fall skulle jag säga att det enda som jag vänder mig helt mot är Caesar. Dels är det lite väl pretentiöst, dels är det en titel och inte ett namn i grunden, men mest det första.

    Tips: Döp inte ungarna med samma initialer, låt dem få vara sina egna individer fast de är tvillingar. De kommer att ha jättestarka band ändå.
  • Anonym (Anony­m)
    Äldre 22 Dec 19:18
    #4

    Jo, en sak till. Fundera på hur namnen låter när man uttalar dem på svenska, låter det lite b så bör man avstå.

  • Anonym (Anony­m)
    Äldre 22 Dec 19:19
    #5

    Och naturligtvis måste ni fundera på hur man kan göra narr av namnen. Ingen vill bli mobbad pga sitt namn.

  • Äldre 22 Dec 19:32
    #6

    Elias och Adela (eller Ines).

  • k91
    Äldre 22 Dec 19:36
    #7

    Jag tycker Caesar och Elle!

  • Anonym (Hej)
    Äldre 22 Dec 20:49
    #8

    Jag står inte bakom det jag skriver nu, utan tänker bara högt kring det jag möter i min vardag.

    Mina syskon o jag har alla typiskt arabiska namn, och livet blir absolut inte lättare i Sverige när man heter saker i stil med Khalil. Det är svårare att få jobb och bostad, man får kämpa mer för betygen etc.

    Så gör er son inte den otjänsten att döpa honom till det - även fast jag tycker det är ett jättevackert namn. Rasismen och diskrimineringen är så stor i Sverige.

  • Anonym (A)
    Äldre 22 Dec 20:56
    #9
    +1

    Kendra och Nell gillar jag inte. Resten är ok. Thea, Ines och Elle gillar jag bäst men Elle känns lite väl kort när man uttalar det. 

    Khalil, Jimin, Samir, Caesar = NEJ, usch. Fula namn. Är inte överdrivet förtjust i något av pojknamnen men Aksel, Marcus och Elias är ok. 

    Skulle nog valt Thea eller Ines & Aksel. 

  • Anonym (E)
    Äldre 22 Dec 20:56
    #10
    thea11 skrev 2018-12-22 19:02:17 följande:

    Hej! Väntar tvillingar, en av varje kön :) undrar vad ni tycker om dessa namn och vilka som passar bäst tillsammans? Finns det något namn ni verkligen inte gillar och vilket är finast enligt er? Tacksam för svar, vi har kört fast!

    Tjejnamn: Adela, Thea, Mika, Elle, Kendra, Nadine, Nell, Gabriella och Ines

    Killnamn: Aksel, Caesar, Elias, Khalil, Marius, Marcus, Jimin och Samir


    Av tjejnamnen gillar jag alla utom Kendra, associerar till hon playboytjejen som var ihop med Hugh Hefner.

    Håller med det ovanstående skriver, gör barnen en tjänst och välj namn som smälter in. Varför stava det Aksel när Axel funkar lika bra och kommer att bespara sonen mycket krångel, i alla fall om ni planerar att bo i Sverige.

    Av era förslag skulle jag välja Elias & Thea. Axel är också fint men förutsatt att det stavas på det sättet.
  • Anonym (Tomte­mor)
    Äldre 22 Dec 20:58
    #11

    Ines och Axel.
    Inte på några villkor Aksel!!!

  • Anonym (I)
    Äldre 22 Dec 21:02
    #12
    +1

    Ines, Nadine och Elias är jättefina. Resten, nej.

    Och snälla inte Marcus om din partner är från Mellanöstern, det enda folk kommer höra är fitta. Sorry om det lät grovt men just så grovt är det.

  • Äldre 23 Dec 07:14
    #13
    +1

    Av flicknamen tycker jag om Gabriella och Ines. Thea okej, men sött. Av pojknamnen är Axel(inte med ks i Sverige även om du har norsk bakgrund, det blur bars krångel med en exotisk stavning av ett av våra vanligaste och enklaste pojknamn). Elias och Marcus okej.

    Gällande kombo så skulle jag välja namn som har något gemensamt (exempelvis stil), men samtidigt är olika(typ olika längd).


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (Fina namn)
    Äldre 23 Dec 19:17
    #14
    +1

    Jag tycker

    Nadine eller Gabriella och Elias.

    Ines och Aksel.

  • Anonym (Sara)
    Äldre 23 Dec 19:30
    #15
    +1

    Tycker Gabrielle är fint. Gillar inte Gabriella.

    Och Caesar och Khalil och Samir är ju hemska. Speciellt de två första. Axel är fint.

  • Anonym (Sara)
    Äldre 23 Dec 19:31
    #16
    +1
    Anonym (Sara) skrev 2018-12-23 19:30:19 följande:

    Tycker Gabrielle är fint. Gillar inte Gabriella.

    Och Caesar och Khalil och Samir är ju hemska. Speciellt de två första. Axel är fint.


    Ja, just det. Jimin (?) är riktigt gräsligt det också. Låter som någon tecknad barnfigur.
  • Äldre 30 Dec 01:16
    #17
    +1
    thea11 skrev 2018-12-22 19:02:17 följande:

    Hej! Väntar tvillingar, en av varje kön :) undrar vad ni tycker om dessa namn och vilka som passar bäst tillsammans? Finns det något namn ni verkligen inte gillar och vilket är finast enligt er? Tacksam för svar, vi har kört fast!

    Tjejnamn: Adela, Thea, Mika, Elle, Kendra, Nadine, Nell, Gabriella och Ines

    Killnamn: Aksel, Caesar, Elias, Khalil, Marius, Marcus, Jimin och Samir


    Gabriella och Elias låter bäst ihop. De liknar varandra, men är ej för lika så det blir typ "Piff o Puff".

    Eftersom ni har så internationella bakgrunder, så skulle jag sikta på namn som är mer internationella är regionala. Så det är min röst.

    Grattis till tvillingarna btw.
  • welsa
    Äldre 23 Jan 22:59
    #18
    +1

    Gabriella tycker jag ni ska välja till flickan.

    Pojknamnen var inte så fina. Varför så många konstiga arabiska namn? Bor ni i något arabland? Skulle ändå välja typ Jacob eller Joseph då och inte sånt som Khalil ifall ni flyttar tillbaka.

  • Anonym (Lilly­)
    Äldre 23 Jan 23:17
    #19

    Jag tycker Ines och Samir är finast men jag får tyvärr hålla med Hej här så röstar därför på Ines och Elias.
    Aksel skulle jag uttala med betoningen på sista stavelsen, är det tänkt så eller är det samma namn som Axel?

  • Anonym (Lilly­)
    Äldre 23 Jan 23:19
    #20
    +1

    Ceasar blir ett jobbigt namn att bära för sonen om han inte blir väldigt framåt och självsäker btw

Svar på tråden Tvillingar och namn