• Anonym (Upprörd)

    Läraren säger att mitt barn ska gå om

    Har varit konstanta diskussioner med skolan hela förra terminen som bottnar i att läraren inte ger mitt barn rätt stöd för att kunna lära sig.

    Idag hade jag möte med läraren igen och hen sa rakt ut att mitt barn inte kommer få följa med sin klass till hösten om det inte händer nåt stort den här terminen, utan att hen får gå kvar ett år till ?för att ha en chans att komma ifatt?.

    Jag kokar, för det första är det väl inte skolans rätt att bestämma det? Så vitt jag vet får de endast rekommendera?

    Att gå om skulle verkligen knäcka mitt barns kämparvilja helt.

  • Svar på tråden Läraren säger att mitt barn ska gå om
  • Anonym (Hjälpa)

    Men om ditt barn inte kan det den ska kunna detta året, kommer ju barnet hamna efter ÄNNU mer när den inte förstår det andra som kommer som fortsättning.

    Det är väl inte för att vara elak läraren säger att barnet kanske behöver gå om ytan för att barnet ska få chans att FÖRSTÅ vad den lär sig.

    Vad vill du att lärarna ska göra för att få ditt barn att komma ikapp i skolan?

  • Annita

    Har ni gjort en plan tillsammans med skolan? Det bör ju skolan ha tagit initiativ till redan i höstas om ditt barn ligger så långt efter. Annars måste det göras nu!

    Jag tycker det låter som om läraren känner att du inte riktigt tar situationen på allvar och därför redan nu berättar vad som kan hända om ditt barn inte kommer ikapp. Det är förstås inte bra att flytta upp en klass om man inte kommer att klara den. Nu måste ju allt fokus vara på att hjälpa barnet! Från både skolan och er i familjen.

  • Anonym (xXx)

    Varför tycker du att läraren inte ger ditt barn tillräckligt med stöd? 

    Läraren är ju inte elak i och med att läraren säger att ditt barn behöver gå om! Läraren ser att ditt barn inte hänger med i nuläget, och inte kommer hänga med nästa år, då är det väl bättre att ditt barn kommer gå om än att fortsätta och inte förstå någonting och må dåligt över det då???

    Jag förstår att det är ditt barn, och det därför är känsligt, men känns som att du lägger all din frustration på att "läraren har fel och är dum" när antagligen läraren gör så gott den kan. Vissa barn behöver lite mer tid bara, det är ingenting konstigt och det hade du inte heller tyckt var någonting konstigt om det handlade om någon annans barn. Då hade du inte reagerat såhär starkt, argt, och känsloladdat.

    För ditt barns skull är nog ett år till bara positivt.

  • Scrootie

    Vet ju inte hur diskussionerna har gått tidigare med läraren, vilka planer som har upprättats, och hur läraren ur förhållit sig till dessa.

    Men med det sagt så känns detta som ett väldigt tidstypiskt och felvänt resonemang där felet/skulden hamnar hos läraren och inte hos dig och ditt barn. Resonemang av typen "du jobbar för oss och det är din skyldighet att se till så att mitt barn får fortsätta följa sina vänner", inte att barnet skall uppnå studiemålen....

  • Anonym (Upprörd)

    Jag har bett i evigheter om att mitt barn ska få träffa specialläraren. Hen är sju och kan inte läsa och skriva än och hänger därav inte med.

    Vi kämpar hemma dagligen, men läraren bara gnäller. Vi misstänker både adhd och dyslexi, men skolan vägrar starta utredning och bup säger att de inte tar emot om inte skolan tycker det behövs.

    Att gå kvar ett år till kommer inte ge ett dugg om inte läraren tar oss på allvar.

  • Annita
    Anonym (Upprörd) skrev 2019-01-15 20:48:52 följande:

    Jag har bett i evigheter om att mitt barn ska få träffa specialläraren. Hen är sju och kan inte läsa och skriva än och hänger därav inte med.

    Vi kämpar hemma dagligen, men läraren bara gnäller. Vi misstänker både adhd och dyslexi, men skolan vägrar starta utredning och bup säger att de inte tar emot om inte skolan tycker det behövs.

    Att gå kvar ett år till kommer inte ge ett dugg om inte läraren tar oss på allvar.


    Ja, det låter inte riktigt rätt, konstigt att inte specialpedagog träffat barnet. Har ni varit i kontakt med rektor? Elevhälsoteamet skulle nog behöva mobilisera kring ditt barn.
  • Scrootie
    Anonym (Upprörd) skrev 2019-01-15 20:48:52 följande:

    Jag har bett i evigheter om att mitt barn ska få träffa specialläraren. Hen är sju och kan inte läsa och skriva än och hänger därav inte med.

    Vi kämpar hemma dagligen, men läraren bara gnäller. Vi misstänker både adhd och dyslexi, men skolan vägrar starta utredning och bup säger att de inte tar emot om inte skolan tycker det behövs.

    Att gå kvar ett år till kommer inte ge ett dugg om inte läraren tar oss på allvar.


    När du beskriver det så här är det ju lättare att se varför du är upprörd och/eller uppgiven. Kan tycka att det är aningen märkligt med kravet att skolan skall "godkänna" för att man ska få igenom en utredning. Kommer ditt barn ha kvar samma lärare även om hen hålls kvar ett år?
Svar på tråden Läraren säger att mitt barn ska gå om