• Anonym (Cilla)

    Avliva morrande hund?

    Tycker ni man borde avliva en hund som morrar? Jag tycker det. Att två ganska små barn (ca 8-9 år) leker/retar hunden lite och hunden morrar åt det tyder på att hunden är aggressiv. Jag hade avlivat hunden om jag var ägaren.

  • Svar på tråden Avliva morrande hund?
  • Anonym (Säga ifrån)

    Så hunden ska bara finna sig i att bli retad? Klart den måste få säga ifrån.

  • legomum

    Man avlivar väl inte en hund som morrar. Familjen får ju anpassa sig så pass om man har en gammal hund som vill vara ifred att barnen inte får leka med/på hunden. De dagarna man kunde leka så fick då vara över.

  • Anonym (Cilla)
    Anonym (Säga ifrån) skrev 2019-01-08 13:34:40 följande:

    Så hunden ska bara finna sig i att bli retad? Klart den måste få säga ifrån.


    Barnen retas på skoj?
  • brallison
    Anonym (Cilla) skrev 2019-01-08 13:37:02 följande:
    Barnen retas på skoj?
    Och hur har du förklarart det till hunden?Obestämd Det är barn som ska låta hunden vara i fred istället av skylla på stackars hund.
  • Anonym (Cilla)

    Om hunden är familjevänlig borde den finna sig i att bli skojad/lekt/retad med ibland. Hunden skall inte morra. Alls. Sedan att vissa barn älskar att plinga på dörren för att höra hunden skälla är olyckligt men barn är barn och hunden har ingen rätt att göra barnen illa.

  • Anonym (A)

    Jag mobbar dig, men det gör inget för det är ju på skoj...

    Seriöst hur tänker folk.

  • Ignoramus

    Tror du hunden fattar det eller?

    En morrning är för övrigt ingenting annat än en hund som säger "sluta." Ingen har nånsin dött eller ens fått ett hårstrå krökt av en morrning. Däremot borde ju hundägarens barn lära sig hur man umgås med hundar snarast, innan varningen blir något värre. Men att avliva en hund som morrar?! Helt bisarr - och i ärlighetens namn sjuk - tanke. Det är ju en väldigt FREDLIG signal.


    Anonym (Cilla) skrev 2019-01-08 13:37:02 följande:

    Barnen retas på skoj?


  • Miva

    Absolut inte, hunden morrar för den inte vill/känner sig trängd. Bra att den morrar och inte biter, då hade det varit ett problem. Lär BARNEN vett och etikett istället, man retar INTE djur, inte ens på skoj. Djuret har inte gjort fel, men föräldrarna som inte ser till att barnen sköter sig!

  • Ignoramus

    Jaha! Och om barnen också är en del av familjekonstellationen får de finna sig i att bli bitna ibland. Herregud, en hund är en levande varelse med känslor och den ska respekteras. Lika lite som hunden har rätt att göra barnen illa, har barnen rätt att reta hunden. Jag får fan svindel när jag tänker på hur många fina hundar som har avlivats för att ägarna varit helt dumma i huvudet. Morrningar är bra! Det är en jävligt tydlig signal även för de som inte kan läsa av hundens övriga språk överhuvudtaget.


    Anonym (Cilla) skrev 2019-01-08 13:41:07 följande:

    Om hunden är familjevänlig borde den finna sig i att bli skojad/lekt/retad med ibland. Hunden skall inte morra. Alls. Sedan att vissa barn älskar att plinga på dörren för att höra hunden skälla är olyckligt men barn är barn och hunden har ingen rätt att göra barnen illa.


  • Liberté
    Anonym (Cilla) skrev 2019-01-08 13:41:07 följande:

    Om hunden är familjevänlig borde den finna sig i att bli skojad/lekt/retad med ibland. Hunden skall inte morra. Alls. Sedan att vissa barn älskar att plinga på dörren för att höra hunden skälla är olyckligt men barn är barn och hunden har ingen rätt att göra barnen illa.


    Du har en skev uppfattning om hundar. Hunden säger att den inte vill, den morrar vilket innebär att den inte vill.

    En hund kan vara familjevänlig men fortfarande inte vilja bli retad / skojade och allmänt trakasserad.

    Har den inte ens naffsat så är det en snäll hund.

    Hade den varit aggresiv hade dina barn blivit bitna rätt omgående efter morrningen om den ens hade brytt sig om detta. Det hade varit blottade tänder, öron bakåt, kanske en varning sen hade ungen blivit biten.

    Uppfostra dina psykopau ungar för dagen de beter sig som de gör mot en hund som inte är snäll kommer de få en tripp till ett sjukhus. Hunden gör inget fel utan endast dina barn. De stressar djuret och visar det ingen respekt alls.
Svar på tråden Avliva morrande hund?