Inlägg från: Jojjans |Visa alla inlägg
  • Jojjans

    Bf September 2019

    Anonym (E) skrev 2019-11-24 16:02:32 följande:

    Hej!

    Hur rullar allt på med era små?

    En fråga, hur gör ni med sömnen för era bebisar på dagarna? Styr bebisen det helt själv eller försöker ni få in något sovpass medvetet för bebisen? Alltså lägger hen ner när den verkar trött eller går ut och går med vagnen? Eller får det bli lite som det blir? Är vi iväg och gör en massa saker kan vår dotter sova ganska mycket i bilen, i vagnen osv.. men är vi bara hemma somnar hon väldigt sällan av sig själv?

    Skulle gärna höra hur ni tänker kring sömnen på dagen?


    Våran son behöver hjälp att komma ner i varv och somna inför varje sovstund. Han uppskattat inte vagnen och vi åker inte bil så det gäller för oss att hela tiden läsa av när han börjar vara trött och då gå runt och vagga och söva tills han somnar, sen får han ligga i famnen och sova så man kan vyssja honom lite om han går upp i lite ytligare sömn så han inte vaknar innan han sovit klart. Lägger vi ner honom själv vaknar han alltid inom 30 minuter.

    Men vi styr inte alls vilken tid han ska sova utan försöker läsa av när han börjar bli trött.
  • Jojjans
    Jojjans skrev 2019-11-24 21:22:54 följande:

    Våran son behöver hjälp att komma ner i varv och somna inför varje sovstund. Han uppskattat inte vagnen och vi åker inte bil så det gäller för oss att hela tiden läsa av när han börjar vara trött och då gå runt och vagga och söva tills han somnar, sen får han ligga i famnen och sova så man kan vyssja honom lite om han går upp i lite ytligare sömn så han inte vaknar innan han sovit klart. Lägger vi ner honom själv vaknar han alltid inom 30 minuter.

    Men vi styr inte alls vilken tid han ska sova utan försöker läsa av när han börjar bli trött.


    Jag menar alltså att han aldrig somnar av sig själv, men han behöver ju ändå sömnen både för att utvecklas och för att vara nöjd, så vi gör vad vi kan för att han ska sova så mycket som möjligt.
  • Jojjans
    September89 skrev 2019-11-27 16:55:00 följande:

    Jag tyckte att jag började se ett litet mönster i nattsömnen här ett tag då hon vaknade för första matningen mellan 4 och 5 och andra runt 6.30. Men vips så ändrades det och helt plötsligt kan hon äta vid 01, 02 och 03 under samma natt haha. Kanske har hon en period då hon växer mycket eller något som gör att hon vill äta mer. Eller så vill hon ha bröstet för trygghet mer nu när hon blir mer mottaglig för yttre intryck och har mer att bearbeta.

    Min sömn är i alla fall helt katastrof nu. Inte för att vi direkt har jobbiga nätter, vi har bebisen i sängen så jag tar bara fram bröstet halvt i sömnen och somnar om medan hon äter. Men jag kommer knappt in i någon djupsömn så återhämtningen blir ju jättedålig. Sov dåligt under graviditeten och började mäta sömnen runt mitten och redan då var djupsömnen väldigt dålig och nu känner jag att den långa bristen verkligen tar ut sin rätt. Denna vecka har varit extra dålig så jag är orimligt trött och har en konstant huvudvärk. Jag måste skriva upp exakt allt för jag kommer inte ihåg någonting och jag måste lägga nycklar, plånbok och allt sånt på exakt samma ställe hela tiden för annars har jag ingen aning om var de är osv. Känner att tröttheten verkligen påverkar mitt liv nu. Känns jobbigt då det är så mycket man vill hinna med tre barn men försöker vila så mycket jag kan för att få ordning på dagarna. Man har ju inga förväntningar om 8 timmars ostörd sömn de närmsta åren men mer djupsömn hoppas jag i alla fall att jag kan få snart. Läste att man ska ha absolut minst 2 timmar per dygn men att vuxna ofta har 3-4 timmar. Jag har 1-1,5 timme under en riktigt, riktigt bra natt men oftast under 1 timme enligt min mätning. Denna vecka har jag haft 20-30 minuter.

    Blev långt om min sömn nu haha. Behövde nog skriva av mig lite för idag är min trötthet det enda jag kan tänka på!

    Tycker ändå att bebisens sömn är rätt bra. Har ingen önskan om att en så liten ska somna själv i egen säng/eget rum varken dagtid eller kväll utan vill gärna ha henne där jag är även om hon sover. Dock hade det varit skönt om hon inte vaknade så fort man inte ligger bredvid eller håller i henne. Tricket med vetekudden har vi testat några gånger och det funkar ibland. Nu när hon är 3 månader känns det som att det är dags att ge henne lite tydligare kvällsrutiner mer än ny blöja och pyjamas. Har dock inte riktigt landat i hur de ska se ut än.

    Väldigt mycket som kretsar kring sömn när man har så pass små bebisar som vi här i tråden haha.


    Det låter som att du har det lite tufft just nu, glöm inte att det går över! Våran lilla kille sover likt er bebis, men jag ock sambon brukar turas om att han honom liggandes bredvid oss i sängen, för jag märker stt jag sover lite tyngre när jag kan vända mig fritt och inte är ansvarig för honom i ett par timmar.

    Jag blir också nyfiken på hur du mäter djupsömnen?
  • Jojjans
    September89 skrev 2019-11-27 19:39:55 följande:

    Ja, det är det man får tänka på, att det snart blir bättre!

    Jag använder fitbit som mäter sömnen så det är såklart inte 100% men man får ju ett hum i alla fall.

    Har inte tänkt på om det blivit bättre då hon sovit i babynestet, måste vara uppmärksam på det nästa gång för isf kan ju min man sova med henne ibland. Har mest tänkt att det är smidigt att hon sover vid mig eftersom jag har maten. Han brukar ta henne om hon vaknar och behöver ny blöja eller något annat än mat men det händer väldigt sällan nu.


    Fitbit, är det en app?

    Vi kör liknande, dom timmarna han äter som oftast (01-05) sover han hos mig, men sen på morgonen brukar han bajsa och stöka lite så då är han med sin pappa mer.

    När han var prematur fortfarande (och sondmatades) så sov han i ett bedside crib och så turades vi om att sova på den sidan sängen. Den som låg närmst var ansvarig för att stötta honom om han vaknade. Då märkte jag hur stor skillnad det var på hur lätt jag vaknade av hans gnyende beroende på om jag hade ansvar eller inte.
  • Jojjans
    Ourlittlesecret skrev 2019-11-29 07:15:09 följande:

    Hej! Vet inte om ni minns mig, men tänkte jag skulle kika in och gratta er alla till era små underverk!

    Jag lever men de e knappt, saknar min Axel så de gör ont. Men de måste gå framåt på nått sätt om inte annat än så för hans skull.

    All lycka till er ??


    Ååå hej, såklart minns vi! Hoppas ni tar er framåt dag för dag, och att det finns ljusglimtar emellanåt. Jag vet inte vad ni går igenom just nu, kan bara jämföra med mitt sena missfall som höll på att få mig att gå under.

    Det är lätt att glömma bort hur lyckligt lottade vi är som sitter här med våra bebisar och pratar om hur tufft vi har det. Det ger en perspektiv och ödmjukhet inför livet.

    All styrka till er! Saknaden måste vara fruktansvärd
  • Jojjans
    September89 skrev 2019-11-28 22:28:43 följande:

    Det är en aktivitetsklocka :)

    Låter som att ni har väldigt bra uppdelning! Vår bebis vaknar typ bara när hon vill äta just nu. Förut kunde hon bajsa på natten eller bara ligga och böka och då kunde min man ta henne. Han vaknade vid varje amning i början och satt redo att hjälpa till haha! Så jag sa till honom att han får fortsätta sova vid matningen och då slutade han vakna så det var nog samma för honom, att han kunde sova igenom mer när han visste att jag tog henne och inte behövde hans hjälp (jag snittades så första dygnen kunde han behöva hjälpa till vid amning när jag skulle förflytta mig i sängen). Nu är det mest kvällarna vi turas om ifall hon är gnällig och har svårt att komma till ro. Så vi har ju ändå haft bra nätter på så vis att hon inte vaknar och bara är ledsen eller så.

    I natt fick jag i alla fall lite bättre sömnkvalite och det kändes verkligen på morgonen. Jag orkade upp för att lämna mellersta barnet i skolan och har orkat med dagen så det har känts otroligt skönt!


    Ja vi har bestämt att jag (av naturliga skäl) är amningsansvarig men att sambon är bajsansvarig hehe, så att inte jag får ta alla smällar av oplanerade behov hos bebisen.

    Vi har hållt på med EC/babypottning från start, vilket har hjälpt bebisens mage enormt mycket. Han har haft så ont i magen av järntillskottet han får, mycket gaser och körig mage osv. Ofta ligger han och kämpar lääänge innan han bajsar. Men sen vi började grodhålla honom över handfatet på minsta signal och även på rutin efter mat/sömn så rullar allt med magen på så mycket bättre och vi har fått en gladare bebis. Som bonus så byter vi typ 2 bajsblöjor i veckan och resterande hamnar i handfat/toaletten (4-5 gånger om dagen).

    Han bajsar typ aldrig på nätterna, men ofta under tidig morgon. Så då får sambon gå upp och hålla honom för jag har så svårt att somna om ifall jag stiger upp. Amma kan jag ju praktiskt taget göra i sömnen.

    Men det där med djupsömn var intressant. Sover ju sällan mer än 2 timmar åt gången nånsin, och gissar på att det tar ett tag tills man kommer ner i djupsömn dessutom. Och sista månaderna i graviditeten sov även jag kasst, och sen kom han ju redan i mitten av aug så det har varit lång tid utan sömn nu. Men jag måste säga att jag nog vant mig lite och lider inte så mycket av det. Det var värst i början när jag pumpade+ammade+sondmatade var tredje timme. Då behövde vi båda vakna till ordentligt och sitta uppe i drygt 30 min, då höll vi på att gå sönder. Men jag önskar ändå såklart att han snart börjar sova lite längre sömnpass. Just nu ammar han mer sällan på dagarna men väldigt ofta på nätterna vilket han gärna får sluta med snart.
  • Jojjans
    September89 skrev 2019-12-01 15:30:05 följande:

    Vad spännande med bajsandet (haha vilken sjuk mening!), är orsaken att man gör så för att få ?rutin? på bajsandet och undvika magont eller finns det andra anledningar? Har ingen koll på EC alls.

    Vår bebis småbajsade hela tiden i början. Vi bytte typ 20 blöjor om dagen och det var alltid till bajs i, plus att det kom varje natt. Sedan ändrades det till bajs efter varje matning dagtid och nu är det någon gång om dagen.

    Jag kände mig nästan piggare i början då vi ställde klockan, vår bebis gick ner lite för mycket i början så vi ställde var tredje timme också och matade. Då blev jag mer vaken pga amningen var ny så satt upp och ammade med kuddar uppbullade bakom ryggen och under armen haha. Men nu är det som att det långvariga tar ut sin rätt. Var förvånad över hur pigg jag ändå var första veckorna men hade väl något hormonpåslag som gjorde att jag inte kände samma trötthet haha. Vår bebis kom 21/8 så fick också augustibarn, men inte lika tidigt som du. Kan tänka mig att det det var väldigt tufft för er med kanske mer oro pga prematur och långa uppvak på nätterna! Det är ju verkligen skillnad på att slänga fram en tutte och att behöva gå igenom flera olika moment på natten. Tufft också att båda var tvungna att vara vakna, då är ju båda i stort behov av avlastning för att få ?sova ikapp? sen.

    Jag har i alla fall lyckats få ett par bättre nätter med nästan 1 timmes djupsömn så har i alla fall fått vara människa lite grann. Det gör ändå mycket även om man skulle vilja ha mer sömn såklart.


    EC är väl ett västerländskt namn på något som praktiseras i många delar av världen. Förr och i länder där man inte använder blöjor är det så man tar hand om bebisens behov. Det bygger på att man lär sig tolka barnets signaler på nödighet (dom föds med en instinkt att signalera det till föräldrarna, men med hjälp av moderna blöjor vänjer vi dom av med det) och erbjuda en plats att göra ifrån sig på. I början får man grodhålla dem, men så fort dom kan sitta själva kan man introducera potta. Dels får man barn som tenderar att bli blöjfria tidigare, dels underlättar uppdragna knän tröja magar och det är såklart också mycket bättre för deras hud att slippa vått/bajs mot huden lika ofta. Sen är det också så häftigt att inse att man kan ha ett kommunikativt samspel mer bebisen långt tidigare än de pratar. Det finns massor att läsa, tipsar om hemsidan blöjfribebis.

    Våran bebi bajsade också konstant i början, och då var det ingen idé att potta. Men nu bajsar han alltid typ två gånger på morgonen, och så efter mat ibland under dagen. Det är jättetydligt när han börjar sprattla, krysta och veva med tungan att han är nödig, så då är det bara att snabbt få av blöjan :)

    Ja den där sjuka energin man hade i början har ju sinat nu... mer att man går runt i nån konstant dimma. Kanske därför jag inte känner mig trött, för att jag glömt hur det känns att vara pigg haha.

    Ja jag bar aldrig så orolig över att han var prematur, för det var aldrig nån fara med hans hälsa. Men nu i efterhand fattar man ju hur liten och skör han var. Allt var så otroligt omständigt för att han var så liten och svag i kroppen. Vi blev mer vårdpersonal än föräldrar i början.

    Vad skönt att du fått till lite mer djupsömn! Förhoppningsvis blir det mer och mer.
  • Jojjans
    Anonym (chockad!) skrev 2019-12-02 09:23:35 följande:

    Hur gamla är era barn nu och hur rörliga är dom? Stabilitet mm?


    Våran skrutt är 9,5 vecka korrigerat (16 veckor sen han föddes).

    Han var tidigt väldigt stark i nacken och lyfter den utan problem från magläge långa stunder. Följer han saker med blicken så vrider han hela överkroppen och huvudet för att se ordentligt när han ligger i famnen. Sitter han i knät kan han hålla huvudet och en liten del av bålen upprätt korta stunder, även om huvudet är väldigt vobbligt.

    Han har inte fått syn på sina händer än, men han har upptäckt att man kan känna på saker och att stoppa fingrarna i munnen och gegga runt med tungan är nu otroligt spännande!

    Han har också gett oss dom första leendena med ljud, nära på att det är skratt. Så underbart att höra!!
  • Jojjans

    Allt börjar äntligen kännas lite mer stabilt med bebis, och dagarna flyter på ganska smärtfritt för alla inblandade. Vi har haft en tuff period bakom oss där jag höll på att krascha, men tack vare att sambon varit hemma extra så har det stabiliserat sig.

    Men lagom när allt blivit bättre så har mensen kommit tillbaka! Inte en välkommen present på första advent. Jag helammar och hade räknat med att slippa den så länge jag gör det, men jag tycks vara en av dom få som får sin mens ändå, knappt 4 månader efter förlossningen.

  • Jojjans
    Anonym (chockad!) skrev 2019-12-12 12:02:27 följande:

    Så skoj att de börjar bli större nu och ser deras framsteg varje dag nästan! Jag tycker det är väldigt mysigt med bebisar såklart men roligare när de blir större och kan röra sig lite! :)

    Någon här som redan funderar på en till??? Låter det galet?! Mitt problem är min ålder så jag har inte så mkt tid att vinka på. Nån mer som vill ha tätt? 

    Det var ju min mans första barn och mitt tredje. Han är inte helt övertygad om en till så inväntar vad han känner och hur han ställer sig till det. Hur tänker ni?


    Jag har hela tiden haft syskon i åtanke då detta var första barnet och jag strax fyller 34. Men första tiden med sonen gjorde mig skräckslagen, hur fan ska man orka?? Men nu när allt blivit bättre och han är mer tillfreds och glad så kommer tankarna tillbaka. Jag blev arbetslös under graviditeten så jag vill gärna ha så tätt att jag kan behålla samma SGI. Men jag drömmer också om fler än två barn så det är ytterligare en anledning att inte låta tiden rinna iväg. Sambon är dock tveksam till 3 eller fler så vi får se...

    Först blev jag besviken att jag fick tillbaka mensen så snabbt, men med tanke på planeringen så är det bra eftersom jag tänkte långtidsamma vilket annars hade kunnat skjuta upp syskonförsöken.

    Jag vill nog ha runt 2 år mellan barnen, men det betyder ju att jag måste bli gravid igen inom ett är. Herregud haha. Hur tänker du? Hur gammal är du?

    Jag hade iallafall otroligt lätt att bli gravid så jag förväntar mig att kunna styra planeringen rätt bra (3 graviditeter på 5 försök. 2 missfall och 1 bebis).
  • Jojjans

    Bebisen här har nu passerat 6 kg och 60 cm, och blir 3 månader korrigerat på julafton. Just nu tycks han vara inne i det tredje utvecklingssprånget så han är mycket mer svårsövd igen, men i övrigt hur glad och nöjd som helst. Väldigt pigg och vaken och uppmärksam, älskar att få ligga naken och sprattla som sjutton, väldigt frustrerad över att inte kunna förflytta sig skälvr han ligger på mage nu :)

    Jag och min sambo är inte särskilt pryda av oss, så vi har lyckats få till det några gånger trots att vi samsover med bebis. Men jag har haft lite ont i ärret efter min bristning så det dröjde ett tag. Men även när vi inte har sex är vi väldigt kramiga och nära varandra. När man märker hur lugn det gör bevisen med närhet och kroppskontakt så förstår man hur viktigt det är för människor att vara nära varandra för attmå bra.

  • Jojjans
    Miichaella skrev 2019-12-18 13:00:00 följande:

    Vi har försökt ha sex två gånger men jag har en ärrvävnad som gör att det gör för ont. Försöker massera på det stället och ska tillbaka till mvc om några veckor. Känns väldigt tråkigt och är lite orolig för att det kommer dröja länge innan det går. Bebis har legat i sin bedsidecrib samtidigt med whitenoise och så har jag lagt kuddar så vi inte ser honom, haha.


    Jag blev också rekommenderad att massera, gärna med någon olja. Har använt bivaxsalva dagligen tills det blev bättre. Men det känns ändå under sex att allt är lite stramt och tight.

    Låter iallafall som att ni hittat ett bra sätt att koppla bort bebisen för en stund ;)

    Hoppas ni alla får en fin jul med god mat och lite avlastning av nära och kära!
  • Jojjans
    Anonym (E) skrev 2019-12-20 17:28:41 följande:

    Jag igen som skrev inlägget ovan. Testade att ha henne i selen idag när hon skulle sova, jag märker när hon börjar bli trött och försökte då gunga henne lite när hon låg i selen, hon började gråta/gnälla. Men absolut inte gallskrik, vrider och vänder på huvudet men tillslut fick jag henne att somna i selen. Jag är verkligen emot allt det här med att skrika sig till söms och att de tillslut vet att ingen kommer ändå trots att jag skriker. Men när jag har henne i sele eller exempelvis ligger bredvid henne i sängen och guppar på rumpan eller har henne i famnen, gör det något att hon gråter då? (Förstå mig rätt) känner hon ändå sig ?övergiven?, jag ligger/finns ju verkligen alldeles intill eller har henne på bröstet. Så hon är ju aldrig själv. Hänger ni med på hur jag tänker? Är det ?farligt? att hon gråter om jag verkligen är precis intill henne tills hon somnar? För tar jag upp henne över axeln slutar hon gråta.. men vet ju att det är trött hon är och därför hon gråter. Sorry för rörigt inlägg men hoppas ni hänger med i mina Tankar.. behöver lite tips och råd


    Det är svårt att söva våran också utan att han först gråter, han har svårt att komma ner i varv så ofta måste jsg lura honom både att äta och sova på dagarna. Jag tänker att det absolut inte är samma sak när dom behöver gråta i famnen som att ligga ensamma. Tycker dock det är svårare med vagnen, det klarar jag inte av.

    Vi söver alltid i famnen på dagarna, och sen får han sova klart i famnen. Man måste stå upp och söva, lägger honom på tvärsen över mig med magen mot min mage, och skumpar skumpar skumpar. Ofta protesterar han först. När han sover djupt kan jag sätta mig ner och ta det lugnt men absolut inte lägga ifrån mig honom. Det går att söva i bärsjal/sele med. Men det tar mycket längre tid och han är mer missnöjd då. Vagnen avskyr han så det orkar jag sällan försöka.

    Ofta amningsvägrat han också om han redan blivit ledsen. Kastar sig bakåt och tar i te bröstet.

    Det jag märkt sista veckorna är att det går bättre att amma innan han hunnit bli hungrig. Samma med sömnen, att försöka börja hjälpa honom att varva ner innan han börjar bli trött. Ofta är han mest svårsövd när jag redan märkt att han hunnit bli kinkig, då är det ibland för sent.
  • Jojjans

    Våran lilla kille blir 4 månader korrigerat till helgen. Han är väldigt viljestark och blir lätt uttråkad. Vill gärna vara nära och bli underhållen hela tiden. Men han är extremt nyfiken, pigg och aktiv. håller koll på allt omkring honom men också väldigt lättväckt och lättstörd när han ammas tex.

    Han brukar somna runt 20 och ammar sen typ 4-5 gånger under natten innan vi går upp runt 8. Han sover bredvid mig i sängen, annars skulle vi inte få sova en blund. Ibland behöver han ligga i min famn för att över huvud taget komma till ro. Jag tänker att han mår bra av att få den närhet han efterfrågar så jag skulle aldrig försöka träna bort det utan tar det i hans takt.

    Han är stark i nacken och lyfter sig högt, men gillar inte att ligga ensam för länge. Han börjar kunna sitta bra med stöd och drar sig upp till sittandes och sen stående om man håller hans händer. Han älskar att stå och hoppa!

    Mat känns långt bort för oss. Dels fungerar amningen så bra, men som jag förstått det är det smaksensationer man ger från 4 mån, inte portioner, så vi väntar gärna för att vara rädda om hans lilla mage. Men jag ser fram emot att börja erbjuda slick på fingret, för han är väldigt nyfiken på allt när vi äter :)

    Vi pratar också om syskon, vill ha så glest som möjligt utan att förlora min SGI (bytte jobb under graviditeten).

    GRATTIS till nytt septemberpyre!

  • Jojjans
    Fjiorgyn skrev 2020-01-22 23:49:47 följande:

    Min lilla stora (70cm och 9kg tung!!!) pojke blir 4 mån på måndag och han kämpar på! Han har varit väldigt stark i nacken sedan födelsen men har en favoritsida så han har också fått en sne huvudform, vilket det är väldigt mycket fokus på nu att "rätta till". Han har dock noll intresse att försöka vända på sig men går gärna upp i brygga och skjuter ifrån. Försöka åla sig framåt kämpar han också med, fy vad det är trist att ligga stilla! Och otroligt grinig så fort han inte får uppmärksamhet, så här är det aktivering varje vaken stund med honom (helst vill han upp och stå), babygymet har han tröttnat på rejält och skriker bara man närmar sig det xD

    Mat är även långt bort från oss för tillfället då han ska utredas för mjölkproteinallergi först. Däremot har vi fått in en rätt skön rutin för natten. Han nattas vid 19, får mat halvt sovandes när jag går och lägger mig vid 22-23tiden. Sedan vaknar han vid 4 och vill ha mat för att sedan vid 6-7 vakna för dagen. Han sover dock i vår säng eftersom han sover väldigt dåligt själv.


    Hur har ni lyckats få till kvällsrutinen? Har ni behövt jobba hårt för att få honom att sova själv fram tills du går och lägger dig? Låter ljuvligt med så långa sovpass, här är sömnen så himla stökig just nu.
  • Jojjans
    Fjiorgyn skrev 2020-01-23 11:57:13 följande:

    Han var otrolig strulig förut, sov bara någon timme i sträck under hela dygnet, 3 om vi hade tur. Det som hjälpte oss främst var att ha helt fasta sovrutiner även på dagen. I början var det väldigt jobbigt att få till rutinerna, han vägrade sova och han vaknade fortfarande på kvällen men vi var super noga med att alltid lägga han vid samma tid och inte plocka upp honom på kvällen utan isf bara ligga kvar med honom tills han somnade igen. Sen sover han i vår säng, vilket också ändrade en hel del på hans sömn till det bättre. Men sen blir själv nattningen olika vissa kvällar, ibland somnar han bara i min famn, ibland i babynestet, ibland i vagnen. Men nattningen sker ändå alltid i samma rum helt nersläkt och på samma tid. Kanske ska tillägga att jag inte ammar då jag inte alls fick hjälp på BB med det, vet inte om det kan ha någon inverkan att han inte har något bröst att söka närhet till.


    Låter som ni hade det precis som vi har det nu. Jag har försökt införa fasta sovtider på dagen, men det fungerar bara vissa dagar. Men på nätterna sover han i vår säng, det har han alltid gjort. Ibland sover han även PÅ mig och jag halvsitter.

    Vi nattar också ungefär samma tid varje kväll och det är ofta inget problem att söva honom, men det är svårt att över huvud taget lägga ner honom från famnen när han somnat, och om vi lyckas med det så vaknar han ändå ganska snabbt om han inte har hundkontakt med fötterna eller händerna.

    Vi har helammat sen start men han är inte intresserad av bröstet som mys, det är 10 minuter effektiv amning sen napp som gäller, så vet inte om det spelar in här heller...
  • Jojjans
    Anonym (E) skrev 2020-02-05 12:06:59 följande:

    Hej allihopa! Varit borta ett tag här ifrån!

    Kul att se hur det går för alla, här rullar allt på. Hon växer så det knackar!

    Nätterna fungerar bra för oss. Hon somnar runt 20 och vaknar vid 08. Äter 2-3 grr per natt och somnar om direkt. Däremot dagarna, hur får ni seriöst era barn att sova? Vagnen funkar ibland men kan inte alltid gå ut med den då vi bor krångligt med trappar osv. men testade igår att se hur länge hon orkade hålla igång. Hon var vaken i 5h, sen tvingade jag henne att sova..

    har kollat på det där sovschemat på rulla vagn. Där står det att bebisar som är 5 mån oftast sover 4 grr per dag och typ 3-4 h.. finns inte en chans att Min dotter sover så mycket eller ofta.. hur gör ni andra? Det här börjar bli sjukt jobbigt..


    Vi söver aktivt sonen 3-4 gånger under dagen beroende på hur han sovit under natten. Han somnar endast om man vaggar/skumpar honom i famnen, eller går med honom i sjal/sele. Fram tills för en vecka sen gick det aldrig att lägga ner honom om han somnat i famnen utan jag satt med honom i famnen då. I sele/sjal sover han bara så läge som man promenerar, när vi kommer hem vaknar han direkt när jag öppnar dörren.

    Ofta sover han runt 40 min varje gång han sover, har funkat ganska bra för oss att använda rulla vagns sovshema även om han sover mindre på nätterna och ganska korta stunder på dagarna. Men man får ju vara flexibel beroende på dagsform. Trixet här är att söva i tid, så att man inte missar hans sovtåg så han blir övertrött...
  • Jojjans
    Anonym (chockad!) skrev 2020-04-14 10:11:38 följande:

    Länge sedan man hörde av alla! Hur går det?

    Här är lillan drygt 7 månader och det är full fart!! Inte en lugn stund. Har senast veckorna kommit in i nån jättetråkig period dock där hon är väldigt gnällig, missnöjd, tjurig, kramsjuk och väldigt närhetstörstande. PÅ detta har hon också kommit in i den berömda "blyga" perioden då hon börjar gråta åt alla som tittar på henne typ haha haha

    Var på 7 mån kontroll för ca 2 v sedan och hennes fontanell är ihopväxt. Det var den redan vid 5 månader, tyvärr, så nu är vi lite nojiga. De sa att vi måste vara uppmärksamma på förändring på huvudform, beteende och utveckling, men svårt tycker jag. Nån annan vars barn är samma?


    Hej, lite sent svar men men.

    Vad läskigt att själv behöva bedöma angående fontanellen! När ska dom helst växa ihop annars då?

    Tycker allt verkligen blir roligare och roligare varje vecka! Jag har börjat inse att det nog var kolik sonen hade första tiden, och jag mådde fruktansvärt dåligt. Nu har allt vänt och det är underbart att vara med honom :)

    Han är nu precis över 7 månader korrigerat och så otroligt framåt, pigg och vaken. För 1,5 vecka sen började han krypa och nu ställer han sig upp mot precis alla möbler, inte en lugn stund, phu! Han älskar mat och får alltid sitta och plocka med egna bitar av vår mat när vi äter, mycket populärt.
  • Jojjans
    September89 skrev 2020-05-03 23:14:14 följande:

    Åh, jag tycker också att det bara blir roligare och roligare!

    Visst EC:ade ni er pojke? Hur har det gått? Vi har precis börjat med potta för vår tjej som nu är 8 månader. Till och med det är roligt haha! Vi kör inte stenhårt men när vi är hemma rutinpottar vi efter mat och sömn och försöker lära oss signalerna :)


    Ja det stämmer! Vi pottade mest för att han hade så ont i magen när han var liten, och sen han var 4 månader har vi inte bytt särskilt många bajsblöjor, några i månaden bara. Just nu försöker vi också börja potta för kiss, så nu går det inte åt så många blöjor per dag. Pottar typ en gång i timmen och efter varje amning och varje sovstund.

    Kul att ni börjat! Det är så himla härligt när kommunikationen funkar och dom små blir så nöjda när dom lyckas förmedla sina behov och få gehör :)

    Hur sover era små nu? Vi har en riktigt morgonpigg unge som ofta vaknar vid 5 vad vi än gör. Han har alltid sovit mindre än vad dom ska för åldern så nu har vi precis dragit ner till två sovstunder per dag, och hoppas det ska hjälpa lite.
  • Jojjans
    September89 skrev 2020-05-04 15:36:20 följande:

    Vad roligt att det funkar bra och att ni ser resultat :)

    Jag jobbar med barn och träffar jättemånga som har blöja till 4-årsåldern och har jobbigt med att gå på toalett/potta så vi har hela tiden sagt att vi ska börja vänja henne i god tid innan hon behöver klara det själv just för att det ska vara något som är självklart och inte svårt och läskigt. Nu känns det så himla spännande att vi får lära känna henne på ett nytt sätt genom att vara ännu mer uppmärksam och svara på hennes signaler. Vi är inte helt med på det ännu, speciellt när det gäller att kissa, men är förvånad över vilka framsteg vi ändå gjort på bara någon vecka. Och att bara rutin-potta ändå gett så mycket. Som sagt, till och med att öva på potta är roligt haha! Så fint att få ny kunskap om sin bebis.

    Vad gäller sömnen så känns det som att varje gång jag tror att jag vet något så ändras det haha! Ibland sover hon två gånger på en dag, ibland kan det vara fyra. Vissa dagar blir ena sovpasset typ 3 timmar och vissa dagar kortare tupplurar. Som sagt, det ändras så fort jag ser ett mönster. Nätterna brukar dock vara rätt bra. Hon sover med oss i sängen med fri tillgång till tutten under hela natten. Vi känner nog inte heller att sömnrutinerna måste vara så strikta utan hon drar sig i öronen när hon är trött och då rullar vi henne i vagnen eller lägger oss med henne i sängen och söver. Tänker att hon får sova när hon är trött helt enkelt eftersom det än så länge funkar bra med nattsömnen och vårt övriga liv. När det börjar bli dags för förskola och man måste vara vaken på speciella tider så får vi börja peta i det om det behövs.


    Tycker det känns sorgligt med barn som har blöja så sent, mest för att vi tar ifrån barnen en viss frihet men främst för miljön. Kul att ni gillar det iallafall!

    För oss har sömnrutinerna varit viktiga för att han ska sova tillräckligt. Eller, han har alltid fattar att det är natt på natten (vaknar bara för amning varannan vartredje timme) men på dagarna har vi behövt hålla på rutiner för att få det att funka. Vi är en väldigt kvällstrött familj, solngår upp tidigt, så det har också varit nödvändigt för att vi ska hinna sova. Men rutinerna är satta efter bebisens behov, det får styra. Vi samsover också och ammar fritt dygnet runt. Spjälsängen står orörd och vagnen sålde vi, han vägrar båda...
Svar på tråden Bf September 2019