• Guerinne

    Oense om städning

    Jag önskar synpunkter från utomstående på situationen jag har hemma. Försök att inte dra alltför extrema slutsatser och ge råd därefter, det är trots allt bara 1 område av vår relation detta handlar om och det finns såklart många andra områden i verkligheten som spelar in för förhållandet i helhet.

    Vi är båda närmare 30 år. Jag är student och har mycket tid där jag kan vara hemma och plugga, sambon jobbar på ett vanligt heltidsjobb med kontorstider.

    Problemet uppstår vid våra olika synpunkter på fördelningen av städning hemma. Eftersom jag är hemma mycket så brukar jag plocka och städa undan varje dag, detta är inget problem. Vi delar även upp det så att vi dammsuger och dammar varanna helg, också helt ok för båda.

    Där vi riktigt kolliderar i åsikter är gällande ifall sambon ska plocka undan sina egna "saker" efter sig eller om jag ska göra den biten också, då pratar vi tex om hans disk efter han har ätit klart och stekpannor han använt när han lagat mat.

    Jag vill att han ska ställa in disken i diskmaskinen direkt, medans han vill ställa den på bänkskivan ovanpå diskmaskinen och plocka in det när helgen kommer (detta tycker jag är ohygieniskt). Han kan inte tänka sig att ställa in den med en gång, utan det får jag göra i så fall.

    Skälet till detta är att han jobbat till 17 och nu är trött, alternativt inte har så mycket tid kvar av dagen och vill ägna det åt annat.

    Han menar att eftersom jag är hemma så mycket så borde jag ställa in den.

    Detta kan låta som en bagatell men det håller på att förstöra hela förhållandet.

    Så, borde jag ta in hans disk också eller borde han ställa in den med en gång?

  • Svar på tråden Oense om städning
  • Poppy75

    Han ska naturligtvis ställa in sin egen smutsiga disk. Hur lång tid kan det ta, en kvart?  
    Det är visserligen en liten sak i sak men den visar på ett större underliggande problem. Han tycker att du ska plocka upp efter honom. Varför tycker han så tror du?

Svar på tråden Oense om städning