• Vinter­16
    Äldre 17 Jan 20:34
    763 visningar
    5 svar
    5
    763

    Onormalt stor mage..

    Är en kort tjej på 156cm som väntar första barnet. Fick mage väldigt tidigt i graviditeten men den har ändå legat inom det normala på SF kurvan. I vecka 32 tog den ett ordentligt hopp uppåt på kurvan och var hela 37 cm (normalt är runt 30) barnet är lite större har man sett på TUL men alltså min mage är orimligt stor, ser ut som att jag väntar trillingar. Mår så dåligt över detta, magen är så otroligt jobbig att bära på 24/7 och alla kommer med blickar och kommentarer. Finns det fler i samma situation? Känner mig så ensam i detta när alla andra har ?perfekta? magar :( samt att min hälsa blir lidande, svårt att andas, kan ej sova på nätterna, barnets fötter kilar fast i revbenen, det trycker neråt bakåt uppåt.. ja överallt :(

  • Svar på tråden Onormalt stor mage..
  • Äldre 18 Jan 21:06
    #1

    Det har inte varit samma för mig.

    Men tanken är att om inte sjukvården tycker det är något fel så kan du vara lugn. Skit i andras magar alla är olika. Jag har en kompis som blev väldigt stor oxå men bebisen va inte så stor när den kom ut. Du kanske har extra mycket fostervatten? Min mage blev bara extremt stor med mitt andra barn när jag gick över och då hade jag jätte mycket fostervatten.

    Förstår att det är jobbigt och tungt, du kanske kan be om att få bli igångsatt lite tidigare?

    Lycka till @--)-

  • Anonym (Hm)
    Äldre 18 Jan 22:12
    #2

    Kanske är en kombo av många saker? Framåtlutande livmoder/svag bukmuskulatur/mkt fostervatten etc?

  • Äldre 19 Jan 19:03
    #3

    Låter tufft!

    Jag hade en väninna som hade samma längd som du och hon hade också otroligt stor mage, den var i princip fyrkantig. Hon upplevde också att det kändes otroligt trångt i magen efter v. 30, kände sig jättestor. Hennes dotter vägde 3,8 kg när hon kom så det var ju inte så stort. Tänker att det kanske har lite med din längd att göra, precis som att långa kvinnor kan ha väldigt liten mage för att barnet har mer plats. Sen ör det väl en individuell sak också, precis som allt annat när man är gravid .

  • Anonym (Samma­)
    Äldre 22 Jan 01:27
    #4

    Jag tyckte jag också hade stor mage men bm på mvc försäkrade mig om att allt var normalt. Betalade för ett privat tul i vecka 32 där bebisen var helt normalstor ich diffade -0,6%. De sa att han beräknades väga 3,6 vid födsel. När jag hade gått över bf en vecka gjordes ännu ett tul på mvc och där sa de samma sak. En riktig medelsvensson. På bf+15 fick jag tid för igångsättning. I 56 timmar provade vi alla igångsättningar, ingenting hände. Stod med värkstimulerande dropp, eda och lustgas i 18 timmar konstant sedan togs beslut om akut snitt. Bebis vägde 5,2 och var 56 cm. Är oerhört glad att det blev snitt! Gå på din magkänsla och lita inte på tillväxtultraljud!

  • Anonym (Hejhi­opp)
    Äldre 22 Jan 07:58
    #5
    Leeandra skrev 2019-01-19 19:03:27 följande:

    Låter tufft!

    Jag hade en väninna som hade samma längd som du och hon hade också otroligt stor mage, den var i princip fyrkantig. Hon upplevde också att det kändes otroligt trångt i magen efter v. 30, kände sig jättestor. Hennes dotter vägde 3,8 kg när hon kom så det var ju inte så stort. Tänker att det kanske har lite med din längd att göra, precis som att långa kvinnor kan ha väldigt liten mage för att barnet har mer plats. Sen ör det väl en individuell sak också, precis som allt annat när man är gravid .


    Jaa, det stämmer inte att långa kvinnor får liten mage! x''D Nästan alla långa vänner till mig har haft stora magar, inklusive jag själv! Fick däremot magen lite senare, inte förrän i vecka 20, men jäääklar anamma vad det växte då vecka till vecka! x''D Haha...

    Men håller med! DU ska inte lyssna på alla kommentarer TS! Alla är olika när det kommer till magen, och oavsett hur magen ser ut och hur stor den är så tycker folk att det är okej att kommentera! Bara för att man är gravid verkar det vara fritt fram att både känna och kommentera ens kropp - tröttsamt men sant.

    Det är DIN mage och DIN bebis! :) Men om du upplever det väldigt tungt och jobbigt och om du är orolig så prata med din barnmorska om det. Kanske finns det hjälp att få! :) Lita på din magkänsla och stå på dig!
Svar på tråden Onormalt stor mage..