• Anonym (Viola­)
    Äldre 10 Jan 00:41
    826 visningar
    53 svar
    -2
    53
    826

    Jag vill döpa min dotter efter min farmor, men farmor tycker att jag är helt tossig!

    Hej!

    Jag har ett problem. Ett i-landsproblem, absolut, men det är ändå ett problem som grämer mig.

    Jag är gravid i 6:e månaden och väntar en tös. Jag har alltid sagt att om jag får en dotter så ska hon heta Viola, precis som min farmor. Jag har sagt det under alla år jag kan minnas och min farmor har hört det fleeeera gånger och alltid svarat typ ?du är så go du?, osv. Så jag har trott att hon uppskattat det.

    Nu är jag 16 år och som sagt gravid så nu är vi ju där - jag ska få min lilla Viola, döpt efter min älskade farmor. MEN nu säger farmor plötsligt ?nääähä, inte ska hon väl ha ett kärringanamn? Neeeej, nej! Du är allt lite tossig du?.

    Och nej, min farmor är inte senil eller särskilt gammal till sinnet. Hon är 77 år snart och klar i knoppen. Jag har även påmint henne om att jag ju alltid sagt ?får jag en dotter ska jag döpa henne efter dig, farmor!? och det minns hon, men säger att det trodde hon ju bara var något jag sa för att jag trodde att det skulle glädja henne.

    Nu är jag jättekluven. Jag menar, min dotter har hetat Viola sedan jag var typ tre år! Ja, i fantasin alltså. Och nu är den fantasin verklig, men nu vet jag inte vad jag ska känna.

    Jag gillar äldre namn överlag (jag är 90-talist så det tillhör väl min generation vad jag förstått), men jag har ALLTID älskat namnet Viola! Inte bara för att min farmor heter så, utan för att jag bara älskar namnet.

    Men kan jag döpa min dotter till Viola fast farmor misstycker?

    Farmor tycker inte att jag ska ta ett ?käringanamn? (hennes uttryck) alls. Hon berättade om en grannflicka i huset hon bor i som hade en kompis eller kusin eller vad det var över på besök som hette Glimma och min farmor tyckte att det var SÅÅÅÅ fint!

    Jag känner bara alltså va!? Glimma? Det är inte ens ett namn!!!

    Min mormor, som är några år yngre än farmor, tycker även hon att min dotter ska få ett namn som ligger i hennes tid. Men GLIMMA ligger väl för fan inte i tiden??? Hur många heter så??? Ingen typ! Mormor tycker att Tindra är fint. Alltså tindra och

    Glimma vad är det för namn??? Tindra går väl an kanske, men jag förstår inte vad de har emot äldre namn!?

    Både farfar och morfar är på min sida. Eller nästan. De tycker att hon kan heta Emma eller Maria, men det hete min mammas jämnåriga så det blir jättefel.

    Jag vet inte vad jag vill med tråden annat än att kräkas lite och även fråga KAN jag gå emot farmor

    Och ändå välja namnet Viola?

    Finns det några liknande namn? Jag gillar även Lily, Desdemona, Hillevi och Majvor. Maja är sött också. Men jag känner inte för något namn så som jag känner för viola! Det namnet har varit med mig jämt! När jag lekte med dockor hette bebisen viola. När vi lekte mamma pappa barn hette bebisen viola. Alltså jag VILL HA EN VIOLA! Men jag vill inte såra farmor. :(

    Hur ska jag göra?

  • Svar på tråden Jag vill döpa min dotter efter min farmor, men farmor tycker att jag är helt tossig!
  • Anonym (Viola­) Trådstartaren
    Äldre 10 Jan 00:49
    #3
    -6
    Anonym (E) skrev 2019-01-10 00:46:12 följande:

    Hur kan du vara 90-talist om du är 16?


    00-talist skulle det så klart stå! Jag fyller snart 17 (till dig som tycker att jag är tragisk) och jag är väldigt mogen för min ålder, tack).
Svar på tråden Jag vill döpa min dotter efter min farmor, men farmor tycker att jag är helt tossig!