• Anonym (Julia)

    Hur inleder man förhållande när man har Borderline?!

    Jag har precis fått diagnosen Borderline/ emotionellt instabil personlighetsstörning och förstår nu äntligen varför allt varit så svårt! 

    Men nu till kärlekslivet.. Jag har inga problem med att hitta någon jag tycker om men stänger av helt när känslorna blir för intensiva och påverkar mitt sätt att vara, jag blir ångestdrabbad, funktionerar inte, överanalyserar allt och tänker att " nu går han på stan och han kommer hitta någon så mycket bättre, jag förtjänar inte honom" etc, ni vet den ständiga ängslan eller om ett sms är drygt eller kort så krossas hela ens värld. 

    Jag träffade en underbar kille, vi började dejta och jag fastnar självklart sååå fort och sååå hårt för honom när jag bara stänger av, blir lite kall och håller honom på avstånd. Han förstår inte varför och jag kan inte förklara varför då jag inte vet vad det beror på och det hela går och skiter sig. NU går jag och har ångest att han är med någon annan och min värld rasade ganska fort. 

    Hur gör ni? Hur gör ni för att på ett stadigt och tryggt sätt kunna hantera kärlek ?! Och vad ska jag säga till honom i efterhand utan att få honom att vilja springa därifrån. 

  • Svar på tråden Hur inleder man förhållande när man har Borderline?!
  • Chattisen

    Var bara ärlig, vill du att någon ska kunna komma dig nära måste du nog våga öppna dig. Tror inte att någon dömmer ut diagnoser år 2019.

  • Anonym (Julia)
    Chattisen skrev 2019-01-17 23:08:14 följande:

    Var bara ärlig, vill du att någon ska kunna komma dig nära måste du nog våga öppna dig. Tror inte att någon dömmer ut diagnoser år 2019.


    Nej det kanske, men samtidigt varje gång jag berättat för någon att jag har borderline så kommer kommentarerna " jaha, så det går inte att lita på dig" eller " då är du ju ett vrak hela tiden" och jag vill inte lägga fram det för en person jag verkligen gillar och få den reaktionen samt att jag inte vill att dom ska tro att jag använder det som en ursäkt om du förstår vad jag menar :/
  • Anonym (.)

    Ska du ha en chans är det öppenhet om diagnosen som gäller. Annars kommer killen vara totalt förvirrad och dumpa dig, när din borderline sätter in.

    Berättar du så är det också en chansning, jag tror absolut folk 2019 dumpar andra människor pga diagnoser, helt klart. Det är många med borderline som beter sig extremt illa i förhållanden. Det är inte ens dans på röda rosor direkt.

  • Anonym (Dbt)

    Du har inte blivit erbjuden DBT av din mottagning? I dbt lär man sig blandannat att hantera sig själv och sina relationer och får verktyg att kunna hantera sina känslostormar och inte agera på de starka känslor man känner just för tillfället.

  • Anonym (Julia)
    Anonym (.) skrev 2019-01-17 23:21:49 följande:

    Ska du ha en chans är det öppenhet om diagnosen som gäller. Annars kommer killen vara totalt förvirrad och dumpa dig, när din borderline sätter in.

    Berättar du så är det också en chansning, jag tror absolut folk 2019 dumpar andra människor pga diagnoser, helt klart. Det är många med borderline som beter sig extremt illa i förhållanden. Det är inte ens dans på röda rosor direkt.


    Så jag ska bara lägga fram det som " det finns en anledning till varför jag stöter bort dig och att det ibland verkar som att jag ignorerar dig men det är pga... " ? :/ Jag får ångest så fort jag tänker på det och är så rädd att när jag väl får svaret så har mitt humör växlat att jag inte längre bryr mig ( t.ex. om han inte svarar snabbt nog att tankarna sätts in etc) 

    Det är sant, jag brukar bara bli väldigt arg men aldrig så att jag slåss eller kastar saker på folk men ryter ifrån ordentligt när det slår till eller faller ihop när det blir jobbigt/ svårt.. Verkligen ingen dans på rosor.. 
  • Anonym (Julia)
    Anonym (Dbt) skrev 2019-01-17 23:34:59 följande:

    Du har inte blivit erbjuden DBT av din mottagning? I dbt lär man sig blandannat att hantera sig själv och sina relationer och får verktyg att kunna hantera sina känslostormar och inte agera på de starka känslor man känner just för tillfället.


    Jag har PTSD också så dom pratar nu om att jag ska börja ta itu med det och sen lägga in mer arbete på borderline efterhand men dom har skickat remiss till dbt men vet inte hur jag ska fixa det här nu eller hur jag ska agera till saker.. 
  • smulpaj01

    Säg aldrig någonsin till någon att du har borderline! Den diagnosen har värre rykte än om du hade varit massmördare eller nåt och borde spärras in på livstid.

    Säg att du har emotionell instabil personlighetsstörning och sedan förklarar du lite kortfattat vad det innebär för svårigheter gör just dig. Alla är ju olika.

    Om du lätt blir osäker vid "dryga" korta sms så berätta det för killen du dejtar. Berätta att du behöver väldigt mycket bekräftelse från den du dejtar för att du ska känna dig trygg och inte fly.

    DBT är bra, själv gick jag i MBT terapi som är en nyare och ännu bättre terapiform. Jag förstår dina tankar och handlingar men själv är jag frisk sedan många år efter terapin.

    Mitt förra förhållande varade i 9 år och nuvarande man firar jag 2 år med snart.

    Det kommer bli bra även för dig

  • Anonym (Dbt)
    Anonym (Julia) skrev 2019-01-17 23:50:48 följande:

    Jag har PTSD också så dom pratar nu om att jag ska börja ta itu med det och sen lägga in mer arbete på borderline efterhand men dom har skickat remiss till dbt men vet inte hur jag ska fixa det här nu eller hur jag ska agera till saker.. 


    Jag förstår. Du har mycket med dig själv, mycket att jobba med både PTSD och EIPS, känner du att du även orkar med ett förhållande? I väntan på dbt kanske det finns några böcker att läsa som kan hjälpa dig med hur du ska agera på dina känslor, jag har inte läst någon av dessa själv men titta lite på:

    www.bokus.com/bok/9789127083790/dialektisk-beteendeterapi-vid-emotionellt-instabil-personlighetsstorning-/&gclid=Cj0KCQiA7IDiBRCLARIsABIPohhzGb_Kk0ULzbLI3d9glHl2tBoxoQuW8vm_Q7k8gzMjK_c7MISgsHsaAkyCEALw_wcB

    www.bokus.com/bok/9789127137363/kanslostormar-emotionell-instabilitet-och-hjarnan/&gclid=Cj0KCQiA7IDiBRCLARIsABIPohiAV-tdzwLLxVBHgUMU71fvWcWm9x1EfNhVqBRAWtZZRk8xyOXpg7AaAuHbEALw_wcB

    www.bokus.com/bok/9789144083438/att-tamja-en-vulkan-om-emotionell-instabilitet-och-sjalvskadebeteende/&gclid=Cj0KCQiA7IDiBRCLARIsABIPohiY3vijuYztKrDrqZpq1dWCeLDuq9Dw9wdB9cTzdwkMDpRpTwOxH_gaAoW4EALw_wcB

    www.bokus.com/bok/9789144079073/hotande-narhet/&gclid=Cj0KCQiA7IDiBRCLARIsABIPohiR8huuyeolwNKC8b4d_OIhLWz0JoH4YKltdc2YFJ-eduaNoxpuNi0aArZ1EALw_wcB
  • Anonym (Julia)
    smulpaj01 skrev 2019-01-17 23:59:38 följande:

    Säg aldrig någonsin till någon att du har borderline! Den diagnosen har värre rykte än om du hade varit massmördare eller nåt och borde spärras in på livstid.

    Säg att du har emotionell instabil personlighetsstörning och sedan förklarar du lite kortfattat vad det innebär för svårigheter gör just dig. Alla är ju olika.

    Om du lätt blir osäker vid "dryga" korta sms så berätta det för killen du dejtar. Berätta att du behöver väldigt mycket bekräftelse från den du dejtar för att du ska känna dig trygg och inte fly.

    DBT är bra, själv gick jag i MBT terapi som är en nyare och ännu bättre terapiform. Jag förstår dina tankar och handlingar men själv är jag frisk sedan många år efter terapin.

    Mitt förra förhållande varade i 9 år och nuvarande man firar jag 2 år med snart.

    Det kommer bli bra även för dig


    Haha ja ,jag försöker vänja mig av med namnet Borderline och använder emotionell instabil personlighetsstörning vilket brukar få folk att bli nyfikna istället för att rygga tillbaka.. 

    Ja men samtidigt vill jag inte bli för klängig.. Killen jag dejtade nu och som jag förstörde det med sa faktiskt " du drar dig undan och det får mig att tro att du inte är intresserad längre" hade inte märkt det själv men hade blivit känslomässigt avstängd då jag var rädd att vara för mycket men för honom var det ändå lite mer " va mer klängig, tack" vilket förvånade mig.. 

    Jag vågar inte och jag velar och jag har panik och alla känslor kommer fram, jag blir trött och matt och sen vill jag inte ens försöka med honom, detta händer varje dag att jag bara skiter i att försöka även om jag inte vill ha någon annan än honom. Hur lägger man fram det på ett smidigt sätt utan att verka som att jag är desperat..

    Jag hoppas det och TACK! 

    Superglad att du är frisk och kan hantera allt ! :)
  • Anonym (Julia)
    Anonym (Dbt) skrev 2019-01-18 00:00:34 följande:
    Jag förstår. Du har mycket med dig själv, mycket att jobba med både PTSD och EIPS, känner du att du även orkar med ett förhållande? I väntan på dbt kanske det finns några böcker att läsa som kan hjälpa dig med hur du ska agera på dina känslor, jag har inte läst någon av dessa själv men titta lite på:

    www.bokus.com/bok/9789127083790/dialektisk-beteendeterapi-vid-emotionellt-instabil-personlighetsstorning-/&gclid=Cj0KCQiA7IDiBRCLARIsABIPohhzGb_Kk0ULzbLI3d9glHl2tBoxoQuW8vm_Q7k8gzMjK_c7MISgsHsaAkyCEALw_wcB

    www.bokus.com/bok/9789127137363/kanslostormar-emotionell-instabilitet-och-hjarnan/&gclid=Cj0KCQiA7IDiBRCLARIsABIPohiAV-tdzwLLxVBHgUMU71fvWcWm9x1EfNhVqBRAWtZZRk8xyOXpg7AaAuHbEALw_wcB

    www.bokus.com/bok/9789144083438/att-tamja-en-vulkan-om-emotionell-instabilitet-och-sjalvskadebeteende/&gclid=Cj0KCQiA7IDiBRCLARIsABIPohiY3vijuYztKrDrqZpq1dWCeLDuq9Dw9wdB9cTzdwkMDpRpTwOxH_gaAoW4EALw_wcB

    www.bokus.com/bok/9789144079073/hotande-narhet/&gclid=Cj0KCQiA7IDiBRCLARIsABIPohiR8huuyeolwNKC8b4d_OIhLWz0JoH4YKltdc2YFJ-eduaNoxpuNi0aArZ1EALw_wcB
    Jag skulle nog inte ha något emot att ha ett förhållande men samtidigt vet jag att det inte är rätt tajming då jag kommer vara förstörd i hela processen samt att jag inte vill leva i den lyckliga bubblan och bli beroende av någon när jag ska fokusera på mig så att jag kan leva ett så funktionellt liv jag kan.. Så ja och nej på den antar jag :) 

    TACK, har letat efter böcker så ska verkligen kolla på dem ! :)
Svar på tråden Hur inleder man förhållande när man har Borderline?!