• PaulieJ

    Ingen lunch

    Har fått ett jobb i ett gatukök. Och han chefen sa att jag ibte har lunch. Man jobbar själv och dem kan inte stänga.

    Har man ens rätt att inte ha en lunch??

  • Svar på tråden Ingen lunch
  • Anna60

    Du får äta när det finns tid för det. Så är det på ställen där man inte har tillräckligt med personal. T ex gatukök. Du kan ju knappast stänga en timme för att äta - det kan man förlora massor av pengar på.

  • PaulieJ

    Men enligt lag får man ju jobba 6 timmar på rad och sen måste man ta paus. Hur ska man då ta paus om man inte ens får äta?

    Ska man kasta i sig maten, kommer en kund och så väntar man. Så tills man ätit upp har det gått 1 timme.

    Hur gör man om man måste på toa då? Tänk så har man diarré.

    Då borde man egentligen dra av halvtimme på schemat. Eller ja få halvtimme extra betalt varje dag?

  • Anonym (lk)

    Du får äta / gå på toa när tillfälle ges, självklart kan du inte ha kunder som väntar när du äter... är det stressigt får man ta en tugga då och då.

    Måltidsuppehåll är på betald arbetstid.

  • Anna60
    PaulieJ skrev 2019-01-17 14:02:51 följande:
    Men enligt lag får man ju jobba 6 timmar på rad och sen måste man ta paus. Hur ska man då ta paus om man inte ens får äta?
    Ska man kasta i sig maten, kommer en kund och så väntar man. Så tills man ätit upp har det gått 1 timme.
    Hur gör man om man måste på toa då? Tänk så har man diarré.
    Då borde man egentligen dra av halvtimme på schemat. Eller ja få halvtimme extra betalt varje dag?
    Visst. Du kan ta paus en halvtimme. Säg till kön av människor att "tyvärr, jag har lunch, ni får återkomma", då blir du inte gammal på den arbetsplatsen. Jag själv tar aldrig lunchpaus, av eget val. Jag jobbar framför PC.n. Men hade mycket väl kunnat ta en timme i lunchrummet. Men jag väljer att äta vid skrivbordet för det mesta. Det funkar. 

    Du skall veta också att det är inte en strid ström av kunder vid ett gatukök. Runt lunch, mellan 11.30 och 13.30 är det oftast som mest. Utöver det lär du verkligen hinna ta dina pauser. Bara för att det inte är schemalagt så innebär det inte att pauserna, och matrasten, är helt bortraderad.
  • PaulieJ

    Men tänk jag verkligen behöver gå på toa kring 11 tiden eller kanske har diarré. Och så står en kund där medan jag är på toa vad händer så

  • Anna60
    PaulieJ skrev 2019-01-17 15:35:22 följande:
    Men tänk jag verkligen behöver gå på toa kring 11 tiden eller kanske har diarré. Och så står en kund där medan jag är på toa vad händer så
    Då sätter du en skylt på disken "Strax tillbaka".
  • Anna60

    PS. Du oroar dig för diarréer. Har du taskig mage varje dag, eller är det vanligt förekommande?

  • Anonym (.)
    PaulieJ skrev 2019-01-17 15:35:22 följande:

    Men tänk jag verkligen behöver gå på toa kring 11 tiden eller kanske har diarré. Och så står en kund där medan jag är på toa vad händer så


    Har du diarré ska du inte vara på jobbet när du arbetar med mat...
  • Skatti

    Enligt arbetstidslagen ska en arbetstagare ha en rast senast efter 5 timmars arbete. Själva lagen säger ingenting om hur lång rasten ska vara, men enligt arbetsmiljöverkets riktlinjer ska rastens längd vara minst 30 minuter.


    Sen beror det givetvis vilket kollektivavtal din arbetsgivare är ansluten till, personal på akutmottagningen eller blåljuspersonal har inte alltid möjlighet till någon särskild lunchrast.

  • Anonym (anonym)
    PaulieJ skrev 2019-01-17 14:02:51 följande:

    Men enligt lag får man ju jobba 6 timmar på rad och sen måste man ta paus. Hur ska man då ta paus om man inte ens får äta?

    Ska man kasta i sig maten, kommer en kund och så väntar man. Så tills man ätit upp har det gått 1 timme.

    Hur gör man om man måste på toa då? Tänk så har man diarré.

    Då borde man egentligen dra av halvtimme på schemat. Eller ja få halvtimme extra betalt varje dag?


    Om man har diarré så bör man inte arbeta i ett gatukök. Jag skulle i alla fall inte vilja att nån magsjuk person hanterar min mat. Varför skulle du få betalt för en halvtimme extra varje dag. Vi som har lunchrast får ju inte betalt för den. Jag arbetar 8 timmar och får betalt för det men har 45 minuter lunch och arbetstiden blir då 7:30 - 16:15 alltså är tiden på jobbet 8 timmar och 45 minuter. Är det ditt första jobb?
  • Kosmos

    Det där kommer du lära dig löpande vilka stunder du kommer kunna ta mat- och toapaus. Det är inte så att du kommer ha fem kunder i kö nonstop hela dagen. Är det jätteviktig att måste gå ifrån en kortare stund får du ställa upp en skylt med texten kommer strax.

  • PaulieJ
    Anonym (anonym) skrev 2019-01-17 15:48:27 följande:

    Om man har diarré så bör man inte arbeta i ett gatukök. Jag skulle i alla fall inte vilja att nån magsjuk person hanterar min mat. Varför skulle du få betalt för en halvtimme extra varje dag. Vi som har lunchrast får ju inte betalt för den. Jag arbetar 8 timmar och får betalt för det men har 45 minuter lunch och arbetstiden blir då 7:30 - 16:15 alltså är tiden på jobbet 8 timmar och 45 minuter. Är det ditt första jobb?


    Nej exakt du får inte betalt som har lunchrast.

    När du har 30 min rast att äta i lugn och ro så jobbar jag och får slänga i mig mat, en tugga då och då.

    Så egentligen när jag ska ha lunch kommer jag att få jobba. Då borde man ha betalt 1 extra halvtimmes tycker jag.

    Jag är inte magsjuk och hade inte gått till jobbet ens om jag var det. Men TÄNK OM, jag går till jobbet. 3 timmar senare kanske får jag diarré. Jag och en annan är de enda som jobbar. Näe jag är ledig jobbar han och tvärtom. Inte så att chefen kan kalla in någon annan bara så där.

    Om jag nu får diarré och det är slut och måste på toa, tänk just när jag känner att jag måste på toa så kommer en kund? Ska Jag bajsa på mig då? Kan ju inte säga ja kan du komma sen måste bara på toa
  • Anonym (lk)

    Kan du visa denna tråden för chefen?

    Anser att det är mycket olämpligt att du ska ha eget ansvar för livsmedel, tror det blir för komplicerat.

  • Liberté

    Du förstår väl att du om är sjuk behöver undvika livsmedelshantering.

    Det finns regler runt sådant och om du nu blir sjuk efter 3 timmars arbetsdag så ringer du in och säger det.

    Dödsstöten för ett kök är ifall det kan spåras att du smittat ett antal personer.

  • Anonym (Tips)

    Ett tips till dig, tacka nej till detta jobb. Du verkar inte alls vara redo för den här typen av jobb och ansvar.

  • myskmalva
    PaulieJ skrev 2019-01-19 16:53:06 följande:
    Nej exakt du får inte betalt som har lunchrast. När du har 30 min rast att äta i lugn och ro så jobbar jag och får slänga i mig mat, en tugga då och då. Så egentligen när jag ska ha lunch kommer jag att få jobba. Då borde man ha betalt 1 extra halvtimmes tycker jag. Jag är inte magsjuk och hade inte gått till jobbet ens om jag var det. Men TÄNK OM, jag går till jobbet. 3 timmar senare kanske får jag diarré. Jag och en annan är de enda som jobbar. Näe jag är ledig jobbar han och tvärtom. Inte så att chefen kan kalla in någon annan bara så där. Om jag nu får diarré och det är slut och måste på toa, tänk just när jag känner att jag måste på toa så kommer en kund? Ska Jag bajsa på mig då? Kan ju inte säga ja kan du komma sen måste bara på toa

    Säger arbetsgivaren att de ska dra av lön för den tiden du slänger i dig maten? Det är inte okej i så fall. Du ska ha betalt för all tid som du är tvungen att vara på plats på jobbet. Är dina arbetstider 10-18 utan rast så ska du ha lön för åtta timmar.
  • Anonym (didi)
    Anonym (.) skrev 2019-01-17 15:38:42 följande:
    Har du diarré ska du inte vara på jobbet när du arbetar med mat...
    Beror ju på anledningen till varför man har det... behöver ej bero på sjukdom eller något som smittar. Jag får det tex om jag äter fel mat som min mage inte blir glad av.
  • Tiina87
    PaulieJ skrev 2019-01-17 15:35:22 följande:

    Men tänk jag verkligen behöver gå på toa kring 11 tiden eller kanske har diarré. Och så står en kund där medan jag är på toa vad händer så


    Om du har diarré så ska du inte vara på jobbet alls.
  • Tiina87
    PaulieJ skrev 2019-01-19 16:53:06 följande:

    Nej exakt du får inte betalt som har lunchrast.

    När du har 30 min rast att äta i lugn och ro så jobbar jag och får slänga i mig mat, en tugga då och då.

    Så egentligen när jag ska ha lunch kommer jag att få jobba. Då borde man ha betalt 1 extra halvtimmes tycker jag.

    Jag är inte magsjuk och hade inte gått till jobbet ens om jag var det. Men TÄNK OM, jag går till jobbet. 3 timmar senare kanske får jag diarré. Jag och en annan är de enda som jobbar. Näe jag är ledig jobbar han och tvärtom. Inte så att chefen kan kalla in någon annan bara så där.

    Om jag nu får diarré och det är slut och måste på toa, tänk just när jag känner att jag måste på toa så kommer en kund? Ska Jag bajsa på mig då? Kan ju inte säga ja kan du komma sen måste bara på toa


    Om du får diarré och blir sjuk mitt i arbetstiden så ringer du chefenn, sjukanmält dig och går hem.
Svar på tråden Ingen lunch