• Äldre 17 Jan 23:10
    9005 visningar
    109 svar
    109
    9005

    Erfarenheter av Letrozol

    Hej! Jag följs gärna åt!

    Jag tar letrozol då jag inte verkar få naturlig ägglossning. Jag har börjat min tredje kur idag (1 tablett dag 3-7).

    Första kuren resulterade i graviditet som tyvärr slutade i uteblivet missfall. Andra kuren var förra månaden men då kände jag mig tvungen att inte försöka pga krånglig jobbsituation. Då kom mensen dag 32 dock, så jag funderar på om det ändå inte lossnade något eller varför den blev försenad. Nu har jag tack och lov fått ett nytt jobb så nu tänkte vi försöka igen.

    För mig är det värsta med Letrozol att det ger mig extrem ångest, typ myrkryp i bröstet. Det är ju bara att tvinga sig igenom, men det är så tufft att utsätta sig själv för det tycker jag.

    Är för övrigt också 26 år, normalviktig och rätt kort????

  • Äldre 18 Jan 20:35
    #4

    Vet du hur ni ska gå vidare om du inte får ägglossning? Är det första försöket med så hög dos?

    Å fy vad jobbigt att spy av det! Tack och lov är jag "bara" konstant illamående och darrig. Och så ångesten då. Knäppt vad man gör för att få barn.

  • Äldre 19 Jan 12:13
    #6
    mrspalt skrev 2019-01-19 11:24:33 följande:

    Ja så hemskt vad man ska behöva utstå! Men kanske att man tycker krämpor under grav (om man lyckas bli grav) är mindre hemska om man utstått detta fysiska och psykiska lidande, haha!

    Nej, än så länge har vi inte hunnit prata om hur vi ska gå vidare vid utebliven ägglossning, och gyn har inte sagt något om hur länge jag ska ligga på så hög dos. Jag har pratat med mannen och är sugen på att bekosta egen IVF, men det är väldigt dyrt.

    Hur ska ni fortsätta med er resa? Har ni pratat om nästa steg?


    Man kan ju hoppas! För min del så har jag bestämt mig för att uppskatta illamåendet om jag blir gravid. Fick ju MA i november, och när mitt illamående försvann i v 8 sa verkligen ALLA inom sjukvården bara åt mig att njuta av att slippa må illa osv, när det egentligen var ett tecken på att det var fel. Tänker också att graviditeten blir ännu mer värdefull för en när man behövt kämpa för att få till det. Men vad vet jag.. 


    Förstår. Hoppas såklart att det tar sig för dig den här gången, nu när dosen är höjd! Å, vill ni finansiera själva för att slippa kö eller? 


    Vet inte hur vi ska fortsätta, eller om vi kommer behöva.. Det har ju funkat för oss med Letrozol så jag utgår från att det kommer göra det nu också men annars har jag faktiskt ingen aning. Var av ren slump som vi upptäckte att jag inte hade ägglossning (var i kontakt med kvinnokliniken av andra anledningar och så bara kom vi in på ämnet) så jag har inte direkt haft något planeringsmöte för det. Tänker ringa KK på måndag och be om att få ta ett blodprov för att se att det blir ÄL av tabletterna i alla fall iom försenad mens förra gången. 

  • Äldre 19 Jan 22:14
    #9
    mrspalt skrev 2019-01-19 13:44:10 följande:

    så oerhört trist för dig med missfall... jag hoppas VERKLIGEN det går bättre nästa gång, och något jag lärt mig är att man ALLTID ska lyssna till sin ?magkänsla? för oftast så kan jag tycka att man blir borthyst inom den offentliga vården.

    Vi skulle inte ens få en tid till att få träffa en gyn genom landstinget, för det var minsann inget fel på mig, jag är ung (ja hela baletten) tack och lov kontaktade jag en privat gynekolog (och detta bekostas av landstinget tack vare fria vårdvalet, så jag har frikort)

    Vi kanske bekostar IVF själva, eftersom väntetiden är så oerhört lång uppe i Norrbotten, och enligt sunderbyn så prioriteras vi/jag inte.


    Jaa det sög verkligen. Försöker se det positivt, att förutsättningarna är bättre nu med nytt jobb osv, men det är stundtals väldigt tomt. Så konstigt att behöva gå tillbaks och börja om.

    Tack och lov för vårdval och frikort och kögaranti. Men vad man måste vara resursstark för att kunna ta sig igenom vården!

    Känns arrogant att ni blir bortviftade tycker jag. Var det VC eller kvinnokliniken? Tur att ni kunde gå privat. Men orimligt att behöva finansiera IVF själva... gäller inte kögarantin för IVF? Inser att jag inte är så insatt i ivf..
  • Äldre 28 Jan 20:54
    #11

    Hej! Vad kul att höra!! Blir så glad för er skull!!! Vilken lättnad! Hoppas veeeerkligen allt går som önskat! Så spännande!

    För oss är det ganska osäkert. Fick ju Letrozolen utskriven men utan någon som helst övrig kontakt med vården så allt har varit ganska osäkert. Ringde kvinnokliniken som rådde mig att ringa fertilitetskliniken om det inte tar sig nu och ta vanliga ägglossningstester så länge. Skulle ha ÄL idag, hade stegring igår och haft känningar hela dagen men idag hade hcgn sjunkit igen så jag har faktiskt ingen aning om jag hade tidigare äl eller ingen alls... superförvirrad.

  • Äldre 28 Jan 21:37
    #14
    mrspalt skrev 2019-01-28 21:23:53 följande:

    Åh men skit... tycker det kan vara så krångligt det där med känningar osv. Jag har haft känningar av och till, men det har bara varit phantom-känningar.

    Har du inte en regelbunden kontakt med gyn? Själv måste jag in 2-3gng/mån för att gå på vul.


    Jag trodde alltid jag kände av min äl när jag inte hade någon hahaha! Men nu känns det annorlunda. Men ja jag vet verkligen inte nu..

    Jag borde ju rimligen ha det, men jag har inte det. Jag har en kontakt på kvinnokliniken av andra anledningar men vi ses inte så ofta längre. Via henne fick jag träffa överläkaren som skrev ut Letrozolen men sen följde läkaren aldrig upp det vidare. Så oproffsigt när jag ser tillbaks på det men då var jag såklart bara glad att jag fick en genväg. Hade verkligen behövt stöd i processen inser jag nu.

    Har lite hopp kvar, kanske blev det äl igår... annars kontaktar jag fertilitet så fort mensen kommer och hoppas på snabb process där.
  • Äldre 28 Jan 21:39
    #15
    MariaMi skrev 2019-01-28 21:27:29 följande:

    Både spännande, roligt och jobbigt att läsa om era bådas resultat med Letrozol. Verkar som om det är få som får igång ÄL med den första lägre kuren (1tablett/dag i 5 dagar) vad jag kunnat läsa mig till på några forum. Och dessutom opålitligt oavsett dos.....

    Grattis till äggblåsorna!!! Håller tummarna!!

    Jag började med min andra kur igår och den är på samma nivå som första, alltså 1/dag. Och efter första hände ingenting alls. Men min gyn vill ändå att jag ska testa samma igen nu. Hoppas såklart men känner mig skeptisk ????

    kämpa på tjejer!!!


    Spännande och kul att vara i startgropen! Håller tummarna för att det ska gå vägen för dig! Jag blev gravid på första letrozolkuren med 1 tablett dag 3-7 så det går ju bevisligen! :)

    Önskar dig all lycka till och kämpa på under kuren!!
  • Äldre 28 Jan 22:32
    #19
    MariaMi skrev 2019-01-28 22:16:18 följande:

    Sant! Ska inte tappa hoppet :)

    Ja det är lite spännande när man testar något nytt, aktivt. Det tog lite tid innan dom upptäckte att jag hade sköldkörtelproblematik och förmodligen därför jag fått utebliven ägglossning. Men nu så kör vi på igen. Tiden går ju sååå långsamt bara....

    Spännande att följa andras situationer och förlopp med dessa tabletter.


    Vad skönt att ni hittat anledningen i alla fall. så trist när tiden bara går utan att något händer.. även om det tar hundra år till äl och hundra till tills bim varenda månad också haha.

    Tycker det är så skönt att ha några att prata med som går igenom liknande. Särskilt med Letrozolen som suger med biverkningarna.
  • Äldre 30 Jan 23:01
    #26
    MariaMi skrev 2019-01-30 07:50:56 följande:

    FruEA - jag har faktiskt inte känt några biverkningar men det kanske är för att jag äter så kort och låg dos? Vilken dos har du ätit/äter?

    Mrspalt - hur går det för dig? Ska du på UL idag eller imorgon kanske?

    Ha en fin dag :)


    Vad skönt att du inte känt av biverkningarna! Så avis! ;)

    Jag har tagit en tablett dag 3-7 precis som du. Men jag har haft problem med ångest förut så det ligger väl närmre att få tillbaks det liksom. Kroppen känner igen känslorna och kopplar vidare på automatik. Fast jag får fysiska biverkningar också, främst illamående och värk i kroppen. Men det kan man ju leva med utan större problem.

    Hoppas ni båda haft en fin dag!
  • Äldre 30 Jan 23:02
    #27
    mrspalt skrev 2019-01-30 18:10:47 följande:

    Uppdatering!!!

    Jag har fått mitt FÖRSTA postiva ÄL-test ????


    HURRA! Å vad glad jag blir!! Kör på! Håller tummarna för er! Hur tydligt var ditt äl-test? :)
  • Äldre 31 Jan 01:02
    #29
    mrspalt skrev 2019-01-30 23:12:44 följande:

    Jag kör digitala tester, så glad gubbe eller inte glad gubbe (vill inte få falska förhoppningar med spök-sträck) så jag fick en glad gubbe


    Haha ja det var ju smart! Det borde jag också kört på. Får bli inför nästa gång.
  • Äldre 3 Feb 22:44
    #56
    MariaMi skrev 2019-02-01 07:14:34 följande:
    Usch vad jobbigt, ja så är det säkert att kroppen minns och reagerar. Får du biverkningarna en längre tid eller ?bara? under kuren? Hoppas det går att stå ut ändå och du orkar köra på.

    Ha en fin dag!
    Jag får biverkningarna under kuren och så några dagar efter, men i mindre utsträckning. Klarar tyvärr ändå inte riktigt av att stålsätta mig tillräckligt för att orka ta mig igenom det. Funderar på att be om antidepressiva att ta under kuren om det inte tar sig den här månaden. Nu är det i alla fall över för den här gången :) 

    Ha en fin vecka! 
  • Äldre 3 Feb 22:53
    #57
    flo skrev 2019-02-02 23:30:14 följande:

    Hur har ni fått veta att ni inte har ägglossning? Jag misstänker nämligen samma sak men det gjordes ingen undersökning eller några tester gällande det under vår utredning. Jag har regelbunden cykel, NC säger sig hitta min ägglossning varje månad men jag får aldrig utslag på äl-test och får heller inte något äl-sekret. Jag har läst att äl-sekretet inte nödvändigt behöver synas på trosan, viktigast att man har det i slidan men är inte säker på att jag har det där inne heller.


    Jag vet inte om jag ska svara pga jag har inte gjort någon riktig utredning (men om det inte tar sig den här månaden ska jag kontakta fertilitetskliniken för en riktig process). Men jag upptäckte det iom att jag diskuterade min menscykel med min barnmorska på kvinnokliniken (kontakt pga annat), och frågade lite om att den var så oregelbunden, ibland hade jag menscyklar på över 50 dagar. Hon skickade mig till överläkaren som skrev ut först Provera och enligt blodprov på VC resulterade det inte i ÄL så då fick jag Letrozol vilket gav ÄL. Så blodprovet blev väl mitt facit kan man säga.
    Hoppas ni får någon klarhet i det! 
  • Äldre 3 Feb 22:57
    #58
    Phie84 skrev 2019-02-03 08:55:40 följande:

    Vaknade natten mellan fre-lör å va kissenödig, torka mig å där va färskt blod på pappret.

    Trodde att nu kommer nästa MF men de va bara de sen kom inget mer.

    Å me tanke på att de kan finnas 4 därinne å slemhinnorna e sköra så tror ja de va de.

    Ska ringa läkaren imorgon för å boka UL för å kolla hur många de e.

    Har ni bra läkare som e förstående?

    Min e helt grym å skön :)

    Här kommer bild på alla mina test ja tog just :D

    Sen i fredags har strecket blivit mer synligt!


    Så stort grattis!! Lycka till med UL! Hoppas verkligen allt går bra!! :D
  • Äldre 3 Feb 22:58
    #59
    lilagrodautanben skrev 2019-02-03 00:02:19 följande:

    Är på min tredje kur letro med 9 missfall i bagaget. Efter letro så tar jag crinonekräm från äl till bim men ingenting verkar hjälpa. Känns som om jag snart ger upp..


    Å! Kan inte ens föreställa mig vad du och ni går igenom! All styrka till er!! Har en vän vars svägerska just fött efter 12 mf. Inte en tröst för er kanske, men ev en gnista hopp! KRAMAR! 
  • Äldre 9 Feb 22:55
    #82
    mrspalt skrev 2019-02-07 21:11:59 följande:

    Bara som en parantes: jag tycker familjeliv fungera ruskigt dåligt i webbläsare på telefonen, finns det någon app..??

    Har haft molandevärk i livmodern sedan ÄL (positivt ÄL-test 30/1) och det drar mot sidorna mot äggstockarna samt strålar bak mot nedre delen av ryggen. Är extremt trött. Reagerar på starka dofter. När jag vaknar på morgonen så bultar det i brösten som är spända och ömmar. Upplever dem något större i sorlekelen pga svullnaden. Humörsvägningar idag. Matsug hela tiden.

    Beräknad icke mens dvs BIM 13/2. Har tagit ?testa tidigt? test sedan i tisdags, vilket är alldeles för tidigt... men vill bara ha svar. Orkar verkligen inte vänta. Vill inte bli besviken.

    Har aldrig haft dessa symptom innan mens tidigare, men samtidigt har jag aldrig haft ÄL tidigare heller - så det kanske är letrozolen som ger det som skulle kunna vara mycket tidiga grav-symptom.


    Håller tummarna så mycket för dig!! Dina symptom stämmer så väl ihop med hur jag kände när jag var gravid! Dock kände jag inget innan jag plusade. Hoppas hoppas! :)
  • Äldre 9 Feb 22:59
    #83

    För vår del gick det nog inte vägen den här gången. Testade tidigt i onsdags och fick negativt så jag har typ gett upp den här månaden och har kontaktat fertilitetskliniken för att ställa oss i kö för riktig utredning. 3-5 månader väntetid så det känns både tungt och deppigt just nu. Det enda positiva är att jag slipper plåga mig med Letrozol ett tag..

    Mensen borde komma på måndag om jag ens ägglosade. Vi får väl se.

    Hoppas det går snabbare och bättre för er! <3

  • Äldre 19 Feb 18:46
    #99
    MariaMi skrev 2019-02-11 19:41:39 följande:
    Fy vad tråkigt att höra! Hoppas verkligen att ni blir visade motsatsen och att det gått den här gången. Vi ska testa en sista kur nu men start provera idag och sedan Letrozol. Men där efter blir det kön för oss också så jag vet hur det känns. Tänker bara just nu men den jävla sommaren också som säkert stänger ner de flesta klinker..... de suger verkligen!

    Håller tummarna för dig!!!
    Hoppas så att det går vägen nu så ni slipper kön! För vår del står vi i den och precis som du så räknar jag tiden till sommaren och sommarneddragningarna. Hoppas det går snabbare men utgår från att vi får vänta till hösten. 
    Önskar er all lycka till!!
  • Äldre 25 Feb 18:10
    MariaMi skrev 2019-02-19 21:36:09 följande:

    Ja jag hoppas in i det sista nu på denna Letrozol kur som jag förhoppningsvis kan börja ta i helgen eller början av nästa vecka. Men samtidigt har jag börjat ställa in mig på ivf till augusti, blir det inte via landstinget kommer jag göra det privat.

    Håller tummarna för oss båda, du får uppdatera när det ?händer? någonting! Kram


    Tänker på dig och hoppas så hårt att det går vägen! Håll mig uppdaterad så uppdaterar jag om något händer på min front! Kram!
Svar på tråden Erfarenheter av Letrozol