• Anonym (Albina)

    Uppstyrt umgänge.

    Jag och mitt ex har ett barn tillsammans som smart fyller två. Vi har varit separerade i snart ett år. Under tiden har vårt barn i huvudsak hos mig men umgåtts med och även sovit med sin pappa.

    Mitt ex har ett arbetsschema som ser olika ut vecka till vecka under en rullande sex veckors period. Hans arbetstider är också sådana att han antingen börjar innan förskolan öppnar eller slutar efter att den stängt. Han jobbar var tredje helg och är därför också ledig vissa vardagar.

    Själv jobbar jag kontorstider och är ledig alla helger.

    Det här innebär ju att vi får planera för dottern vecka för vecka. Det går inte att ha nån kontinuitet på vardagarna eftersom varje vecka ser olika ut och han aldrig kan både hämta och lämna samma dag. Det här är naturligtvis rätt frustrerande eftersom jag aldrig kan boka in några fasta aktiviteter och helt får planera mitt schema efter honom. Men det är så klart nåt man får leva med för att vårt barn ska kunna ha tillgång till honom. Jag har vid upprepade tillfällen bett honom söka nytt jobb med bättre mer förutsägbara tider (till saken hör att han vantrivs på jobbet) men det kommer han aldrig till skott med. På sistone har han också fått hopp om vissa möjligheter på jobbet som gör att jag tror han kommer bli kvar där och att jag måste leva med den här hattigheten ett bra tag framöver. Men jag har nu, vilket han tycker är sjukt krävande och jobbigt bett honom ställa som krav att det varje vecka ska finnas en och samma dag när han slutar tidigt och nästa dag börjar sent. Dvs så att han alltid kan ha henne över natt samma veckodag. Är det ett orimligt krav av mig att ställa? Ska jag vara nöjd med att han all tid kan ha henne nån natt om vardagarna.? Och inte bry mig så mycket om vilken.

    Det som stör mig mest är att han kör samma race på helgerna. Han planerar in sina fritidsaktiviteter och meddelar mig vilken övrig tid han kan ha henne. Vilket alltså betyder att jag planerar hela mitt liv Efter honom. Och det orkar jag inte mer. Så där har jag ställt som krav att av de två helger han inte jobbar ska vi ha huvudansvaret varsin. Behöver han sen "barnvakt" på sin får han fråga g

    men huvudansvaret är hans. Han tycker det här är sjukt provocerande och oflexibelt. Och tycker vi ska kunna "lösa saker efterhand" för vårt barns skull. men jag känner att mitt liv helt styrs av honom och hans schema. Att jag inte bryr mig om det blir mer eller mindre tid för vårt barn med honom i slutänden bara det blir nån ordning och reda... Så det kanske är just egoistisk jag är..

  • Svar på tråden Uppstyrt umgänge.
  • Anonym (Qwerty)

    Om schemat rullar över 6 veckor så kan ni väl lägga schema för 6 veckor? Eller får hans sitt schema varje måndag? Jag förstår inte riktigt hur han jobbar?

  • Anonym (nnn)

    Boka in samarbetssamtal på familjerätten så ni får hjälp att bena i det här, det låter krångligt 

    Låter mest som om han inte vill binda upp sig om något annat kul råkar dyka upp på helgtid. 

  • tjockobbe

    Om han får ett schema på 6 veckor är det väl inte svårt att planera för de 6 veckorna i alla fall?

    Det är bra att barnet får tillgång till sin pappa men det finns inga krav på att du ska planera hela livet efter honom för det. Han får ta lite ansvar över sin tid själv. Givetvis ska man hjälpas åt, men i viss mån!

    Är han ledig 2 helger i månaden så är det väl mer lämpligt att han har barnet de två helgerna och sysslar med sina intressen när han inte har barnet? Låter mest som att han utnyttjar situationen lite för att kunna göra som han vill.

    Om han jobbar så att det inte funkar med dagis på dagarna och inte är intresserad av att ändra tiderna så kanske det faktiskt inte är till barnets bästa att åka fram och tillbaka utan kontinuitet. Då kanske pappan får nöja sig med att ha barnet de helger han är ledig. Barnet ska ha det stabilt, inte till varje pris vara med båda föräldrarna lika mycket.

    Ställ lite krav på människan!

  • Anonym (Albina)

    Det skulle absolut gå att planera för de sex veckorna teoretiskt sett. Men samtidigt byts det väldigt mycket fram och tillbaka både från arbetsgivare pga sjukdom osv men också de anställda emellan. Så även om jag försökte skriva ner nån slags sex veckors plan skulle den förändras. Och för mig vore det oerhört skönt att veta att det finns en kväll jag alltid är barnfri.

    Jag förstår att det låter krångligt men exempelvis kan han vecka 1 jobba mån och tis 6-14 ons 13-21 ledig tors fredag 6-14

    Och vecka 2 då samma tider fast andra veckodagar. Osv.

    Jag tror innerst inne att mina krav är oeimlogs. Han får mig bara att känna så. Vi har fått i samarbetssamtal efter vilka jag var helt övertygad om att terapeuten varit tydlig med att det nog vore en klok idé. Och mitt ex lika övertygad om det inte alls var så.

  • Anonym (BLOMMA)

    Han har precis som alla andra föräldrar rätt att gå ner till 80%

    Har ni några fp-dagar kvar så får han ta halvdagar från jobbet så att han kan hämta.

    Säger man till 2 månader i förväg måste jobbet bevilja ledighet.

    Klarar han sig inte ekonomiskt i så fall får han dumpa lite utgifter.

  • tjockobbe
    Anonym (Albina) skrev 2019-01-13 18:37:41 följande:

    Det skulle absolut gå att planera för de sex veckorna teoretiskt sett. Men samtidigt byts det väldigt mycket fram och tillbaka både från arbetsgivare pga sjukdom osv men också de anställda emellan. Så även om jag försökte skriva ner nån slags sex veckors plan skulle den förändras. Och för mig vore det oerhört skönt att veta att det finns en kväll jag alltid är barnfri.

    Jag förstår att det låter krångligt men exempelvis kan han vecka 1 jobba mån och tis 6-14 ons 13-21 ledig tors fredag 6-14

    Och vecka 2 då samma tider fast andra veckodagar. Osv.

    Jag tror innerst inne att mina krav är oeimlogs. Han får mig bara att känna så. Vi har fått i samarbetssamtal efter vilka jag var helt övertygad om att terapeuten varit tydlig med att det nog vore en klok idé. Och mitt ex lika övertygad om det inte alls var så.


    Bestäm ett schema. Verkligen bestäm. Hittar han på nåt att göra får han ordna egen barnvakt om du inte kan. Blir det skifte på jobbet och du inte kan, ja då får han säga på jobbet att han kan inte för han har barn hemma att ha hand om, om han inte löser barnvakt.

    Ex. Vecka 1 om tider enligt ovan för honom

    Mån 6-14 - du har barnet

    Tis 6-14 - du lämnar barnet på dagis, han hämtar

    Ons 13-21 - han lämnar, du hämtar

    Tors ledig - du lämnar barnet hos honom och hämtar hos honom

    Fredag 6-14 - du lämnar på dagis, han hämtar

    Helg - om han är ledig har han barnet

    Det handlar om lite pussel, men vill han träffa sitt barn så mycket som möjligt så får han ta tag i det. :) det går. Sen samma sak nästa vecka osv.

    Alternativet är att ni kör varannan vecka så får han lösa det.

    Sista alternativet är att du har barnet på veckorna och han får helt enkelt ha helgerna han är ledig.
  • Anonym (Vhdtjn)

    Krav är sällan bra för att få samarbetet att fungera, men det kan ju inte heller baseras på att ena parten ska ge upp allt för den andra. Kan du lägga fram det på ett annat sätt? Tex fokusera på målet du beskriver och fråga honom vad han kan göra för att ni ska uppnå det, såsom att farmor hämtar på förskolan hans dagar?

  • Whitehorse1979

    Ring familjerätten.

    Sådär kan du och barnet inte ha det, noll kontinuitet.
    Du är ju på standby för honom hela tiden och det tar han verkligen för givet.
    Sätt stopp idag.

  • Anonym (Albina)

    Tack för er input! Anledningen till att jag nu börjar prata om "krav" är att jag under det här första året försökt diskutera och efterfråga förslag på lösningar osv. Det har tyvärr inte lett till förändring. Mest tror jag efterdom han inte ser något fel i det nuvarande upplägget. Det är ju maximalt till hans fördel och då finns det inte något driv hos honom att förändra det. (Även om han alltid uttrycker sin förståelse för att jag vill kunna planera är det dethan tycker han ger mig med att redan i början av veckan meddela mig sina planer för helger och lediga kvällar..)

    Jag börjar också tänka att vårt barn blir äldre och själv börjar få behov av kontinuitet och förutsägbarhet så småningom.

    . Nu framöver är det dessutom han som lägger allas schema på jobbet Och då har jag väldigt svårt att se varför det inte skulle kunna gå att skapa en fast övernattning.

Svar på tråden Uppstyrt umgänge.