• Anonym (Mellanchef inom omsorgen)

    Jag är chef inom omsorgen, fråga vad ni vill (jag svarar helt utifrån ett chefsperspektiv)

    Jag vet egentligen inte om någon har några frågor, men från mitt perspektiv verkar det som att många tror att vi bara "glassar bakom ett skrivbord". Min verklighet kunde inte vara mindre sann så jag tänkte att jag startar tråden och ser vilket intresse som finns! Shoot!

  • Svar på tråden Jag är chef inom omsorgen, fråga vad ni vill (jag svarar helt utifrån ett chefsperspektiv)
  • Aniiee

    Vilken omsorg? Det finns ju ett antal, i alla fall i min kommun.


    I have a growing lack of disgust for you
  • Anonym (Mellanchef inom omsorgen)
    Aniiee skrev 2019-01-15 20:54:35 följande:

    Vilken omsorg? Det finns ju ett antal, i alla fall i min kommun.


    Jag lämnade just detta lite luddigt, med avsikt, för anonymitetens skull. Förhoppningar kan jag besvara eventuella frågor ändå.
  • Anonym (Lilla)

    Hej! Jag jobbade inom äldreomsorgen under studietiden, men efter studierna klev jag in i det privata näringslivet. Numera chef (mellanchef, liten grupp). Känner dock att mitt hjärta alltid kommer att finnas inom äldreomsorgen och har tankar på att gå tillbaka till den sektorn när barnen är tillräckligt stora och självständiga. Men en frågeställning: hur stor personalgrupp har du och vad ligger lönen på? Jag har 44 000 idag och vill inte gärna gå ner.

    Jag hade massor av synpunkter och förbättringsåtgärder som jag till viss del delade med mig av när jag jobbade inom omsorgen. Respekten för de äldre saknades hos vissa kollegor, man värdesatte fika- och rökpauser mer än att göra ett kvalitativt jobb (minns att halva personalstyrkan sportade med att gömma sig för chefen på en balkong för att röka en halvtimme titt som tätt - sedan klagade man nästa stund på att man inte hann ta hand om de äldre på bästa sätt). Hur är din upplevelse av personalgruppens arbetsmoral och lojalitet/pålitlighet? Nyfiken.

  • Anonym (ylva)

    Hur många är du chef över? Vad har du för personalansvar? Har du budgetansvar? Vad har du för utbildning? Är det stressigt? Jobbar du ofta över? Trivs du?

  • Anonym (Mellanchef inom omsorgen)
    Anonym (Lilla) skrev 2019-01-15 21:01:54 följande:

    Hej! Jag jobbade inom äldreomsorgen under studietiden, men efter studierna klev jag in i det privata näringslivet. Numera chef (mellanchef, liten grupp). Känner dock att mitt hjärta alltid kommer att finnas inom äldreomsorgen och har tankar på att gå tillbaka till den sektorn när barnen är tillräckligt stora och självständiga. Men en frågeställning: hur stor personalgrupp har du och vad ligger lönen på? Jag har 44 000 idag och vill inte gärna gå ner.

    Jag hade massor av synpunkter och förbättringsåtgärder som jag till viss del delade med mig av när jag jobbade inom omsorgen. Respekten för de äldre saknades hos vissa kollegor, man värdesatte fika- och rökpauser mer än att göra ett kvalitativt jobb (minns att halva personalstyrkan sportade med att gömma sig för chefen på en balkong för att röka en halvtimme titt som tätt - sedan klagade man nästa stund på att man inte hann ta hand om de äldre på bästa sätt). Hur är din upplevelse av personalgruppens arbetsmoral och lojalitet/pålitlighet? Nyfiken.


    Angående lön så tjänar jag ett par tusenlappar lägre än dig men då har jag i princip konstant jour. Jag tror inte att du nödvändigtvis behöver gå ner men så mycket högre kommer du nog inte utan ett par års erfarenhet från just chefsposition inom omsorgen.

    Angående medarbetares lojalitet så är jag tyvärr benägen att hålla med dig. Såhär blir det, enligt min erfarenhet ofta bland grupper som länge fått "sköta sig själva" om du förstår hur jag menar? Jag har tagit över flertalet nya enheter där tidigare chefer varit frånvarande och det är en enorm förändringsresa som måste göras och det har enormt mycket energi både från gruppen och från dig som chef. När man sedan blir en blir en närvarande chef då ses man som kontrollerande och som att man inte litar på sin personal när man egentligen bara gör sitt arbete. Det finns fantastisk personal och det finns personal som är riktigt dåliga på det de gör och som också förstör för alla som anstränger sig.

    Jag har ca 50-60 medarbetare under mig.
  • Anonym (Aldrig mer chef inom äo)

    Svar till nyfiken, jag är inte ts men har flera års erfarenhet av yrket som chef inom äldreomsorg. Det du beskriver med maskande personal är tyvärr vanligt förekommande och det var ett av skälen till att jag valde att sluta. Bristen på engagemang hos de anställda var skrämmande och tro mig, det handlar inte endast om vilket ledarskap en utövar. Vissa hade ju hållit på så i 20 år så det kändes som ett kroniskt tillstånd.

    Jag hade närmare 50 anställda som jag inte hann med och alldeles för låg lön. Kanske är bättre på vissa ställen än andra men genomgående tycker jag vårdpersonal är omotiverade (de förstår inte varför de är på jobb) och lönen för att få dem på rätt köl är inte värt slitet. Jag är i övrigt en positiv person men fruktar att själv behöva vård i framtiden efter vad jag sett och hört från personal, såväl utbildad som inte utbildad.

  • Anonym (Mellanchef inom omsorgen)
    Anonym (ylva) skrev 2019-01-15 21:05:29 följande:

    Hur många är du chef över? Vad har du för personalansvar? Har du budgetansvar? Vad har du för utbildning? Är det stressigt? Jobbar du ofta över? Trivs du?


    Ca 50-60 personer . Ja jag har budgetansvar. Jag har en kandidat inom psykologi. Det är väldigt stressigt. Jag jobbar över ca 5-10 timmar i veckan lite mer i perioder. Jag trivs oftast...
  • Anonym (Mellanchef inom omsorgen)
    Anonym (Aldrig mer chef inom äo) skrev 2019-01-15 21:14:19 följande:

    Svar till nyfiken, jag är inte ts men har flera års erfarenhet av yrket som chef inom äldreomsorg. Det du beskriver med maskande personal är tyvärr vanligt förekommande och det var ett av skälen till att jag valde att sluta. Bristen på engagemang hos de anställda var skrämmande och tro mig, det handlar inte endast om vilket ledarskap en utövar. Vissa hade ju hållit på så i 20 år så det kändes som ett kroniskt tillstånd.

    Jag hade närmare 50 anställda som jag inte hann med och alldeles för låg lön. Kanske är bättre på vissa ställen än andra men genomgående tycker jag vårdpersonal är omotiverade (de förstår inte varför de är på jobb) och lönen för att få dem på rätt köl är inte värt slitet. Jag är i övrigt en positiv person men fruktar att själv behöva vård i framtiden efter vad jag sett och hört från personal, såväl utbildad som inte utbildad.


    Vill här understryka att inte heller jag tror att det endast handlar om ledarskap. Om det framstod som så så vill jag korrigera detta, men jag tror att det i många fall spelar in.
  • Anonym (Aldrig mer chef inom äo)
    Anonym (Mellanchef inom omsorgen) skrev 2019-01-15 21:17:22 följande:

    Vill här understryka att inte heller jag tror att det endast handlar om ledarskap. Om det framstod som så så vill jag korrigera detta, men jag tror att det i många fall spelar in.


    Det var inte riktat till dig. Men givetvis spelar ledarskapet roll! Det som hände mig var exakt det du beskrev med grupper som sköter sig själv och sen när jag kom så blev de sura och misstänksamma för att jag ville göra mitt jobb som chef. Det var ett sådant chefsförakt, arbetsvägran och bristande moral att jag blev mörkrädd. De få medarbetare som gjorde ett fantastiskt jobb orkade själva inte med de negativa kollegorna och slutade. Sorgligt.
  • Anonym (Mellanchef inom omsorgen)
    Anonym (Aldrig mer chef inom äo) skrev 2019-01-15 21:21:24 följande:

    Det var inte riktat till dig. Men givetvis spelar ledarskapet roll! Det som hände mig var exakt det du beskrev med grupper som sköter sig själv och sen när jag kom så blev de sura och misstänksamma för att jag ville göra mitt jobb som chef. Det var ett sådant chefsförakt, arbetsvägran och bristande moral att jag blev mörkrädd. De få medarbetare som gjorde ett fantastiskt jobb orkade själva inte med de negativa kollegorna och slutade. Sorgligt.


    Hade senast en idag som ringde och gapade om att här har de minsann alltid skött sig själva och vem tror jag att jag är som kommer och tror att jag kan bestämma över de ;)

    Det är tur att man kan skratta åt det ????

    Lite OT, ber om ursäkt!
Svar på tråden Jag är chef inom omsorgen, fråga vad ni vill (jag svarar helt utifrån ett chefsperspektiv)