• Anonym (Tina)

Varför lyckas jag aldrig med köttfärssåsen?

Ikväll var sista gången jag gjorde köttfärssås, ger upp denna maträtt!! om inte ni kan ge mig tips på hur man får den god ?!!

Jag tycker aldrig att jag får så bra smak som när jag äter min mammas eller en kompis lagar detta. 

Jag har mellangrädde i, kanske tar jag för mycket så det blir för gräddigt. Min mamma har också alltid lite grädde i, men får den godare. Antingen blir det för lite chilisås eller för mycket soja. Det blir aldrig en balans. Sedan salt o peppar, missar jag nån krydda kanske?

För övrigt lagar jag annan mat som blir god, så det är inte att jag är dålig på att laga mat, men just köttfärssås får jag nästan aldrig att funka.

Tips??

• Svar på tråden Varför lyckas jag aldrig med köttfärssåsen?
  • Flaskkaft

Blandfärs, gul lök, vitlök, chili, champinjoner, krossade tomater, fond, salt, peppar, oregano.

Koka fyra timmar. Låter den sedan stå till dagen efter. Smakar mycket bättre när smakerna fått sätta sig över natten.

• Svensk Pirat
    Flaskkaft skrev 2019-01-16 19:18:05 följande:

Blandfärs, gul lök, vitlök, chili, champinjoner, krossade tomater, fond, salt, peppar, oregano.

Koka fyra timmar. Låter den sedan stå till dagen efter. Smakar mycket bättre när smakerna fått sätta sig över natten.

Så lagar man inte köttfärssås.
  • Flaskkaft
    Svensk Pirat skrev 2019-01-16 19:21:41 följande:

Så lagar man inte köttfärssås.

Vem bestämmer det? Jultomten, påskharen eller tandfén?
  • Svensk Pirat
    Flaskkaft skrev 2019-01-16 19:44:50 följande:
    Vem bestämmer det? Jultomten, påskharen eller tandfén?
    Jag bestämmer det. Innan jag flyttade till Sverige fick jag lära mig hur man faktiskt gör en regelrätt köttfärssås.

Frågor på det?
  • Flaskkaft
    Svensk Pirat skrev 2019-01-16 19:46:59 följande:

Jag bestämmer det. Innan jag flyttade till Sverige fick jag lära mig hur man faktiskt gör en regelrätt köttfärssås.

Frågor på det?

Har massor med frågor. Vad är köttfärssås? Vem är du att bestämma vad en köttfärssås är? Varför just köttfärssås? Smakar köttfärssås köttfärs eller sås?

Är du alltid lika skitnödig och otrevlig när du diskuterar köttfärssås?
  • Svensk Pirat
    Flaskkaft skrev 2019-01-16 19:53:51 följande:
    Har massor med frågor. Vad är köttfärssås? Vem är du att bestämma vad en köttfärssås är? Varför just köttfärssås? Smakar köttfärssås köttfärs eller sås?

Är du alltid lika skitnödig och otrevlig när du diskuterar köttfärssås?
    Varför är du så arg? Rasist?
  • Flaskkaft
    Svensk Pirat skrev 2019-01-16 19:57:10 följande:

Jag är inte arg. Jag älskar köttfärssås.
  • Flaskkaft
    Svensk Pirat skrev 2019-01-16 19:57:10 följande:

Svara nu på frågorna jag ställde. Du frågade om jag hade några frågor.
  • adina01

Bryn köttfärsen tillsätt därefter vitlök, gul lök och krossade eller passerade tomater krydda med svartpeppar och basilika låt sjuda länge. Använder man passerade tomater finns dessa med kryddning som vitlök, chili eller basilika och behövs bara köttfärs salt och peppar och gul lök. Vill man så kan man ha i champinjoner eller lite bacon aldrig grädde om man vill ha ordentlig tomatsmak

• smulpaj01
    Svensk Pirat skrev 2019-01-16 19:46:59 följande:

Frågor på det?

Då får du lära dig att ta seden dit man kommer. Nu bor du i Sverige och då får du lära dig att laga köttfärssås som vi svenskar gör.
Svar på tråden Varför lyckas jag aldrig med köttfärssåsen?