• Aniiee

    Delad skolstart

    Jag fick en kanske knäpp fråga i huvudet:

    Hur skulle det påverka skolväsendet att ha en delad skolstart? Dvs att halva årskullen startar sin skolgång på höstterminen och andra halvan startar på vårterminen?

    Jag tänker främst på akademiska framgångar och skolmiljön, att det i prktiken skulle vara skitdyrt att splitta klasser på detta sätt förstår jag också. Men i skolor där det redan exempelvis finns a-b-c-d-halva alfabetet-klasser kanske det skulle gå....

    Det blir ju en rent hypotetisk diskussion, men förhoppningsvis intressant också.


    I have a growing lack of disgust for you
  • Svar på tråden Delad skolstart
  • Frontline

    Skiter väl i skolväsendet men för oss med 3 mindre barn skulle det bli jobbigt..


    Simsalabim trosorna försvinn :)
  • Aniiee
    Frontline skrev 2019-01-20 00:31:42 följande:

    Skiter väl i skolväsendet men för oss med 3 mindre barn skulle det bli jobbigt..


    Skiter du i hur dina barn har det i skolan?

    Hur skulle det bli jobbigt?

    Jag är liksom nyfiken.
    I have a growing lack of disgust for you
  • Frontline
    Aniiee skrev 2019-01-20 00:34:09 följande:
    Skiter du i hur dina barn har det i skolan?

    Hur skulle det bli jobbigt?

    Jag är liksom nyfiken.
    Vad skulle det andra barnet göra som inte börjar skolan samtidigt menar du?
    Min ena börjar i 2;an medans lillebror ska vänta ett halvår innan han kan börja i ettan--
    Simsalabim trosorna försvinn :)
  • Tow2Mater

    För t ex barn födda på senare delen av året skulle det vara en intressant fördel om de kunde börja lite senare, men ändå inte behöva stå över ett helt år innan skolstart, om de inte anses tillräckligt mogna att börja på hösten.

  • Ms H
    Frontline skrev 2019-01-20 00:40:38 följande:

    Vad skulle det andra barnet göra som inte börjar skolan samtidigt menar du?

    Min ena börjar i 2;an medans lillebror ska vänta ett halvår innan han kan börja i ettan--


    Vad gjorde den yngre när den större började ettan?
  • Aniiee
    Frontline skrev 2019-01-20 00:40:38 följande:
    Vad skulle det andra barnet göra som inte börjar skolan samtidigt menar du?
    Min ena börjar i 2;an medans lillebror ska vänta ett halvår innan han kan börja i ettan--
    Samma sak som det andra barnet gjorde innan sin skolstart, förmodligen.
    I have a growing lack of disgust for you
  • Aniiee
    Anonym (Peter) skrev 2019-01-20 00:50:27 följande:

    Vad tänker du att vinsterna vore?


    Det är ju lite det som frågeställningen går ut på - att fundera kring vad vinsterna vore. Och även vad baksidan skulle vara. Jag har inga svar utan efterfrågade andras funderingar.
    I have a growing lack of disgust for you
  • Anonym (Peter)

    Främst gäller väl det här vid skolstart, och sen växer barnen ikapp?

    Nej, jag ser inga fördelar med att krångla till ett redan tungrott maskineri.

    Ska alla barn ges bättre möjligheter behövs det mer kunskap om pedagogik överlag och npf i synnerhet, samt mindre grupper och fler lärare.

  • SupersurasunkSara

    När jag började ettan gick halva klassen förmiddag och halva eftermiddag. Vi hade mellan 10-12 gemensamt. Min bästa vän hamnade i fm klassen och jag i em klassen till en början så hon gick 8-12 och jag 10- 14. Minns hur jag satt med skolväskan över axeln o h bara väntade första dan haha.

    Mamma begärde att jag skulle få byta grupp och det fick jag. Tror vi max gick så en termin, sen gick alla 8-14.

    Som vuxen kan jag se fördelarna, men vilka fördelar tänker du att det ska bli om man börjar olika terminer?

Svar på tråden Delad skolstart