• Anonym­aflick­ann
    Äldre 14 Jan 17:55
    2870 visningar
    30 svar
    -1
    30
    2870

    Min mamma tänker kasta ut mig om jag skaffar tatuering

    Som titeln lyder, min mamma tänker kasta ut mig om jag skaffar en tatuering. Jag fyller snart 18 år och har under flera års tid velat ha en tatuering. Inte en stor tatuering, utan en liten på axeln som är lätt att dölja och betyder mycket för mig då den är relaterad till både min släkt och mitt sommarställe som har sitt egna sigil. Jag har velat haft den här tatueringen så länge jag kan minnas och min pappa är helt med på det här, mestadels för att han själv har en liknande tatuering. Jag vet inte hur jag ska övertala min mamma att låta mig göra den här, då jag självklart vill ha henne med mig i det här. Jag kommer dessutom vara 18, och då ska man väll få kunna bestämma över sin egna kropp? Jag har planerat att betala för den själv, jag vill bara ha min mamma ombord på det här, men jag förstår inte varför hon är så emot detta. Något tips på hur jag kan få henne att ändra sig?

  • Svar på tråden Min mamma tänker kasta ut mig om jag skaffar tatuering
  • Anonym­aflick­ann Trådstartaren
    Äldre 14 Jan 17:59
    #1

    Med sigil menar jag symbol, jag talar ofta engelska och blandar ibland ihop orden

  • Anonym­aflick­ann Trådstartaren
    Äldre 14 Jan 17:59
    #2

    Med sigil menar jag symbol, jag talar ofta engelska och blandar ibland ihop orden

  • Äldre 14 Jan 18:03
    #3
    +2

    Vänta tills du flyttar hemifrån, då gör du som du vill.

  • Russia­nwoman­23
    Äldre 14 Jan 19:02
    #4
    -2

    Känner igen detta, min mamma var precis likadan när jag var 16 och ville tatuera mig. Vissa föräldrar är helt enkelt bara anti tatueringar. Jag frågade min mamma om och om igen efter en tatuering, men fick alltid nej. Mitt tips till dig är att fråga då och då om det och väga upp de bra sakerna med just den tatueringen. Så gjorde iallafall jag. La fram alla fördelar med det osv. Visserligen kan jag inte rekommendera att man tjatar på sina föräldrar. Men att fråga och diskutera saken är ok enligt mig. Om din mamma inte går med på det ändå får du nog tyvärr vänta tills du har flyttat hemifrån. Jag var 16 när jag gjorde min tatuering, vilket jag ångrar idag då jag inte tänkte igenom det helt och fullt. Har idag x antal tatueringar. Det skadar inte att vänta några år till,tro mig. Det kanske känns speciellt och spännande i början, men efter ett tag så ångrar man det oftast

  • Äldre 14 Jan 19:17
    #5
    +1

    Då har du ju två val, Låta bli eller hitta eget boende och tatuera dig så mycket du vill. (Eller skaffa en och åka ut.)

    Resultatet blir ju detsamma.

  • Äldre 14 Jan 19:17
    #6
    Russianwoman23 skrev 2019-01-14 19:02:59 följande:

    Känner igen detta, min mamma var precis likadan när jag var 16 och ville tatuera mig. Vissa föräldrar är helt enkelt bara anti tatueringar. Jag frågade min mamma om och om igen efter en tatuering, men fick alltid nej. Mitt tips till dig är att fråga då och då om det och väga upp de bra sakerna med just den tatueringen. Så gjorde iallafall jag. La fram alla fördelar med det osv. Visserligen kan jag inte rekommendera att man tjatar på sina föräldrar. Men att fråga och diskutera saken är ok enligt mig. Om din mamma inte går med på det ändå får du nog tyvärr vänta tills du har flyttat hemifrån. Jag var 16 när jag gjorde min tatuering, vilket jag ångrar idag då jag inte tänkte igenom det helt och fullt. Har idag x antal tatueringar. Det skadar inte att vänta några år till,tro mig. Det kanske känns speciellt och spännande i början, men efter ett tag så ångrar man det oftast


    Det är inte samma sak. Du var 16 och omyndig. TS är snart 18 och därmed myndig, då kan hon gadda sig men hennes morsa har inte försörjningsansvar heller.
  • Äldre 14 Jan 19:54
    #7
    +1
    gurkan09 skrev 2019-01-14 19:17:57 följande:

    Det är inte samma sak. Du var 16 och omyndig. TS är snart 18 och därmed myndig, då kan hon gadda sig men hennes morsa har inte försörjningsansvar heller.


    Om TS går i gymnasiet så har mamma försörjningsplikt. Med eller utan tatuering.
  • Bertra­m
    Äldre 14 Jan 20:05
    #8

    Du är ju vuxen och gör som du vill. Gör det utan att säga något, bara ha långärmat tills du flyttar hemmifrån, så gjorde jag :)

  • Äldre 14 Jan 20:26
    #9
    +1

    Varför skapa onödigt drama hemma? 

    Vänta och tatuerade dig när du flyttat hemifrån istället...

  • Äldre 14 Jan 20:27
    #10
    -2
    Drottningen1970 skrev 2019-01-14 19:54:42 följande:
    Om TS går i gymnasiet så har mamma försörjningsplikt. Med eller utan tatuering.
    Nej inte om hon flyttar hemifrån. Det är själva grejen. Hon har inte försörjningsplikt om hon kastar ut henne.
Svar på tråden Min mamma tänker kasta ut mig om jag skaffar tatuering