• Äldre 11 Jan 06:26
    3304 visningar
    8 svar
    8
    3304

    Vad betyder öron-slickandet?

    Ni som kan hundar...

    Jag tror att slickandet i ansiktet från ett valp-beteende om att mamman ska kräka upp mat. Men de här försöken att lobotomera en genom örat, vad handlar det om?

  • Svar på tråden Vad betyder öron-slickandet?
  • Äldre 12 Jan 07:50
    #3
    Långbenopluto skrev 2019-01-11 06:40:56 följande:

    Bara en dum vana, avbryt alla försök från hunden att slicka i örat.


    Är det så enkelt? I princip alla hundar jag träffar vill slicka på öron tycker jag, både mina och andras. Och självklart är det inget som uppmuntras,om inget annat så är det ganska obehagligt.
    FallenAngelNr1000 skrev 2019-01-12 06:53:26 följande:

    Kanske öronen luktar och behöver rengöras? Hade iallafall tittat och luktat efter. Min hund nafsar i öronsnibbar, men det är tecken på uppskattning.


    Jag tycker väl att mina öron är rena och luktfria. Så även alla andra människors, som min valp kommit i kontakt med.

    Jaja, jag var mest nyfiken på om det var ett kommunikationsverktyg.
  • Äldre 12 Jan 08:28
    #5
    IceKitten skrev 2019-01-12 08:13:59 följande:
    Det är sällan så enkelt som "en dum vana" hos något djur, det handlar om evolution och etologi.

    Hundar är flockdjur, hos flockdjur är det ytterst viktigt att skapa starka band mellan medlemmarna för att överleva. Även till viss del för att befästa rangordningen mellan dem.

    Ett enkelt sätt skapa band är att hjälpa varandra med hygienen och just öronen blir dels lätt smutsiga och är även omöjliga för hunden att nå själv. Alltså är det ytterst uppskattat att få hjälp med renhållning där. Samma beteende kan ses bland apor som plockar löss från varandra.

    Hunden säger mer eller mindre "Jag gillar dig, snälla gilla mig tillbaka". Sedan är ju hundar (enligt vårt synsätt) rätt äckliga ibland så sannolikt tycker de även att det smakar gott :p
    Tack, det var lite så jag också tänkte, att det finns en anledning och att jag bera är för dum för att fatta. Och nu när du säger det så låter grooming som en väldigt rimlig förklaring.
  • Äldre 12 Jan 16:49
    #7
    FallenAngelNr1000 skrev 2019-01-12 15:14:12 följande:

    Säker på att du luktat efter ordentligt då?
    Visste inte om de var skrivet ur tredje djur / person Tungan ute


    Nej, om de är luktfria vet jag faktiskt inte. Skäms Jag hoppas att människan som gillar att pussa på mina öron (och andra ställen) hade sagt till om det luktade konstigt dock. Flört

    Förlåt, jag uttryckte mig nog inte tillräckligt tydligt, jag har en tendens att skriva halva tanken bara...
Svar på tråden Vad betyder öron-slickandet?