• Russia­nwoman­23
    Äldre 14 Jan 07:48
    7264 visningar
    49 svar
    49
    7264

    Är det sant att man inte för ligga på rygg och sova när man är gravid?

    Har läst lite på internet om just detta för att jag var nyfiken på om det var ok, visade sig att de flesta sidorna rekommenderade att gravida inte skulle sova på rygg pga att detta kunde skada barnet. Har alltid sovit på rygg innan jag blev gravid, så när jag läste om det har jag försökt att sova på höger sida,men tycker det är riktigt obekvämt och får dessutom ont i mina ben och i ryggen. Kan man köpa en amningskudde eller en kudde för gravida och ha mellan mage/ben eller ryggen för att underlätta så att man ligger på sidan och sover?

  • Svar på tråden Är det sant att man inte för ligga på rygg och sova när man är gravid?
  • Äldre 14 Jan 10:43
    #31
    Anonym (nej) skrev 2019-01-14 09:52:23 följande:
    ja chips och vänsterhänta barn var givetvis ett exempel på vad forskningen säger om saker och ting eftersom du väljer att tro på forskning. Och alla som sover på rygg får inte dödfödda barn. Du kan också ha fel, varför kan du inte acceptera det?
    Fast vänta lite här nu. Alla behöver ju inte drabbas för att det ska stämma. Det är dessutom ingen här som påstått att alla som sover på rygg garanterat kommer få ett dödfött barn, det säger inte heller forskningen som vi hänvisar till. Det finns väl extremt få saker där 100% drabbas? I så fall kan man ju säga att rökning inte är farligt för alla som röker dör inte av det.
  • Äldre 14 Jan 10:44
    #32
    Anonym (nej) skrev 2019-01-14 09:00:26 följande:

    och enligt forskningen får man cancer av att äta chips och vänsterhänta barn av att göra många ultraljud under graviditeten.. Man ska inte tro på allt man hör och läser


    Alltså jag måste ändå fråga, när det finns forskning, inte en persons ?jo men det funkade för mig?, vad är det som får dig att ge ett så tydligt svar som att ?nej det är ingen fara?? Säg att risken enl forskning är en på 1000 att något ska hända, känns det verkligen bra att då så säkert ge ett motstridigt svar?

    Jag förstår om man säger ?jag tror inte på forskning och för mig har det funkat? men att ge ett råd baserat på ingenting? Skulle aldrig vilja ha det på mitt samvete och tycker det är så fascinerande att man kan tänka att man står över den fakta som finns?
  • Äldre 14 Jan 11:11
    #33
    Anonym (nej) skrev 2019-01-14 09:52:23 följande:

    ja chips och vänsterhänta barn var givetvis ett exempel på vad forskningen säger om saker och ting eftersom du väljer att tro på forskning. Och alla som sover på rygg får inte dödfödda barn. Du kan också ha fel, varför kan du inte acceptera det?


    Fast det finns ju som sagt hyfsat omfattande forskning som visar på sambandet mellan att sova på rygg och dödfödda barn, och man vet exakt vad det beror på. Så det är väl inte så mycket att diskutera.
  • Anonym (nej)
    Äldre 14 Jan 11:27
    #34
    enola skrev 2019-01-14 11:11:30 följande:

    Fast det finns ju som sagt hyfsat omfattande forskning som visar på sambandet mellan att sova på rygg och dödfödda barn, och man vet exakt vad det beror på. Så det är väl inte så mycket att diskutera.


    finns omfattande forskning som visar att många ultraljud under graviditeten leder till vänsterhänta barn också.

    www.vetenskaphalsa.se/kjell-salvesen-ultraljud-i-graviditet/
  • Äldre 14 Jan 12:23
    #35
    Anonym (nej) skrev 2019-01-14 11:27:51 följande:

    finns omfattande forskning som visar att många ultraljud under graviditeten leder till vänsterhänta barn också.

    www.vetenskaphalsa.se/kjell-salvesen-ultraljud-i-graviditet/


    Fast forskningen säger inte att det leder till vänsterhänthet, den säger att det har hittats samband mellan det. Det är en stor skillnad på att säga att det blir så och att säga att det kan bli så. Detsamma gäller chipsätande och att sova på rygg som gravid.
  • Äldre 14 Jan 14:40
    #36
    Anonym (nej) skrev 2019-01-14 11:27:51 följande:
    finns omfattande forskning som visar att många ultraljud under graviditeten leder till vänsterhänta barn också.

    www.vetenskaphalsa.se/kjell-salvesen-ultraljud-i-graviditet/

    Det finns forskning, inte omfattande forskning. Och i vilket fall som helst så är det en ganska irrelevant jämförelse, eftersom vänsterhänthet inte är på något sätt skadligt (jag har levt med det i 41 år och det funkar finfint), till skillnad från syrebrist, som ju är mycket skadligt, till och med dödligt. 


    Sedan är det ju stor skillnad mellan en forskningsstudie som säger "det verkar finnas ett samband, men vi vet inte vad det beror på" och studier som säger att "det här sker, och det får det här resultatet". I detta fall att hålvenen kläms ihop vilket minskar blodtillförseln till hjärtat, vilket resulterar i kraftigt blodtrycksfall för kvinnan och minskad syretillförsel till fostret. 
    Det är inte detsamma som att säga att alla kvinnor som sover på rygg under slutet av graviditeten får dödfödda barn, men det är en reell risk som bör tas på allvar. 


     

  • Äldre 14 Jan 18:26
    #37

    Frågade min b.m och hon sa nej så länge man själv mår bra. Blir man yr ska man inte ligga på rygg. Nu blev det snabbt irrelevant eftersom jag inte pallade ligga på rygg ö.h.t, men de få ggr jag provade mådde jag bra.

  • Äldre 14 Jan 20:48
    #38

    Rekommenderar att köpa en kroppskudde eller gravidkudde. Jag fick ont i höfterna när jag låg på sidan under min tredje graviditet. Maken köpte en kroppskudde som är som ett U på Coolstuff och den hjälpte verkligen! Så skönt! Rygg kunde jag inte ligga på från rätt tidigt i graviditeten, blev andfådd då!

  • Äldre 15 Jan 07:23
    #39
    Russianwoman23 skrev 2019-01-14 07:48:48 följande:

    Har läst lite på internet om just detta för att jag var nyfiken på om det var ok, visade sig att de flesta sidorna rekommenderade att gravida inte skulle sova på rygg pga att detta kunde skada barnet. Har alltid sovit på rygg innan jag blev gravid, så när jag läste om det har jag försökt att sova på höger sida,men tycker det är riktigt obekvämt och får dessutom ont i mina ben och i ryggen. Kan man köpa en amningskudde eller en kudde för gravida och ha mellan mage/ben eller ryggen för att underlätta så att man ligger på sidan och sover?


    Här svarar jag på frågan och glömmer det allra viktigaste! ;)

    Gravidkudden Maggan! Jag är gravid i vecka 23 och skulle inte överleva utan den. Det är en stor typ u-formad kudde som avlastar kroppen oavsett hur man ligger. Jag fick ont i höfterna på nätterna redan innan jag blev gravid och graviditeten gjorde det ju knappast bättre. Men sen jag skaffade den så har jag inte ont alls. Enda nackdelen är att den är dyr, ca 1200 kr, men kan du avvara det så rekommenderar jag verkligen att du köper en! Det finns ju andra billigare varianter också. Hur de är vet jag inte, de kanske är precis lika bra. Annars går det kanske att hitta på Blocket eller så. Men som sagt, Maggan har räddat mitt liv, eller i alla fall min sömn och min kropp :)

    www.ecoliving.se/products/gravidkudde-maggan-ekologis
  • Äldre 15 Jan 07:27
    #40
  • Anonym (Lugn)
    Äldre 15 Jan 13:02
    #41

    Ja det kan vara farligt att ligga på rygg. Det är inget hokus pokus. När man kommit en bit in i graviditeten blir det tungt och det trycker på kroppspulsådern. Men i början av graviditeten kan du ligga både på mage och rygg så länge det känns bekvämt. Och när/om det blir för tungt så kommer du märka det. Du kan känna dig yr och illamående på rygg. Jag tycker också att det är obekvämt på sidan. Drar och sliter och gör ont i magen. Så jag brukar ofta ligga lite på snedden. Bulla upp med någon kudde under ena höften. Lång gravidkudde är jättebra som många andra tipsat om redan.

  • Anonym (mor)
    Äldre 16 Jan 08:15
    #42
    Anonym (ja) skrev 2019-01-14 08:33:39 följande:
    Har du vart gravid själv? De flesta höggravida ligger inte på rygg, de flest blir yra och väldigt illamående av det. 
  • Anonym (oroli­g)
    Tue 10 Sep 2019 20:03
    #43

    Får man inte sova på höger sida heller? 
    Kan barnet få syrebrist av att jag ligger på rygg- kan det ge skador på barnet? 

    Från vilken vecka rekommenderas att inte ligga på rygg?

  • Wed 11 Sep 2019 08:31
    #44

    Jag är i vecka 20 och sover lite snett på magen, är det ok trots kulan?

  • Wed 11 Sep 2019 10:15
    #45
    Anonym (orolig) skrev 2019-09-10 20:03:31 följande:

    Får man inte sova på höger sida heller? 

    Kan barnet få syrebrist av att jag ligger på rygg- kan det ge skador på barnet? 

    Från vilken vecka rekommenderas att inte ligga på rygg?


    Rekommendationerna säger från v 28. Höger sida ska inte vara någon fara, syrebristen kommer av att hålvenen kläms och kan den göra (gör dock inte hos alla) när man ligger på rygg, pga tyngden från magen.
  • Wed 11 Sep 2019 10:31
    #46
    Anonym (nej) skrev 2019-01-14 09:00:26 följande:

    och enligt forskningen får man cancer av att äta chips och vänsterhänta barn av att göra många ultraljud under graviditeten.. Man ska inte tro på allt man hör och läser


    Var hittade du den forskningen??

    Har däremot hört att det finns cancerogena ämnen i chips...
  • Anonym (Wow!)
    Wed 11 Sep 2019 10:34
    #47
    Anonym (Magen) skrev 2019-01-14 08:54:28 följande:

    Som andra skrivit föreligger det en liten risk att sova på rygg när magen blir större. Om du känner dig orolig kan du bulla upp dig mer sittandes.

    Jag sov på mage tills jag födde, vilket var helt ok. Fick givetvis otroligt ont i ryggen många nätter eftersom att jag blev SJUKT stor. Men i sömnen vände jag mig till mage igen när jag försökte bulla upp mig på rygg eller sida. Svårt att påverka hur man sover om natten. Haha.


    Hur lyckades du med det? Jag är helt fascinerad! Men olika kroppar funkar så klart olika. Jag får ont bara av att tänka tanken att ligga på en gravidmage. Hur kunde du hålla balansen? Jag hade nog vält om jag hade försökt.
  • Anonym (oroli­g)
    Wed 11 Sep 2019 12:55
    #48
    enola skrev 2019-09-11 10:15:55 följande:
    Rekommendationerna säger från v 28. Höger sida ska inte vara någon fara, syrebristen kommer av att hålvenen kläms och kan den göra (gör dock inte hos alla) när man ligger på rygg, pga tyngden från magen.
    Oki, vems rekommendation är det? Jag upplevde mig illamående (kan vara inbillning också för nojjig kring det här) kort stund när jag var hos sjukgymnasten och låg på rygg och hon skulle böja mina ben upp mot magen- och lyfta dem upp. Men den korta stunden kan väl inte varit någon fara? Är i vecka 19.
  • Wed 11 Sep 2019 19:54
    #49
    Anonym (orolig) skrev 2019-09-11 12:55:38 följande:

    Oki, vems rekommendation är det? Jag upplevde mig illamående (kan vara inbillning också för nojjig kring det här) kort stund när jag var hos sjukgymnasten och låg på rygg och hon skulle böja mina ben upp mot magen- och lyfta dem upp. Men den korta stunden kan väl inte varit någon fara? Är i vecka 19.


    Hm, minns inte faktiskt. Läste mycket om det under min senaste graviditet (min son är fyra månader nu) men har glömt var. Det stod antagligen på flera ställen :)

    Det är inte förrän fostret börjar bli större (runt v 28) som magen är stor och tung nog för att den ska kunna klämma ihop hålvenen. Vecka 19 lär absolut inte vara någon fara, och i synnerhet inte en så kort stund. Du behöver inte oroa dig :)
Svar på tråden Är det sant att man inte för ligga på rygg och sova när man är gravid?