• Äldre 14 Jan 18:42
    314 visningar
    5 svar
    5
    314

    Skaffa syskon tätt

    Har nyligen fått en bebis och allt går väldigt bra, vi vill gärna ha syskon tätt och undrar därför om det finns fler som fått två barn tätt (13 månader mellan) och hur det har fungerat. Jag helammar så jag vet inte om min ägglossningen kommer komma igång under denna tiden. Tänker iallafall inte skaffa något preventilmedel, händer det så blir vi bara glada. 


    Hur gammla var era bebisar när ni blev gravida igen? Var den andra graviditeten annorlunda och i vilka veckor föddes bebis nr1 och bebis nr2? 


    Saknar att vara gravid massor och vill ge mitt barn ett syskon :)

  • Svar på tråden Skaffa syskon tätt
  • Anonym (.)
    Äldre 14 Jan 18:45
    #1

    varför är det så viktigt att få syskon så tätt? varför så bråttom? få människor orkar ta hand om 2 jämnåriga bebisar samtidigt. Du har nyss fått barn chilla

  • Äldre 14 Jan 18:51
    #2
    someone33 skrev 2019-01-14 18:42:43 följande:

    Har nyligen fått en bebis och allt går väldigt bra, vi vill gärna ha syskon tätt och undrar därför om det finns fler som fått två barn tätt (13 månader mellan) och hur det har fungerat. Jag helammar så jag vet inte om min ägglossningen kommer komma igång under denna tiden. Tänker iallafall inte skaffa något preventilmedel, händer det så blir vi bara glada. 

    Hur gammla var era bebisar när ni blev gravida igen? Var den andra graviditeten annorlunda och i vilka veckor föddes bebis nr1 och bebis nr2? 

    Saknar att vara gravid massor och vill ge mitt barn ett syskon :)


    Hej.

    Jag och min man är 29 och 30 i år :)

    Gifte oss 2012.

    Första föddes februari 2010 i v 39+5

    Andra föddes oktober 2011 i v 41+3

    20månader emellan

    Tredje föddes februari 2018 i v 39+0

    Fjärde har BF juni 2019

    16 månader emellan

    Har inte varit så jobbigt faktiskt. Läste även på distans med de två första hemma till undersköterska :)

    Visst har det sina nackdelar, men har främst bara sett fördelar nu när man ser hur mycket nytta dom har av varandra.
  • Anonym (20)
    Äldre 14 Jan 18:54
    #3

    Har ett år och 8 månader mellan mina. Slutade helamma när första barnet var 8-9 månader. Blev gravid när hon var 10 månader. Var planerat, men trodde inte det skulle gå så fort då det tog lång tid att bli gravid första gången. Jag mådde prima första graviditeten, inte den andra. Sedan kunde man ju inte ligga och vila på soffan efter jobbet som man gjorde med första barnet. Hade foglossning, sov dåligt och mådde jättedåligt. Nu är dom två år och tre månader. Det är skitjobbigt, men tror att det kommer vara värt det sen. Är dock glad att det inte är tätare mellan. Min äldsta klarar sig lite själv (kan gå hämta saker själv, förstår om jag säger till henne osv) vilket inte en ettåring gör på samma sätt. Jag kan lämna rummet utan att vara rädd att hon stoppar någonting i munnen eller så. Sen är det synd om det äldsta barnet när det får ett syskon. Dom tvingas liksom att växa upp och som förälder är det jättejobbigt att inte kunna ge uppmärksamhet till barnet. Jag skulle så gärna vilja sitta i soffan nu och mysa med min äldsta som dricker välling, men jag är fast med lillan som ammar.

  • Anonym (G)
    Äldre 14 Jan 19:04
    #4
    Anonym (.) skrev 2019-01-14 18:45:07 följande:

    varför är det så viktigt att få syskon så tätt? varför så bråttom? få människor orkar ta hand om 2 jämnåriga bebisar samtidigt. Du har nyss fått barn chilla


    Håller med. Har både tätt och längre emellan och det är bättre på alla sätt att ha minst 3 år emellan helst längre. Anser jag.
  • Äldre 14 Jan 19:29
    #5
    Anonym (.) skrev 2019-01-14 18:45:07 följande:

    varför är det så viktigt att få syskon så tätt? varför så bråttom? få människor orkar ta hand om 2 jämnåriga bebisar samtidigt. Du har nyss fått barn chilla


    Jag är helt säker på att jag själv är kapabel att bestämma över hur jag vill att min familj ska skapas och när, men tack för ditt råd att "chilla". :) 
     Jag söker bara erfarenheter av andra som gjort liknande
Svar på tråden Skaffa syskon tätt