• kma

    Ensam utan socialt liv, skaffa katt trots att jag redan har en som inte bor hos mig?

    Hej!

    Tänkte höra med andra utifrån hur ni ser på den här situationen. Jag har en underbar katt på 5 år som bor hos mina föräldrar. Hon är en vanlig huskatt och har alltid fått vara ute. Hon älskar att vara ute. Hon bodde med mig och min dåvarande sambo i ett radhus men när vi separerade och jag flyttade till en lägenhet inne i stan högst upp så fick hon flytta till mina föräldrar som bor i hus med stor trädgård. Jag skulle ju såklart helst ha henne hos mig men självklart ska hon få bo i hus där hon kan gå ut.

    Min livssituation är som så att jag lever ensam med min dotter på 3 år som älskar katter. Jag har inte så många vänner kvar då många har flyttat och vi har växt ifrån varandra. Jag umgås faktiskt inte med någon just nu och känner mig ensam. Tycker synd om dottern också som inte har kompisar att leka med utanför förskolan. Jag känner mig deppig från och till men när jag är hos mina föräldrar där min katt är så blir jag så glad och får ett inre lugn när jag är i närheten av katten. Så nu är frågan tycker ni att jag kan skaffa en till katt. En raskatt eller innekatt som kan bo hos mig och dottern? Eller är det fel? Jag tror inte mina föräldrar skulle bli glada.

    Ibland åker jag hem till dom på helgerna och sover och tänker hur jag ska göra med katten som bor i lägenheten MEN det är bara 20 min hem så jag skulle lätt kunna åka hem till den två gånger om dagen och ge den mat och så.

    Vi bor dessutom i en stor lägenhet på 80 kvm så jag tror katten skulle trivas bra här. Kvinnan som bodde här innan mig hade en katt här och den trivdes bra här.

    Vad säger ni skulle ni skaffa en katt eller är det fel att göra det när jag redan har en katt fast den inte bor med mig. Men jag träffar den så sällan. Det värsta är väl att mina föräldrar kommer bli arga som kanske tror att de ska få ta hand om den sen också för egentligen ville dom inte ha en till katt efter att deras katt gick bort. Men den nya katten behöver dom ju inte alls ta hand om på samma sätt.

    Jag har alltid älskat katter och känner mig lycklig i närheten av dom. Nu är jag bara en deppig ensamstående mamma som verkligen är ensam också. Jag skulle ha såå mycket kärlek att ge katten i så fall.

    Hur skulle ni ha gjort?

  • Svar på tråden Ensam utan socialt liv, skaffa katt trots att jag redan har en som inte bor hos mig?
  • kma
    DeathByPickles skrev 2019-01-19 23:13:11 följande:

    Jag  tycker att du ska prova ta hem din ursprunglig akatt först och främst. Innekatt som innekatt kommer den att kräva mycket tid och energi - jag förstår inte ritktigt varför du tror att en ny kattunge skulle vara lättare att hantera än en äldlre katt? 

    Tycker den inte om dottern får du väl lära barnet hur de ska umgås? :) 


    Ja jag kan alltid prova men det känns dumt mot min katt att först låta henne få flytta till lägenhet och bli innekatt, sen att få bo med min dotter som hon inte gillar och sen att hon blir ensam om dagarna. Nu är ändå min pappa hemma med henne då han är pensionär.
  • kma
    DeathByPickles skrev 2019-01-19 23:13:11 följande:

    Jag  tycker att du ska prova ta hem din ursprunglig akatt först och främst. Innekatt som innekatt kommer den att kräva mycket tid och energi - jag förstår inte ritktigt varför du tror att en ny kattunge skulle vara lättare att hantera än en äldlre katt? 

    Tycker den inte om dottern får du väl lära barnet hur de ska umgås? :) 


    Glömde säga att det inte nödvändigtvis behöver vara en kattunge jag skaffar.
  • DeathByPickles
    kma skrev 2019-01-19 23:31:47 följande:
    Ja jag kan alltid prova men det känns dumt mot min katt att först låta henne få flytta till lägenhet och bli innekatt, sen att få bo med min dotter som hon inte gillar och sen att hon blir ensam om dagarna. Nu är ändå min pappa hemma med henne då han är pensionär.

    Fast samma situation kommer ju att gälla om du skaffar en ny katt? Vad skulle skillnaden vara egentligen?
    De nya kattungen kommer med största sannolikhet från en uppfödare med flera katter och en människa som är hemma på heltid - hur har du tänkt lösa övergången där, och ensamheten? 


    Not Carnegie, Vanderbilt, and Astor together could have raised money enough to buy a quarter share in my little dog.
  • Anonym (idioter)
    kma skrev 2019-01-19 23:31:47 följande:
    Ja jag kan alltid prova men det känns dumt mot min katt att först låta henne få flytta till lägenhet och bli innekatt, sen att få bo med min dotter som hon inte gillar och sen att hon blir ensam om dagarna. Nu är ändå min pappa hemma med henne då han är pensionär.
    Jag vet inte riktigt vad du är ute efter (eller jo, du vill ha någon sorts "välsignelse" att dumpa din första katt och skaffa en ny bättre modell) men du säger emot dig själv hela tiden.

    "Jag skulle ju såklart helst ha henne hos mig" men "å andra sidan så tycker inte katten om min dotter så det skulle inte vara snällt att låta henne bo med oss då".

    Har du ens uppfostrat din dotter i hur hon ska förhålla sig till djur? De flesta katter gillar inte ouppfostrade tre-åringar; de är ryckiga, oförutsägbara, högljudda, de nyper och drar, de jagar, osv. Ett barn som blir lärt hur den ska förhålla sig till djur blir ofta djurets bästa vän och utbytet dem emellan är enormt.

                  
  • kma
    DeathByPickles skrev 2019-01-19 23:36:46 följande:

    Fast samma situation kommer ju att gälla om du skaffar en ny katt? Vad skulle skillnaden vara egentligen?

    De nya kattungen kommer med största sannolikhet från en uppfödare med flera katter och en människa som är hemma på heltid - hur har du tänkt lösa övergången där, och ensamheten? 


    Jo men den nya katten är inte van att vara ute tänker jag. Jag kommer ju skaffa en katt som trivs bäst inne då såklart.
  • kma
    Anonym (idioter) skrev 2019-01-19 23:47:08 följande:

    Jag vet inte riktigt vad du är ute efter (eller jo, du vill ha någon sorts "välsignelse" att dumpa din första katt och skaffa en ny bättre modell) men du säger emot dig själv hela tiden.

    "Jag skulle ju såklart helst ha henne hos mig" men "å andra sidan så tycker inte katten om min dotter så det skulle inte vara snällt att låta henne bo med oss då".

    Har du ens uppfostrat din dotter i hur hon ska förhålla sig till djur? De flesta katter gillar inte ouppfostrade tre-åringar; de är ryckiga, oförutsägbara, högljudda, de nyper och drar, de jagar, osv. Ett barn som blir lärt hur den ska förhålla sig till djur blir ofta djurets bästa vän och utbytet dem emellan är enormt.

                  


    Jag vill bara ta rätt beslut. Men jag ser att du redan har dömt mig till en idiot så vi lägger ner det här nu istället.
  • Anonym (Kattvän)
    kma skrev 2019-01-20 00:01:46 följande:
    Jag vill bara ta rätt beslut. Men jag ser att du redan har dömt mig till en idiot så vi lägger ner det här nu istället.
    Försök inte göra om en utekatt till innekatt, du kommr garanterat att skapa ett fängelse för din katt.

    Prata med dina föräldrar och fråga om de kan behälla katten som är van vid frihet för alltid.

    Kan de tänka sig det så finns et inget som hindrar att du skaffar en kattunge - eller två om du gtar dem från ett hem för övergivna katter. De vill oftast att man tar två för att de ska ha varandra som sällskap och stimulans.

    Vi har två som hittades övergivna och vi bor i en lägenhet som är mindre än 80 kvadrat. De är innekatter och känner inte till något annat.
  • DeathByPickles
    kma skrev 2019-01-20 00:00:40 följande:
    Jo men den nya katten är inte van att vara ute tänker jag. Jag kommer ju skaffa en katt som trivs bäst inne då såklart.

    Jag tänker att du kanske målar "fan på väggen" lite. :) 


    Det  är en sak om föräldrarna faktiskt vill ha kvar katten. All välsignelse åt deras håll i så fall liksom.... men om de kände sig tvugna att ta över katten tycker jag att du är skyldig både dem och kissekatt att göra ett försök. 
    Det är inte alls omöjligt att skola om utekatt till innekatt - jag har varit fosterhem till en organisation som INTE adopterade ut sina katter som utekatter, och trots att samtliga kissar jag hade i hemmet levt som utekatter tidigare hade vi inga problem med att få dem att fungera och vara nöjda inomhus. Mer rätt stimulans förstås! 
    En av dem joggar till och med i koppel. Hjärta

    VILL föräldrarna däremot hemskt gärna behålla katten kan det kanske vara läge att börja leta en annan katt, men man ska inte tro att det är jätelätt (eller rättvist mot katten) att hitta en individ som både är social nog att stå ut med små barn  och samtidig accepterar att bli lämnad ensam hemma alldeles för länge varje dag. 


    Not Carnegie, Vanderbilt, and Astor together could have raised money enough to buy a quarter share in my little dog.
  • Anonym (idioter)
    Anonym (Kattvän) skrev 2019-01-20 00:09:30 följande:
    Försök inte göra om en utekatt till innekatt, du kommr garanterat att skapa ett fängelse för din katt.

    Prata med dina föräldrar och fråga om de kan behälla katten som är van vid frihet för alltid.

    Kan de tänka sig det så finns et inget som hindrar att du skaffar en kattunge - eller två om du gtar dem från ett hem för övergivna katter. De vill oftast att man tar två för att de ska ha varandra som sällskap och stimulans.

    Vi har två som hittades övergivna och vi bor i en lägenhet som är mindre än 80 kvadrat. De är innekatter och känner inte till något annat.
    De allra flesta katter går att skola om till lyckliga innekatter. I de flesta fall där det misslyckas handlar det om okunniga "ägare" som gör fel när de försöker lära om katten, eller lata "ägare" som inte vill göra jobbet utan vill att det ska gå på automatik.

    Alla med kunskap om beteendevetenskap eller etologi på kattsidan vet detta.
  • Anonym (idioter)
    kma skrev 2019-01-20 00:01:46 följande:
    Jag vill bara ta rätt beslut. Men jag ser att du redan har dömt mig till en idiot så vi lägger ner det här nu istället.
    Nej du är bara intresserad av att kassera din första katt.

    Men du har rätt, vi lägger ner detta, jag orkat inte försöka få dig att förstå att du har ett ansvar för din katt även om du inte är intresserad av den längre, eller att din slit-och-släng-inställning till katter förmodligen betyder att även den nya katten kommer kasseras inom 5 år.
  • Anonym (Huset då?)

    Du skriver att du ska ta över föräldrarnas hus om ca 4 år, där bor din katt (som din mamma inte vill ha egentligen) och den katten gillar inte ditt barn.

    Tänkte du flytta utan barnet till huset eller vad är grejen?

    Ska dina föräldrar ta med sig katten när de lämnar huset?

  • Drottningen1970

    Att du inte tar hem din andra katt beror ju på att det är e. Katt som är van vid att gå ute och som skulle må dåligt av att behöva bli innekatt så jag tänker att det inte hänger ihop med att du nu skaffar en annan katt som passar dina nuvarande levnadsförhållanden.

  • Anonym (X)

    När du tar över huset om 4 år, medföljer din gamla katt med det då..?

  • Anonym (Kattvän)
    Anonym (idioter) skrev 2019-01-20 01:48:59 följande:
    De allra flesta katter går att skola om till lyckliga innekatter. I de flesta fall där det misslyckas handlar det om okunniga "ägare" som gör fel när de försöker lära om katten, eller lata "ägare" som inte vill göra jobbet utan vill att det ska gå på automatik.

    Alla med kunskap om beteendevetenskap eller etologi på kattsidan vet detta.
    De flesta människor kan anpassas till ett liv i fängelse. Någon skulle säkert påstå att de är lyckliga fångar.

    Men har man upplevt frihet så kan aldrig fångenskap vara ett fullgott alternativ. Ja, jag har träffat en del omskolade innekatter och deras ägare som anser dem lyckliga - det vore synd att påstå att man kan se det på katternas beteende.
  • Deceree1

    Eftersom den andra katten är utekatt så är det inte snällt att flytta den till en lägenhet där den måste vara inne. Visst kan du skaffa en innekatt men jag hade nog väntat litegrann så din dotter växer ifrån de värsta riv o slitåldern. En katt vill ha lugn och ro. Men annars finns det väl inget hinder. När du sen tar över huset så kan det ju bli problem när du flyttar dit med en ny katt då det inte är säkert att de kommer överens. Det är en risk för katter är ju lite knepiga med det.

  • Anonym (Djurvän)

    När jag bodde i lägenhet och skulle skaffa katt sa min faster som fött upp katter åt mig att skaffa två eftersom jag jobbade på heltid. Det var super. Dom kunde busa med varann när jag var borta. Så till TS köp två katter så dom har varandras sällskap när du jobbar. Detta förutsätter så klart att du har råd med försäkringar, veterinärbesök och dylikt. Har du inte råd med detta för två så skaffa ingen katt utan vänta in tills du har hus igen och kan låta kisse gå på äventyr utomhus. Katter vill inte vara hemma själv hela dagarna.

  • Deceree1
    Deceree1 skrev 2019-01-20 11:38:18 följande:

    Eftersom den andra katten är utekatt så är det inte snällt att flytta den till en lägenhet där den måste vara inne. Visst kan du skaffa en innekatt men jag hade nog väntat litegrann så din dotter växer ifrån de värsta riv o slitåldern. En katt vill ha lugn och ro. Men annars finns det väl inget hinder. När du sen tar över huset så kan det ju bli problem när du flyttar dit med en ny katt då det inte är säkert att de kommer överens. Det är en risk för katter är ju lite knepiga med det.


    Förklara gärna minuset på mitt inlägg!
Svar på tråden Ensam utan socialt liv, skaffa katt trots att jag redan har en som inte bor hos mig?