• Äldre 29 Dec 20:43
    519 visningar
    6 svar
    6
    519

    Tackar nej till vännerna

    Jag är gravid och det är väldigt oplanerat och har egentligen inte bestämt om jag ska behålla eller inte...

    Men i och med graviditeten så har jag slutat dricka alkohol och det var i princip allt jag och mina vänner gjorde innan detta. Vi umgås såklart och chillar också men det var helgerna vi såg fram emot, att korka upp och gå ut och dansa och träffa nytt folk var livet liksom. Varje helg.

    Nu när jag blivit gravid så har dom fortfarande frågat om jag ska med ändå, men känner mig bara dum som bara skulle sitta och kolla på när dom dricker. Visst kan man ha kul utan alkohol men då ser jag gärna att alla jag umgås med är nyktra vid tillfället. Det är inte kul att vara med onyktra människor om man själv är nykter.

    Jag har tackat nej flera gånger nu, och speciellt nu i jul när man är ledig. Känns som att dom till slut inte kommer vilja vara med mig längre eftersom jag tackar nej så mycket.

    Vill bara inte vara gravid längre och få tillbaka mitt gamla liv... men vet inte om jag vill göra abort... ska det vara såhär?

  • Svar på tråden Tackar nej till vännerna
  • Äldre 29 Dec 21:01
    #1

    Låter som du är extremt oredo för barn om det är så viktigt att festa. Om dina vänner slutar umgås med dig för att du slutar festa är de skitvänner.

  • Anonym (Va)
    Äldre 29 Dec 21:40
    #2

    Alltså va?

    Ditt gamla liv får du aldrig tillbaka efter du fått barn. Att festa varje helg är rakt av uteslutet när man väljer att skaffa barn.

    Om du funderar på abort pga att du vill festa så tycker jag du ska göra det.

  • Äldre 29 Dec 22:27
    #3

    Jag antog att ni förstod att jag förstår vad ett barn innebär.

    Skrev tråden i hopp om att få tips eller råd men ni drog ärligt talat bara ner mig ännu mer.

  • Äldre 29 Dec 22:31
    #4
    Nellaaa skrev 2018-12-29 22:27:21 följande:

    Jag antog att ni förstod att jag förstår vad ett barn innebär.

    Skrev tråden i hopp om att få tips eller råd men ni drog ärligt talat bara ner mig ännu mer.


    Ber om ursäkt för att jag lät hård, det är dock ändå sant det jag sa. En abort är inte lätt att göra och jag fattar att du inte gör det lättvindigt. Det är mycket i din text som tyder på ansvarsfullt tänk också, men det är bara ledsamt att festandet är så viktigt för så många unga. Sen är jag bitter eftersom jag själv försökt bli gravid hur länge som helst. Ber om ursäkt för det.

    Vad är det som gör att du inte vill göra abort, och vad är det som gör att du överväger det?
  • Anonym (Mom)
    Äldre 29 Dec 22:55
    #5
    Nellaaa skrev 2018-12-29 20:43:45 följande:

    Jag är gravid och det är väldigt oplanerat och har egentligen inte bestämt om jag ska behålla eller inte...

    Men i och med graviditeten så har jag slutat dricka alkohol och det var i princip allt jag och mina vänner gjorde innan detta. Vi umgås såklart och chillar också men det var helgerna vi såg fram emot, att korka upp och gå ut och dansa och träffa nytt folk var livet liksom. Varje helg.

    Nu när jag blivit gravid så har dom fortfarande frågat om jag ska med ändå, men känner mig bara dum som bara skulle sitta och kolla på när dom dricker. Visst kan man ha kul utan alkohol men då ser jag gärna att alla jag umgås med är nyktra vid tillfället. Det är inte kul att vara med onyktra människor om man själv är nykter.

    Jag har tackat nej flera gånger nu, och speciellt nu i jul när man är ledig. Känns som att dom till slut inte kommer vilja vara med mig längre eftersom jag tackar nej så mycket.

    Vill bara inte vara gravid längre och få tillbaka mitt gamla liv... men vet inte om jag vill göra abort... ska det vara såhär?


    Jag hoppas du inte tar detta också som att jag vill ta ner dig, det vill jag inte.

    Men utifrån det du själv har skrivit då låter det inte som att du är redo för att skaffa barn just nu. Du saknar redan dina vänner och att gå ut och du vill ha tillbaka ditt tidigare liv. Som flera redan skrivit så blir livet aldrig detsamma igen efter att man har fått barn ich om man inte känner sig klar med sitt eget ungdomsliv med fest och frihet så borde man vänta med barn ett tag till.

    OM du väljer att behålla barnet så tycker jag ändå att det är en bra en idé att börja träffa dina vänner igen men utan alkohol såklart. Visst kan det kännas trist att inte kunna dricka, men så länge bebisen är kvar inne i magen så har du iaf fortfarande tid att träffa vänner och gå ut. När du har ett spädbarn kan du ju inte göra det överhuvudtaget så passa på nu.
  • Anonym (Numer­a nykter­ist)
    Äldre 30 Dec 00:11
    #6

    Folk har tråkig attityd tycker jag. Alkoholkulturen är en så sjukt stark kultur, framför allt bland unga. Jag slutade dricka när jag var 21 (ej pga graviditet) och det var det svåraste och bästa jag gjort. Jag förstår det som att du inte ser drickandet och festandet efter graviditeten som ett måste utan snarare att du vill behålla dina vänner trots förändringen?

    Att sitta och se andra fulla är dötråkigt. Det är svårt att förändra ett sätt att umgås,men det kan gå. Vet dina vänner om att du är gravid? Jag tänker att det finns två vägar att gå,men det bästa är nog en kombination.

    1. Berätta för dina vänner att du inte kommer dricka på ett tag (med eller utan förklaring). Säg att det känns tufft för dig att följa med på fest, framför allt nu i början (en del tycker att det är lättare att gå på såna tillfällen när man varit nykter ett tag. Inte jag). Säg att eftersom de betyder mycket för dig så vore det kul att hitta på nåt utan alkohol. Ge gärna förslag: bio, bowling, tacokväll med mysfilm osv. Detta kommer inte bara göra att det blir lättare nu, det kommer också att göra att ert umgänge rent praktiskt kan fortsätta även när barnet kommit och fester är svåra att gå på av andra skäl.

    2. Hitta nya vänner/nytt nätverk. Du kommer vara hjälpt av att umgås med andra med barn, och där är förhoppningsvis alkoholkonsumptionen inte lika viktig för umgänget. Kolla gravidgrupper med liknande bf, börja någon vattengympa eller yoga för gravida eller sök dig till något nytt intresse med en människor i andra livssituationer.

    Som sagt, båda dessa är väl bra. Om dina nuvarande vänner inte kan umgås utan alkohol är de inte hållbara vänner ändå. Men visst, de kan väl också behöva hjälp med idéer kring hur ni kan umgås på andra sätt.

    Lycka till med vänner och eventuell graviditet :)

Svar på tråden Tackar nej till vännerna