• K4LY

    Hjälp tyda provsvar (Sköldkörtel)



    (30 år, Man)

    Under de senaste 3 åren har jag haft symptom som:

    Ångest/Oro
    Svårt och sova
    Kliande fötter/smalben
    Torrt: Ollon, Skalp, Ögon, Hud
    Rött ansikte
    Värmeintolerant
    Hög puls (Hela tiden)
    Kan inte göra min flickvän gravid
    Röda utslag vid sidan av ögonen (Troligen pga torrhet)

    Listan fortsätter..

    Jag provade mig för sköldkörteln för 1 månad sedan och gick sedan tillbaka idag för att 
    ta om mina prover.

    Resultat (1:a gången)

    TSH: 3.81 (0.30-3.70)
    FT3: 7.8 (3.1-6.3)
    FT4: 19 (12-22)

    Resultat (2:a gången)

    TSH: 4.57 (0.30-3.70)
    FT3: 6.8 (3.1-6.3)
    FT4: 19 (12-22)
    TPO-ak: <9 (0-34)
    TRAK: <0.8

    Någon som har någon idé?
    Återkopplas inte med min läkare förens nästa vecka

    Mvh
     Citera+  Citera
  • Svar på tråden Hjälp tyda provsvar (Sköldkörtel)
  • Anonym (Ssk)

    Jag skulle säga att dina symtom och provsvar talar för hypertyreos!

  • Dame2017

    Dina provsvar och dina symptom tyder på HYPOtyreos. Dvs låg ämnesomsättning. Du har lite högt T3 men det har ju gått ner. 

    Hyper som någon oinsatt skriver om, kräver ett lågt TSH och ett för högt T4. 

    Symptomen kan skilja sig och dom flesta är inte exact som skolboken. 

  • 1234568
    Dame2017 skrev 2019-01-18 22:45:32 följande:

    Dina provsvar och dina symptom tyder på HYPOtyreos. Dvs låg ämnesomsättning. Du har lite högt T3 men det har ju gått ner. 

    Hyper som någon oinsatt skriver om, kräver ett lågt TSH och ett för högt T4. 

    Symptomen kan skilja sig och dom flesta är inte exact som skolboken. 


    Du har rätt i att det tyder på hypotyreos.

    Hypertyreos kan även bestå av ett lågt tsh OCH ett lågt t4. Finns den varianten också.
  • Anonym (Alice)

    Dina provsvar tyder inte på hypotyreos, T4 är högt. Vid hypotyreos är aldrig T4 högt utan vid hypertyreos.

    Du kanske tar någon form av träningspulver som kan påverka inte ovanligt bland killar.

  • Dame2017
    Anonym (Alice) skrev 2019-01-23 08:20:06 följande:

    Dina provsvar tyder inte på hypotyreos, T4 är högt. Vid hypotyreos är aldrig T4 högt utan vid hypertyreos.

    Du kanske tar någon form av träningspulver som kan påverka inte ovanligt bland killar.


    Subklinisk hypotyreos (nyare benämning ?mild hypotyreos?): Successivt atrofierande sköldkörtel från initialt ofta palpabel, oöm struma (Hashimoto). S-TSH förhöjt ? där yngre personer normalt ligger mellan 0,4?2,5 (Äldre, 65?80 år, har ofta upp mot 4,5 som fysiologiskt normalfynd). S-TSH förhöjt (> 2,5 hos yngre individ) vid två provtagningar med 3 mån intervall + associerade symtom där fritt-T4 är normalt S-TSH > 2,0 hos yngre predisponerar för hypotyreos i framtiden (de närmaste 20 åren), särskilt om samtidigt TPO-antikroppstitern är stegrad-talande för kronisk tyreoidit. Tillståndet följs.
  • Dame2017
    Anonym (Alice) skrev 2019-01-23 08:20:06 följande:

    Dina provsvar tyder inte på hypotyreos, T4 är högt. Vid hypotyreos är aldrig T4 högt utan vid hypertyreos.

    Du kanske tar någon form av träningspulver som kan påverka inte ovanligt bland killar.


    Och....hur kan ett TSH på över 4 tyda på HYPERtyreos? T4 är inte högt. 

    Labprover: S-TSH lågt, fritt-T4 högt. Ta TSH för diagnos, fritt-T4 för nivåbestämning av hypertyreosen. Ev. T3, reagerar tidigt vid hypertyreos. TRAK, ev. anti-TPO. Vid misstanke Subakut tyreoidit eller Akut bakteriell tyreoidit SR, CRP, LPK.
  • 1234568

    Dina laboratorie svar tyder på att problemet sitter i hypofysen, och inte i sköldkörteln. Symptomen kommer vara liknande oavsett var problemet ligger.

    Vid HYPERtyreos så kommer TSH stiga och T4 sjunka om problemet ligger i sköldkörteln. Om problemet däremot ligger i hypfoysen, då kommer TSH produktionen öka, och så även T4.

    Nu är inte ditt T4 över gränsvärdet, men ändå i högre kanten. Och jag tycker att en MRI på hypofysen skulle vara på sin plats. Små godartade tumörer kan ställa till det.
    Kopierar in en text jag hittade som beskriver dom olika tillstånden bra, så kanske du blir lite klokare.

    Frågan var från en man som hade mycket symptom, och där både TSH och T4 var höga.
    Svar:


    Jag förstår att det är svårt att förstå hur det hänger ihop, men TSH och sköldkörtelhormonerna, T3 och T4, påverkar varandra, så nivåerna hela tiden balanseras. Således ökar produktionen av TSH från hypofysen, när kroppen behöver mera sköldkörtelhormon, och minskar när kroppen behöver mindre sköldkörtelhormon. Det betyder att en sjukdom i sköldkörteln, som medför att det bildas otillräckliga mängder av sköldkörtelhormon, vill resultera i att TSH ökar, vilket motsvarar de biokemiska förändringar, som finns vid den vanliga formen av hypothyreos. Om det i stället är sjukdom i hypofysen, kan produktionen av TSH inte öka normalt, och både TSH och sköldkörtelhormonerna vill vara låga.

    När det gäller hyperthyreos, kan denna också orsakas av sjukdom i sköldkörteln eller sjukdom i hypofysen. Finns sjukdomen i sköldkörteln vill sköldkörtelhormonerna vara höga, och hypofysen vill minska sin produktion av TSH, som blir låg. Sitter sjukdomen i stället i hypofysen vill TSH vara ökat, och följaktligen stiger sköldkörtelns produktion av hormon.

    Det finns således ett tydligt samband mellan nivån av TSH och sköldkörtelhormon, som gör att man kan få en misstanke om var orsaken kan tänkas finnas. Däremot skiljer sig inte besvären man får beroende på orsaken till hypothyreos eller hyperthyreos, utan symptom på hypothyreos får man när sköldkörtelhormonerna är för låga och symptom på hyperthyreos, när sköldkörtelhormonerna är för höga.

    Hos dig skulle man alltså kunna misstänka att hypofysen inte fungerar normalt, men det behövs flera prover och undersökningar, för att kunna säga detta med säkerhet.

    Hoppas detta kan hjälpa dig.


  • Anonym (Alice)

    Att det skulle vara hypofysen som krånglar tror jag inte då är proverna mer avvikande. Ta upp det med hälsocentral iallafall..Vissa träningstillskott innehåller tyrosin och då höjs F T4 eller vid en förkylning kan också proverna avvika.

  • 1234568
    Anonym (Alice) skrev 2019-01-29 08:42:15 följande:

    Att det skulle vara hypofysen som krånglar tror jag inte då är proverna mer avvikande. Ta upp det med hälsocentral iallafall..Vissa träningstillskott innehåller tyrosin och då höjs F T4 eller vid en förkylning kan också proverna avvika.


    Det behöver dom ju inte alls vara. TS blodprov+symptom pekar absolut mot hypofys problematik. Och att ta upp det med en hälsocentral är inte det bästa alternativet, då det är många läkare som faktiskt inte kan tolka dessa provsvar (ironiskt nog). Däremot så bör TS kontakta en endokrinolog så man kan ta lite fler prover.
Svar på tråden Hjälp tyda provsvar (Sköldkörtel)